تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLJ9) پیش بینی می شود قبل از افزایش مقداری به سطح ۵۵٫۷۵ دلار در هر بشکه (بالاترین سطح ۴ فوریه ۲۰۱۹) اصلاح کند که این حرکت اصلاحی نزولی را عدم توانایی قیمت در عبور از سطح مقاومت ۵۷٫۹۳ نشان داده است. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از موج صعودی C از سطح ۵۱٫۲۳ تشکیل شده است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار پایین همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال این سومین موج از الگوی زیگزاگ از سطح ۴۲٫۳۶ (پایین ترین سطح ۲۴ دسامبر ۲۰۱۸) است و این زیگزاگ از سه موج شکل گرفته و موج اول با موج سوم تقریبا برابر بوده است و براساس این مشخصه تکنیکال در میان مدت می بایست منتظر افزایش قیمت نفت خام سبک آمریکا در موج C تا سطح ۶۴٫۶۲ باشیم.

با این حال باید توجه داشت قیمت نفت خام سبک آمریکا بعد از نزدیک شدن به سطح مقاومت ۵۷٫۹۳ مقداری از پتانسیل و قدرت افزایشی خود را از دست داده است و ممکن است برای امروز جهت تجمیع انرژی مقداری به نزدیکی سطح ۵۵٫۷۵ برگشت داشته باشد و بعد از آن با افزایش روبرو شود. در چارت روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا همانطور که دیده می شود این حرکت برگشتی صرفا یک حرکت پول بک به سوی سطح مقاومت پیشین یعنی سطح ۵۵٫۵۵ می باشد که حالا این سطح تبدیل به حمایت قیمت شده است.

این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۷۶٫۹۰ به ۴۲٫۳۶ قرار گرفته است و برای امروز چنانچه در چارت تایم فریم یک ساعته از بالا سطح مقاومت ۵۷٫۹۳ با قدرت شکسته شود سیگنال خرید تا سطح مقاومت بعدی ۵۹٫۵۱ صادر خواهد کرد که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند.

نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در چارت پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRJ9) سیگنال آن کمی مبهم و نامشخص است زیرا هنوز نتوانسته از سطح مقاومت ۶۷٫۲۱ عبور کند و این سطح مقاومت همانطور که در نمودار دیده می شود بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از موج C از سطح ۶۰٫۶۰ قرار دارد و در این موج پیش بینی می شود قیمت آن تا سطوح ۶۸٫۷۷ و ۷۳٫۸۲ افزایش داشته باشد.

با این حال باید توجه داشت قیمت نفت برنت دریای شمال بعد از نزدیک شدن به سطح مقاومت ۶۷٫۲۱ مقداری از پتانسیل و قدرت افزایشی خود را از دست داده است و ممکن است برای امروز جهت تجمیع انرژی مقداری به سطح ۶۵٫۶۶ برگشت داشته باشد و بعد از آن با افزایش روبرو شود. برای امروز چنانچه سطح مقاومت ۶۷٫۲۱ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته بالای آن بسته شود سیگنال خرید تا سطح مقاومت بعدی ۶۸٫۷۷ صادر خواهد کرد.

در چارت روزانه نیز باید توجه داشت که الگوی قیمت از سطح ۵۷٫۵۰ (پایین ترین سطح ۲۹ نوامبر ۲۰۱۸) بیشتر شبیه به یک الگوی سر و شانه وارونه است با این حال هیچ حرکت پول بک به سوی خط گردن در حوالی سطح ۶۴٫۰۰ هنوز اتفاق نیافتاده است و این مساله کمی ادامه ی افزایش قیمت را شک و تردید همراه ساخته است.

بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند نزولی ۸۶٫۷۴ به ۴۹٫۹۳ سطح مقاومت قیمت را بر روی ۶۸٫۳۳ دلار در هر بشکه نشان می دهد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی دیده می شود و این سد و مانع می تواند منجر به تشکیل یک حرکت اصلاحی و بازگشتی از نزدیکی این سطح مقاومت شود.

از منظر تحلیل بنیادی نیز پس از آنکه آمریکا اعلام کرد که سطح تولید نفت این کشور به رکورد ۱۲ میلیون بشکه در روز رسیده است، کمی شاهد اصلاح و کاهش قیمت هستیم. اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا در گزارش هفتگی خود اعلام کرد، میزان تولید نفت خام این کشور هفته گذشته برای اولین بار به رکورد ۱۲ میلیون بشکه در روز رسید.

این بدان معناست که میزان تولید نفت این کشور از ابتدای سال میلادی ۲۰۱۸ تاکنون تقریبا ۲٫۵ میلیون بشکه رشد داشته است و نسبت به سال ۲۰۱۳ نیز ۵ میلیون بشکه افزایش یافته است. آمریکا تنها کشوری است که تاکنون به رکورد سطح تولید روزانه ۱۲ میلیون بشکه نفت دست یافته است. همزمان با افزایش تولید، میزان موجودی ذخایر نفت آمریکا نیز در حال افزایش است.

میزان ذخایر نفت خام تجاری آمریکا در هفته منتهی به ۱۵ فوریه با ۳٫۶۷۲ میلیون بشکه افزایش به ۴۵۴٫۵ میلیون بشکه رسید. در چارت پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن