تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLJ9) پیش بینی می شود قیمت آن قبل از افزایش دوباره مقداری به سطح حمایت ۵۴٫۳۹ دلار در هر بشکه اصلاح کند که این موضوع را عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت ۵۶٫۳۴ نشان داده است.

نگرانی ها از آسیب دیدن تقاضا برای نفت از افت رشد اقتصاد جهانی یکی از دلایل این حرکت اصلاحی است. با این حال باید توجه داشت کاهش تولید های اوپک و متحدانش موجب شده تا شکاف بین عرضه و تقاضا در بازار همچنان پایین است.

همانطور که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطوح حمایت و مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از موج صعودی C از سطح ۵۱٫۲۳ تشکیل شده اند و این سومین موج از الگوی زیگزاگی شکل از سطح ۴۲٫۳۶ (پایین ترین سطح ۲۴ دسامبر ۲۰۱۸) است و در این موج قادر است خود را تا سطوح ۵۹٫۵۱ و ۶۴٫۶۲ بالا برساند.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

با این حال تا زمانیکه قیمت آن پایین سطح مقاومت ۵۶٫۳۴ قرار دارد افزایش قیمت آن به این منطقه ۵۹٫۵۱ و ۶۴٫۶۲ چندان تایید نشده نیست و ممکن است مقداری به نزدیکی سطح حمایت ۵۴٫۳۹ اصلاح کند که این سطح در واقع مماس با خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۵۱٫۲۳ می باشد. اما اگر از بالا سطح مقاومت ۵۶٫۳۴ با قدرت شکسته شود کندل دو ساعته بالای آن تثبیت شود سیگنال خرید تا سطوح ۵۷٫۹۳ و ۵۹٫۵۱ صادر خواهد کرد.

در چارت روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا به بالای سطح مقاومت ۵۵٫۵۵ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۷۶٫۹۰ به ۴۲٫۳۶) افزایش یافته است و با توجه به سیگنال کاهشی در چارت یک ساعته ممکن است شکست اخیر سطح مقاومت ۵۵٫۵۵ یک شکست غلط یا اشتباه بوده باشد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

با این حال برای اینکه از شکست کامل این سطح مقاومت مطمئن شویم لازم است که قیمت آن برای یکی دو روز با قدرت بالای این سطح باقی بماند تا بتواند به هدف افزایشی بعدی ۵۹٫۶۳ افزایش یابد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی واقع شده است. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRJ9) سیگنال خرید صادر کرده است و پیش بینی می شود قیمت آن سطح مقاومت ۶۷٫۲۱ را لمس کند و در صورت شکست آن تا سطح مقاومت بعدی ۶۸٫۷۷ افزایش داشته باشد.

همانطور که در چارت بعدی نفت برنت دریای شمال به وضوح دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از یک موج صعودی C از سطح ۶۰٫۶۰ تشکیل شده اند که در چارت مربوطه مشاهده می فرمائید.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار بعدی همانطور که دیده می شود قیمت نفت برنت دریای شمال نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از نظر تحلیل تکنیکال این موج سومین موج از الگوی زیگزاگی شکل از سطح ۴۹٫۹۳ است و در این موج قادر است خود را تا حدود ۶۸٫۷۷ و ۷۳٫۸۲ بالا بکشاند. لازم به ذکر است در حرکت نزولی اولین سطح حمایت قیمت بر روی ۶۵٫۶۵ دیده می شود که اگر به هر دلیلی با قدرت شکسته شود منجر به فرود قیمت آن به سطح حمایت بعدی ۶۳٫۷۲ می شود.

لازم به ذکر است در چارت روزانه نیز قیمت نفت برنت دریای شمال ممکن است سطح مقاومت ۶۸٫۳۳ را تاچ کند که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند نزولی ۸۶٫۷۴ به ۴۹٫۹۳ قرار دارد و چنانچه این سطح مقاومت نیز شکسته شود باعث تقویت بیشتر قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۷۲٫۶۸ دلار در هر بشکه خواهد شد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت بعدی مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن