تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLH9) پیش بینی می شود قیمت آن دو مرتبه پایین ترین سطح دیروز یعنی سطح ۵۱٫۲۳ دلار در هر بشکه را تاچ کند و این حرکت را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت نشان داده است.

رالی افزایشی قیمت از سطح ۴۲٫۳۶ (پایین ترین سطح ۲۴ دسامبر ۲۰۱۸) وارونه یا معکوس شده است و این موضوع را ساختار امواج الیوت ویو روند و کاهش شارپی قیمت از سطح ۵۵٫۷۵ به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این کاهش قیمت در یک کانال نزولی باریک شکل گرفته است که به تارگت نزولی ۵۰٫۶۴ و ۴۹٫۰۶ اشاره دارد که این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی قرار دارند.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار پایین ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

از نظر تحلیل تکنیکال کاهش قیمت یک حالت پنج موجی به خود گرفته است و افزایش اخیر قیمت از سطح ۵۱٫۲۳ در قالب موج ۴ شکل گرفته است که انتظار داریم این موج در حوالی یکی از سطوح مقاومت ۵۲٫۵۹ یا ۵۲٫۹۹ تکمیل شود و بعد از آن موج نزولی ۵ شروع شود و قیمت آن را به نرخهای پایین ۵۱٫۲۳ بکشاند.

لازم به ذکر است برای امروز در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۵۲٫۹۹ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته نیز بالای آن بسته شود موجب تقویت قیمت آن به سطح مقاومت ۵۳٫۸۰ می شود. در نمودار روزانه بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند نزولی ۷۶٫۹۰ به ۴۲٫۳۶ به تارگت نزولی ۵۰٫۵۱ اشاره دارد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی وجود دارد.

هر چند هنوز مشخص نیست که قیمت نفت خام سبک آمریکا بتواند با قدرت از سطح حمایت ۵۰٫۵۱ عبور کند اما محتمل ترین سناریوی ممکن آن است که برای مدتی در اطراف این سطح حمایت در نوسان باشد. در نمودار پایین ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRJ9) دلیلی برای تغییر تحلیل اخیر وجود ندارد و پیش بینی می شود قیمت آن دوباره سطح حمایت ۶۰٫۵۵ را لمس کند و در صورت شکست آن تا سطوح حمایت بعدی ۵۹٫۹۲ و ۵۹٫۱۳ (خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی و ۱۲۳٫۶ درصدی) سقوط کند.

این حرکت نزولی را تکمیل شدن چرخه پنج موجی قیمت از سطح ۴۹٫۹۳ تایید کرده است. افزایش تولید نفت آمریکا و نگرانی ها در مورد رشد اقتصاد جهانی مانع از هر گونه رشد شارپی قیمت شده است. براساس آن چیزی که در چارت قیمت نفت برنت دریای شمال به وضوح دیده می شود این تکمیل توسط پنج ساختار موجی و سه قله مجاور و نزدیک به هم در روزهای ۱۱ و ۲۱ ژانویه و ۴ فوریه نشان داده شده است.

از نظر تحلیل تکنیکال حتی اگر هم این چرخه تکمیل نشده است این احتمال هنوز وجود دارد که قیمت نفت برنت دریای شمال به سوی خط روند پایینی این دامنه کاهش یابد. کاهش قیمت نفت برنت دریای شمال از سطح ۶۳٫۶۳ (بالاترین سطح ۴ فوریه ۲۰۱۹) هنوز ادامه دارد زیرا این کاهش بعد از تکمیل شدن چرخه پنج موجی از سطح ۴۹٫۹۳ (پایین ترین سطح ۲۶ دسامبر ۲۰۱۸) اتفاق افتاده است و این احتمال قویا وجود دارد که امروز شاهد کاهش قیمت آن باشیم.

در چارت روزانه این چرخه به عنوان یک موج بزرگ (A) که مدت زمانی بیشتر از حد انتظارات طول کشید طبقه بندی شده است. طبق بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۶٫۷۴ سطح مقاومت قوی قیمت بر روی ۶۳٫۹۶ دیده می شود که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی تشکیل شده است که به احتمال زیاد موج (A) در حوالی این سطح به پیک و سقف قیمت خود رسیده است.

بنابراین از هم اکنون می بایست منتظر ریزش قیمت نفت برنت دریای شمال در موج (B) باشیم که می تواند بخش یا کل حرکت افزایشی اخیر در موج (A) را به نرخهای پایین برگرداند. هر چند سقوط قیمت تا سطح ۴۹٫۸۸ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی) کمی دور از ذهن به نظر می رسد اما تارگت نزولی واقع بینانه در چارت روزانه نفت برنت دریای شمال را بهتر است در حوالی سطح ۵۶٫۹۲ در نظر گرفت.

لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی قیمت کوتاه و محدود به نزدیکی سطوح مقاومت ۶۲٫۵۰ و ۶۳٫۲۳ دلار در هر بشکه خواهد بود که در چارت تایم فریم یک ساعته مشخص گردیده است. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن