تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن به ترتیب به سطوح ۱۳۰۱ و ۱۲۹۵ کاهش داشته باشد و این حرکت نزولی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح خطوط فیبوناچی ریتریسمنت رسم شده در چارت پایین به وضوح نشان داده است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

در تعریف امواج الیوت ویو هر موج حرکتی از پنج ریز موج تشکیل می شود که شامل سه موج انگیزشی و دو ریز موج اصلاحی است. موج اصلاحی نیز شامل سه ریز موج است که دو موج آن انگیزشی و یک موج آن آصلاحی می باشد. موج های انگیزشی همیشه در جهت موج حرکتی یا اصلاحی یک درجه بزرگ تر از خود می باشند. بنابراین در هر درجه از روند حرکت در جهت موج اصلی پنج موجی و حرکت در جهت درجه بزرگتر اصلاحی سه موجی می باشد.

براساس آن چیزی که در چارت دیده می شود حرکت اصلاحی نزولی از سطح ۱۳۲۶ (بالاترین سطح ۳۱ ژانویه ۲۰۱۹) هنوز تکمیل نشده است و این حرکت در قالب یک موج نزولی (۴) به عبارتی چهارمین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۱۱۹۵ شکل گرفته است که می تواند در این موج خود را تا موج نزولی ۴ یعنی حدود منطقه ۱۲۹۵ تا ۱۲۷۹ پایین بکشاند.

از منظر تحلیل تکنیکال سه موج کوچک این موج بزرگ (۴) را ساخته است و موج سوم یعنی موج c در حال کاهش قیمت به سمت هدف های نزولی اشاره شده است که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از روند صعودی ۱۲۷۶ به ۱۳۲۶ قرار دارند و حتی خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۱۱۹۵ نیز دقیقا مماس با اطراف سطح ۱۲۹۵ می باشد.

لازم به ذکر است در چارت روزانه قیمت جهانی اونس طلا سیگنال کاهش به به سوی سطح ۱۲۸۶ صادر کرده است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند صعودی ۱۱۵۹ به ۱۳۶۵ تشکیل شده است و برای امروز سطح مقاومت قیمت بر روی ۱۳۱۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی) دیده می شود که اگر به هر دلیلی با قدرت شکسته شود باعث تقویت قیمت جهانی اونس طلا به سوی سطح مقاومت بعدی ۱۳۳۷ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۸۶٫۴ درصدی) می شود.

ادامه ی گمانه زنی ها و امیدواری ها نسبت به حصول توافق تجاری میان آمریکا و چین و توقف روند افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در سال جاری در طی ۲۴ ساعته گذشته باعث افزایش قیمت جهانی اونس طلا تا سطح ۱۳۱۸ شد اما طولی نکشید که بعد از اظهارات دیشب آقای پاتریک هارکر رئیس بانک فدرال ایالت فیلادلفیا مبنی بر افزایش یک پله نرخ بهره بانک فدرال در سال جاری و یک پله دیگر در سال آینده مجدد به نرخهای پایین ۱۳۰۸ کاهش یافت.

دیروز شاخص قیمت مصرف کنندگان آمریکا (CPI) اعلام شد و نشان داد که در ماه ژانویه هیچ تغییری نداشته است و تنها شاخص سالیانه آن نسبت به مدت مشابه سال قبل اندکی افزایش یافت و این بدان معنی است که بانک فدرال رزرو نرخ بهره بانکی خود را در سال جاری برای مدتها فعلا ثابت نگه خواهد داشت. تعدادی از مقامات بانک فدرال رزرو آمریکا نیز اعلام کرده اند که از عدم افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا حمایت خواهند کرد تا تاثیرات آن بر اقتصاد این کشور را ارزیابی کنند.

در سایر تحولات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفته است چنانچه واشنگتن و پکن به امضای توافقنامه تجاری نزدیک شوند، مهلت تعیین شده تا اول مارس سال جاری میلادی را به مدت دو ماهه دیگر تمدید خواهد کرد در غیر این صورت تعرفه های گمرکی آمریکا بر کالاهای چینی افزایش خواهد یافت و عدم دستیابی به توافق، تعرفه های ۱۰ درصدی دولت آمریکا علیه ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی به ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.

امروز همچنین مشخص شد که آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۷۹۶٫۸۵۴ تن کاهش یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

در تقویم اقتصادی امروز از ایالات متحده آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران شاخص قیمت تولیدکنندگان (PPI) و شاخص خرده فروشی (Retail Sales) اعلام می شوند و این مسئله برای کشورهایی مثل آمریکا که اقتصادی بر پایه مصرف کننده دارند دو چندان است. پیش بینی می شود شاخص خرده فروشی آمریکا در ماه دسامبر از رقم قبلی %۰٫۲ به %۰٫۱ و شاخص خالص خرده فروشی آمریکا از رقم قبلی %۰٫۲ به %۰٫۰ تغییر یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا