تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا سیگنال خرید صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح مقاومت ۱۳۳۰ صعود کند و در صورتیکه این سطح مقاومت شکسته شود باعث تقویت بیشتر قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۱۳۴۲ خواهد شد.

همانطور که در چارت پایین اونس طلا دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی و ۱۷۶٫۴ درصدی از موج صعودی C از سطح ۱۱۹۵ تشکیل شده اند.  فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد.

با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از نظر تحلیل تکنیکال این مهم است که قیمت جهانی طلا به همین صورت خود را بالای سطح حمایت ۱۳۲۱ نگه دارد زیرا اگر به هر دلیلی این سطح شکسته شود نه تنها منجر به کاهش به سطح حمایت بعدی ۱۳۱۱ می شود بلکه نشاندهنده تکمیل شدن موج افزایشی C خواهد بود.

براساس آن چیزی که در چارت پایین اونس طلا دیده می شود پنج موج کوچک این موج افزایشی C را ساخته است و موج سوم یعنی موج (۳) خیلی گسترش یافته است و به باور ما موج کنونی (۵) ممکن است خیلی کوتاه باشد و بزودی به پایان برسد.

در بررسی چارت روزانه قیمت جهانی اونس طلا توانسته است به بالای سطح مقاومت ۱۳۱۶ برسد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از روند صعودی ۱۱۵۹ به ۱۳۶۵ قرار داشت که با قدرت شکسته شده است و براساس قواعد تکنیکال فیبوناچی هر وقت یک خط فیبوناچی با قدرت شکسته شود به سمت خط فیبوناچی بعدی حرکت خواهد کرد.

از این رو  قمیت آن در حال پیشروی به سوی سطح مقاومت بعدی ۱۳۳۷ است و از سوی دیگر بررسی الگوی بزرگ گوه یا کنج (Wedge) اشاره به هدف های افزایشی بسیار بالاتر یعنی در حدود سطح ۱۳۶۵ دارد.

باید توجه داشت که فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

به دلیل افزایش احتمال حل اختلافات تجاری آمریکا و چین ، ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار کاهش یافته است که این به تقویت قیمت جهانی طلا به بالاترین نرخهای ۱۰ ماهه گذشته انجامیده است.

قرار است دور جدید مذاکرات بین چین و آمریکا برای حل و فصل اختلافات تجاری امروز بعد از ظهر در واشنگتن برگزار شود و در طول هفته نیز سطوح بالاتری از مقامات دو کشور با هم دیدار خواهند کرد. اگر در مذاکرات تجاری بین آمریکا و چین پیشرفت چشمگیری حاصل شود جریان ریسک پذیری در بازارهای مالی تقویت شده و این باعث تضعیف ارزش دلار آمریکا و در عوض تقویت قیمت جهانی اونس طلا خواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته گفته بود که ممکن است مهلت تعیین شده تا اول ماه مارس را تمدید کند.  به نظر می رسد، اکنون بانک فدرال ایالات متحده، دستاویز مناسبی را برای عدم افزایش نرخ بهره بانکی و تثبیت این میزان در رقم %۲٫۵ بدست آورده است، بطوریکه در حال حاضر کمتر کسی را می توان یافت که انتظار داشته باشد، شاهد افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا باشیم.

این درحالی است که بانک فدرال همچنان روند افزایش میزان تورم و رشد اقتصادی را با دقت تمام تحت نظر دارد، اما افت تورم ، جنگ تجاری بین آمریکا و چین ، تحولات مربوط به برکسیت و در مجموع کند شدن رشد اقتصادی جهانی باز هم مانع از احتمال افزایش نرخ بهره خواهند شد و همانطور که می دانیم در شرایط بروز عدم اطمینان در بازار، ماهیت طلا به عنوان سرمایه ی مطمئن  سرمایه گذاران را به خرید آن ترغیب می کند.

امروز خبر خاصی در تقویم اقتصادی آمریکا اعلام نمی شود اما انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه مهم است و بحث های مربوطه در خصوص چشم انداز نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا اهمیت خاصی دارد و بسته به اینکه در درون این جعبه چه باشد قیمت جهانی اونس طلا نیز واکنش نشان خواهد داد.

بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه بیشتر است. بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی مطرح شده ؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند و آرای اعضای این نهاد در خصوص نرخ بهره چگونه بوده است؟ روشن شدن این سوالات می تواند از نظر تحلیل بنیادی روند قیمت جهانی اونس طلا را بعد از انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) تا حدود زیادی مشخص کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا