تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLH9) تحلیل پیشین هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۵۱٫۸۶ دلار در هر بشکه را بشکند و تا سطح حمایت بعدی ۵۰٫۷۶ سقوط کند و این حرکت کاهشی را وارونه یا معکوس شدن روند افزایشی از سطح ۴۲٫۳۶ (پایین ترین سطح ۲۴ دسامبر ۲۰۱۸) نشان داده است.

این معکوس شدن قیمت را ساختار امواج الیوت ویو از این روند و کاهش شدید قیمت به زیر خط روند افزایشی رسم شده تایید کرده است و الگوی سر و شانه که در اطراف سطح ۵۵٫۷۵ (بالاترین سطح ۴ فوریه ۲۰۱۹) ساخته شده است نه تنها به عنوان یک الگوی سقف شناخته شده است بلکه اشاره به تارگت نزولی ۵۰٫۷۶ دارد که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۴۴٫۳۵ وجود دارد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند صعودی ۴۲٫۳۶ به ۵۵٫۷۵ نیز هدف کاهشی ۵۰٫۶۴ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) را نشانه گرفته است که این حرکت را شکسته شدن سطح حمایت ۵۲٫۵۹ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) تایید کرده است و حرکت پول بک خود به این سطح را نیز تکمیل کرده است.

در چارت روزانه سطوح فیبوناچی ریتریسمنت دیگر از روند نزولی ۷۶٫۹۰ به ۴۲٫۳۶ هدف نزولی ۵۰٫۵۱ را نمایان می سازد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی دیده می شود و به نظر می رسد همه محاسبات هدف نزولی مشابهی را ارائه داده اند.

لازم به ذکر است در حرکت صعودی سطح مقاومت اولیه بر روی ۵۳٫۰۰ و بعد از آن بر روی سطح ۵۳٫۶۳ قرار دارند که این سطوح مانع از هر گونه تقویت قیمت نفت خام سبک آمریکا خواهند شد. فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار پایین ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRJ9) تحلیل پیشین هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن دو مرتبه سطح حمایت ۶۰٫۵۵ را لمس کند و در صورت شکست آن تا سطوح حمایت بعدی ۵۹٫۹۲ و ۵۹٫۱۳ (خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی و ۱۲۳٫۶ درصدی) سقوط کند.

این حرکت نزولی را تکمیل شدن چرخه پنج موجی قیمت از سطح ۴۹٫۹۳ تایید کرده است. نگرانی ها از وضعیت اقتصاد جهانی در طی روزهای اخیر بر بازار نفت سایه افکنده و تاثیر ناشی از کاهش عرضه نفت از سوی تولید کنندگان مختلف را تا حدودی خنثی کرده است. براساس آن چیزی که در چارت قیمت نفت برنت دریای شمال به وضوح دیده می شود این تکمیل توسط پنج ساختار موجی و سه قله مجاور و نزدیک به هم در روزهای ۱۱ و ۲۱ ژانویه و ۴ فوریه نشان داده شده است.

از نظر تحلیل تکنیکال حتی اگر هم این چرخه تکمیل نشده است این احتمال هنوز وجود دارد که قیمت نفت برنت دریای شمال به سوی خط روند پایینی این دامنه کاهش یابد. از نظر تحلیل بنیادی پس از آنکه میزان موجودی ذخایر نفت خام آمریکا افزایش یافت و در حالی که سطح تولید این کشور به ارقامی بی سابقه رسیده است قیمت نفت کاهش یافته است اما کاهش تولید های اوپک و متحدانش و تحریم های آمریکا علیه ونزوئلا موجب شده تا افت قیمت ها چندان شارپی و قابل توجه نباشد.

کاهش قیمت نفت برنت دریای شمال از سطح ۶۳٫۶۳ (بالاترین سطح ۴ فوریه ۲۰۱۹) هنوز ادامه دارد زیرا این کاهش بعد از تکمیل شدن چرخه پنج موجی از سطح ۴۹٫۹۳ (پایین ترین سطح ۲۶ دسامبر ۲۰۱۸) اتفاق افتاده است و این احتمال قویا وجود دارد که امروز شاهد کاهش قیمت آن باشیم. در چارت روزانه این چرخه به عنوان یک موج بزرگ (A) که مدت زمانی بیشتر از حد انتظارات طول کشید طبقه بندی شده است.

طبق بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۶٫۷۴ سطح مقاومت قوی قیمت بر روی ۶۳٫۹۶ دیده می شود که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی تشکیل شده است که به احتمال زیاد موج (A) در حوالی این سطح به پیک و سقف قیمت خود رسیده است.

بنابراین از هم اکنون می بایست منتظر ریزش قیمت نفت برنت دریای شمال در موج (B) باشیم که می تواند بخش یا کل حرکت افزایشی اخیر در موج (A) را به نرخهای پایین برگرداند. هر چند سقوط قیمت تا سطح ۴۹٫۸۸ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی) کمی دور از ذهن به نظر می رسد اما تارگت نزولی واقع بینانه در چارت روزانه نفت برنت دریای شمال را بهتر است در حوالی سطح ۵۶٫۹۲ در نظر گرفت.

لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی قیمت کوتاه و محدود به نزدیکی سطوح مقاومت ۶۲٫۵۰ و ۶۳٫۲۳ دلار در هر بشکه خواهد بود که در چارت تایم فریم یک ساعته مشخص گردیده است. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن