تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLH9) پیش بینی می شود قیمت آن از سطح مقاومت ۵۴٫۹۵ دلار در هر بشکه عبور کند و سیگنال خرید تا سطح مقاومت بعدی ۵۵٫۷۵ (بالاترین سطح ۴ فوریه ۲۰۱۹) صادر کرد و این حرکت صعودی را بررسی امواج الیوت ویو و تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی ریتریسمنت نشان داده است. تحریم های آمریکا علیه صادرات نفت ونزوئلا و کاهش تولید اوپک و متحدانش موجب کمتر شدن میزان عرضه در بازار شده که همین مساله به تقویت قیمت کمک کرده است.

همانطور که در چارت نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطح مقاومت ۵۴٫۹۵ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷ درصدی از روند افزایشی ۴۴٫۳۵ به ۵۵٫۷۵ قرار دارد و این الگوی قیمت از سطح ۵۵٫۷۵ بیشتر شبیه به یک الگوی صاف یا فلت (Flat) است که از سه موج تشکیل شده است و انتظار می رود طول موج جاری B تقریبا برابر با اندازه طول موج اول یعنی موج A باشد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

از منظر تحلیل تکنیکال افزایش شارپی قیمت نفت خام سبک آمریکا از پایین ترین سطح دیروز یعنی از سطح ۵۳٫۰۸ به معنای استمرار موج افزایشی B به سوی سطح ۵۵٫۷۵ است و این در حالی است که برای امروز در حرکت نزولی اولین سطح حمایت بر روی ۵۴٫۰۹ دیده می شود که تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته زیر آن به معنای تکمیل شدن موج B و جریان گرفتن موج نزولی C به سوی سطح ۵۱٫۴۰ خواهد بود.

در چارت روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا با سطح حمایت ۵۰٫۵۱ و سطح مقاومت ۵۵٫۵۵ (خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۷۶٫۹۰ به ۴۲٫۳۶) مواجه است و همانطور که دیروز گفتیم قویا پیش بینی می شود که قیمت نفت خام سبک آمریکا در کوتاه مدت و میان مدت بیشتر بین این منطقه در نوسان باشد و زیاد از این محدوده فاصله نگیرد. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRJ9) سیگنال خرید صادر کرده است و پیش بینی می شود قیمت آن از سطح مقاومت ۶۴٫۴۹ عبور کند و تا سطوح مقاومت بعدی ۶۵٫۲۸ و ۶۶٫۵۴ افزایش داشته باشد و این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت به وضوح نشان داده است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار همانطور که دیده می شود قیمت نفت برنت دریای شمال نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

همانطور که در چارت نفت برنت دریای شمال دیده می شود این سطح مقاومت ۶۴٫۴۹ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۲۳٫۶ درصدی از رالی صعودی قیمت از سطح ۵۲٫۵۱ قرار گرفته است. این روند صعودی بعد از رسیدن قیمت به سطح ۶۴٫۰۱ بیشتر تایید شده است زیرا این سطح بالاتر از سطح ۶۳٫۶۳ (بالاترین سطح ۴ فوریه ۲۰۱۹) است و به همین خاطر فرصتهای مناسبی را برای ورود خریداران فراهم کرده است.

از آنجایی که الگوی تکنیکال در چارت بیشتر شبیه به یک الگوی زیگزاگ قوی افزایشی است امواج قیمت از روند صعودی بزرگتر از سطح ۴۹٫۹۳ (پایین ترین سطح ۲۶ دسامبر ۲۰۱۸) دوباره نشانه گذاری شده است. براساس این سناریو قیمت نفت برنت دریای شمال می تواند به نرخهای بسیار بالاتری افزایش داشته باشد اما بهتر است تارگت افزایشی واقع بینانه را در حدود سطح ۶۵٫۲۸ تا ۶۵٫۲۸ در نظر گرفت.

البته باید توجه داشت که در چارت روزانه سطح مقاومت ۶۳٫۹۶ در گذشته به عنوان سد مقاومت قیمت عمل کرده بود و با شکسته شدن این سطح مقاومت که بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۶٫۷۴ قرار دارد خریداران زیادی را وارد بازار خواهد کرد.

برای تایید شکسته شدن این سطح مقاومت مهم ۶۳٫۹۶ لازم است که حداقل کندل هفتگی امروز بالای این سطح مقاومت با قدرت بسته شود تا معامله گران برای هفته آینده اقدام به ورود به پوزیشن خرید کرده و به انتظار صعود تا نرخ ۷۲٫۶۶ دلار در هر بشکه در روزها و هفته های آینده باشند. در نمودار بعدی، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

از نظر تحلیل بنیادی اوپک و برخی عرضه کنندگان غیراوپکی از جمله روسیه به منظور برقراری توازن در بازار و افزایش قیمت ها در حال کاهش عرضه نفت خود هستند. اوپک و متحدانش اواخر سال گذشته توافق کردند که تولید نفت خود را ۱٫۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

عربستان نیز گفته است سطح تولید خود را در ماه مارس بیش از رقمی که تعهد کرده کاهش خواهد داد. از سوی دیگر وزارت انرژی روسیه نیز اعلام کرده است که این کشور تولید خود را نسبت به ماه اکتبر ۸۰ تا ۹۰ هزار بشکه در روز کاهش داده است و مجموع این عوامل در کنار تحریم های آمریکا علیه صادرات نفت ونزوئلا باعث تقویت قیمت نفت برنت دریای شمال شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن