تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود چنانچه سطوح ۱۳۰۳ و ۱۳۰۲ با قدرت شکسته شود به سوی سطح ۱۲۹۸ کاهش یابد و در صورت شکست آن تا سطح حمایت بعدی ۱۲۹۱ سقوط کند. در حرکت صعودی نیز خریداران از بالای سطح مقاومت ۱۳۱۶ وارد بازار خواهند شد.

همانطور که در چارت پایین مشخص است این سطوح ۱۲۹۸ و ۱۲۹۱ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ و ۱۱۴٫۶ درصدی از موج افزایشی C از سطح ۱۱۹۵ قرار دارند و بین سطوح ۱۲۹۸ و ۱۲۹۱ دقیقا محل برخورد قیمت به خط روند افزایشی است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال این روند از پنج موج شکل گرفته است و کاهش فعلی قیمت جهانی اونس طلا به نظر می رسد در قالب یک موج نزولی (۴) شکل گرفته است که در این موج می تواند تا کف موج قبلی ۴ یعنی تا اطراف سطح ۱۲۷۹ کاهش یابد.

در چارت پایین موج نزولی (۴) از سه موج تشکیل شده است که موج دوم آن یعنی موج b در زیر سطح مقاومت ۱۳۲۰ به پایان رسیده است و موج سوم یعنی موج c در حال کاهش قیمت آن به سطوح ۱۲۹۸ و ۱۲۹۱ است. در چارت بلند مدت یعنی نمودار روزانه شکست اخیر سطح مقاومت ۱۳۱۶ یک شکست غلط یا اشتباه بوده است. بنابراین با توجه به تثبیت قیمت در زیر سطح ۱۳۱۶ می تواند تا سطح ۱۲۸۶ اصلاح کند که این سطح در چارت پایین بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند نزولی ۱۳۶۵ به ۱۱۵۹ قرار گرفته است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند.

نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. لازم به ذکر است در حرکت صعودی برای امروز تنها به شرط شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۱۶ و تثبیت کندل دو ساعته بالای آن باعث تقویت قیمت خواهد شد. در نمودار پایین ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

سرمایه گذاران بازار اکنون تمرکز خود را بر دور جدید مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین که از دیروز در پکن آغاز شده معطوف کرده اند و انتظار می رود آمریکا فشار بر چین را افزایش دهد تا اصلاحات ساختاری فراوانی را برای حفاظت از مالکیت معنوی شرکتهای آمریکایی انجام دهد.

این مذاکرات در حالی صورت می گیرد که دو اقتصاد بزرگ جهان تلاش دارند تا قبل از پایان موعد آتش بس تجاری در اول ماه مارس به توافقی بر سر پایان جنگ تعرفه ای دست یابند. در صورت عدم دستیابی به توافق، تعرفه های ۱۰ درصدی دولت آمریکا علیه ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی به ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.

تنش های تجاری میان آمریکا و چین موجب آشفتگی در بازارهای مالی شده است و جذابیت سرمایه گذاری برای خرید دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار را افزایش داده است و به همین خاطر شاخص جهانی دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار در بالاترین نرخهای خود در سال جاری قرار گرفته است. تقویت ارزش دلار آمریکا باعث گران تر شدن طلا برای خریدارانی می شود که با ارزهای غیردلاری خرید می کنند.

در واقع از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار آمریکا قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست.

در همین حال، چهار مذاکره کننده ارشد جمهوری خواه و دموکرات کنگره مذاکرات در مورد تامین مالی دیوار مرزی با مکزیک را ادامه دادند. احتمال تعطیلی مجدد دولت فدرال در صورت عدم دستیابی به توافق تا روز جمعه دور از ذهن نیست. با این حال منابع خبری از توافق دموکرات‌ها و جمهوریخواهان و جلوگیری از تعطیلی دولت آمریکا خبر می‌دهند. نمایندگان کنگره- جمهوریخواهان و دموکرات‌ها- بر سر بودجه سال جاری ایالات متحده به توافق رسیدند تا پیش از رسیدن به ضرب‌الاجل روز جمعه از تعطیل شدن دوباره دولت آمریکا جلوگیری نمایند.

نمایندگان هر دو حزب آمریکا بر سر مسائل مربوط به بازداشت طولانی‌مدت مهاجران و برخی موضوعات دیگر به توافق رسیدند هرچند هنوز هیچ توافق جامعی در مورد تامین بودجه ساخت دیوار در مرز آمریکا و مکزیک ایجاد نشده است. ترامپ بر اختصاص ۵٫۷ میلیارد دلار برای ساخت دیوار مرزی – برای جلوگیری از ورود مهاجران- تاکید دارد اما دموکرات‌ها و برخی جمهوریخواهان زیر بار این موضوع نمی‌روند. در سایر تحولات پارلمان انگلیس قرار است روز ۱۴ فوریه موضوع برکسیت را مجددا به بحث بگذارد.

پس از رد مفاد توافق قبلی در پارلمان در ماه گذشته میلادی، ترزا می به دنبال ایجاد تغییراتی در توافق خود با بروکسل است. از آنجاییکه امروز به غیر از سخنرانی جرومی پاول رئیس بانک فدرال رزرو آمریکا خبر خاصی در تقویم اقتصادی دیده نمی شود، بار دیگر توجه اصلی معامله گران اونس طلا به تحولات بازارهای سهام و اخبار منتشره در خصوص مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین و نوسانات شاخص جهانی دلار آمریکا خواهد بود و انتظار داریم با ادامه نگرانی ها از مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین و کاهش رشد اقتصاد جهانی ، دلار آمریکا به حرکت صعودی خود ادامه دهد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا