تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود با توجه به تثبیت قیمت پایین سطح ۱۳۱۱ به سوی سطوح ۱۲۹۸ و ۱۲۹۱ کاهش یابد و همانطور که در چارت پایین مشخص است این سطح حمایت ۱۳۱۱ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی C از سطح ۱۱۹۵ قرار داشت که دیروز موفق به تثبیت روزانه بالای این سطح نشد و سطح حمایت بعدی بر روی ۱۲۹۸ (مماس با خط روند افزایشی) دیده می شود که در صورت شکست آن تا سطح حمایت ۱۲۹۱ کاهش خواهد یافت.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال کاهش فعلی قیمت به نظر می رسد در قالب یک موج نزولی (۴) شکل گرفته است که در این موج می تواند تا کف موج قبلی ۴ یعنی تا اطراف سطح ۱۲۷۹ کاهش یابد. واگرایی کاهشی در اندیکاتور روزانه مک دی (MACD) نیز اشاره به تضعیف بیشتر قیمت جهانی اونس طلا دارد. در چارت بلند مدت شکست اخیر سطح مقاومت ۱۳۱۶ یک شکست غلط یا اشتباه بوده است.

به صورت ساده همانطور که دیروز گفته شد می توان گفت که شکست به معنای بالاتر رفتن یا پایین تر آمدن از قیمتی است که قبلا سدی را در برابر این کار ایجاد کرده بود ، حالا این سطح می تواند یک حمایت یا مقاومت افقی و یا خط روند صعودی یا نزولی باشد. هنگامی که این سطح شکسته شود شاید بتوان یک موقعیت معاملاتی را شکار کرد. اما آیا همه شکسته ها معتبر هستند؟

مسلما خیر. چون در این صورت مفاهیمی مثل تله های صعودی یا تله های نزولی (bull and bear traps) معنایی نداشتند، بنابراین باید شکست معتبر را از شکست غیر معتبر تشخیص داد. در واقع تشخیص شکست های درست از غلط مشکل ترین بخش استراتژی معامله براساس شکست هاست.

باید توجه داشت که سطوح حمایت و مقاومت پس از شکست به یکدیگر تبدیل می شوند به عبارتی گاها مشاهده می شود که قیمت اونس طلا پس از عبور اندک از سطح حمایت یا مقاومت مجددا به پشت این سطح بر می گردد. (فقط چند کندل معدود و نه بیشتر) در این حالت می گوییم پشیمانی معامله گران (نوسان یا شکست غلط) یا در اصطلاح لاتین False Breakout اتفاق افتاده است.

بنابراین با توجه به تثبیت قیمت در زیر سطح ۱۳۱۶ می تواند تا سطح ۱۲۸۶ اصلاح کند که این سطح در چارت پایین بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند نزولی ۱۳۶۵ به ۱۱۵۹ قرار گرفته است. فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. لازم به ذکر است در حرکت صعودی برای امروز تنها به شرط شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۱۱ و تثبیت کندل دو ساعته بالای آن باعث تقویت قیمت به سطح مقاومت بعدی ۱۳۲۰ خواهد شد. در نمودار پایین ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

تقویت ارزش دلار آمریکا در بازارها عامل اصلی افت قیمت جهانی طلا به پایین ترین نرخهای یک هفته گذشته بوده است اما نگرانی ها در مورد کاهش رشد اقتصاد جهانی و احتمال یک تعطیلی دیگر در دولت فدرال آمریکا هنوز قیمت جهانی طلا را بالای سطوح حمایت ۱۳۰۰ و ۱۲۹۸ نگه داشته است.

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا یک بار دیگر تهدید کرد اگر توافق واقعی با چین حاصل نشود، بعد از ۱ مارس ۲۰۱۹ کالا‌های وارداتی این کشور را مشمول تعرفه ۲۵ درصدی خواهد کرد. ترامپ همچنین اعلام کرد تا قبل از تفاهم در جنگ تجاری، دیداری با شی جین پینگ همتای چینی خود نخواهد داشت. این در حالی است که پیشتر انتظار می رفت تا پایان ماه جاری میلادی و پیش از پایان آتش بس نود روزه در اول مارس سران دو کشور با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

در تقویم اقتصادی امروز از آمریکا رویدادهای چندانی زمان بندی نشده است و بازار جهانی اونس طلا متاثر از نوسانات شاخص جهانی دلار آمریکا حرکت خواهد کرد. باید توجه داشت از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار آمریکا قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست.

با توجه به تعطیلی یک هفته ای بازار چین، تمرکز بازار روی اعلام سوددهی فصلی شرکت های آمریکایی و نوسانات بازار سهام و شاخص جهانی دلار آمریکا است. آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۸۰۳٫۲۹۴ تن کاهش یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

گزارش کاری آقای جرومی پاول رئیس بانک مرکزی آمریکا در روز ۲۷ فوریه ۲۰۱۹ به کمیته خدمات مالی آمریکا که هر شش ماه یکبار ارایه می شود، سخنرانی و سوال و جوابهایی که مطرح خواهد شد، می تواند بخوبی چشم اندازی از سیاستهای پولی ایالات متحده برای معامله گران بازار ترسیم کند که تاثیر خاص خود را بر قیمت جهانی اونس طلا در اواخر ماه جاری خواهد داشت.

شاخص ارزش دلار آمریکا امروز در نزدیکی بالاترین رقم ۲ هفته اخیر قرار دارد و همچنان که در حال حاضر نیز شاهد هستیم، قیمت جهانی اونس طلا از سطح ۱۳۲۶ به پایین سطح ۱۳۱۱ کاهش یافته است و برای امروز در صورت شکست سطح حمایت ۱۳۰۸ با توجه به آنکه معامله گران چینی به خاطر تعطیلات سال نو در بازار حضور ندارند احتمال ریزش قیمت آن به سطوح حمایت ۱۳۰۰ و ۱۲۹۸ و پس از آن سطح ۱۲۹۱ وجود دارد مگر آنکه از بالا سطح مقاومت ۱۳۱۱ با تثبیت حداقل کندل دو ساعته بالای آن شکسته شود که سناریوی نزولی قیمت جهانی اونس طلا را تا حدودی خنثی کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا