تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLJ9) پیش بینی می شود قیمت آن دو مرتبه سطح مقاومت ۵۷٫۹۳ دلار در هر بشکه را تاچ کند و چنانچه این سطح مقاومت با قدرت شکسته شود باعث صدور سیگنال خرید و تقویت قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۵۹٫۵۱ می شود.

همانطور که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن از یک روند صعودی C از سطح ۵۱٫۲۳  تشکیل شده است و این سومین موج از الگوی زیگزاگ از سطح ۴۲٫۳۶ (پایین ترین سطح ۲۴ دسامبر ۲۰۱۸) می باشد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار پایین همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از نظر تحلیل تکنیکال این موج C قادر است قیمت آن را تا سطوح ۵۹٫۵۱ و ۶۴٫۶۲ بالا بکشاند و یا اینکه ممکن است سقف قیمت نفت خام سبک آمریکا در یکی از سطوح ۵۹٫۵۱ یا ۶۱٫۶۲ ساخته شود. هر چند در چارت پایین قیمت آن در اولین تلاش خود موفق نشد که از سطح مقاومت ۵۷٫۹۳ عبور کند اما قویا پیش بینی می شود که در تلاش دوم خود از آن عبور کند.

برای امروز سطح حمایت قیمت بر روی ۵۶٫۶۴ دیده می شود که اگر به هر دلیلی با قدرت شکسته شود به معنای از بین رفتن روند صعودی است که می تواند با صدور سیگنال فروش تارگت نزولی ۵۴٫۳۹ را نمایان سازد و این سطح مماس با خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۴۲٫۳۶ می باشد.

در چارت روزانه نیز قیمت آن با سطح حمایت ۵۵٫۵۵ و مقاومت ۵۹٫۶۳ مواجه است که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از روند نزولی ۷۶٫۹۰ به ۴۲٫۳۶ قرار دارند و به احتمال زیاد در میان مدت برای مدتی بین این سطوح در نوسان خواهد بود.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در چارت پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRJ9) پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح مقاومت ۶۸٫۷۷ افزایش داشته باشد و این حرکت را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت دیده می شود قیمت نفت برنت دریای شمال در موج C از سطح ۶۰٫۶۰ قرار دارد و در این موج قادر است خود را تا سطوح ۶۸٫۷۷ و ۷۳٫۸۲ بالا بکشاند که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۱۰۰ درصدی قرار دارند.

از نظر تحلیل تکنیکال سطح مقاومت ۶۷٫۲۱ کم و بیش شکسته شده است و مقاومت بعدی بر روی ۶۸٫۷۷ دیده می شود و این در حالی است که در حرکت نزولی اولین سطح حمایت بر روی ۶۶٫۶۹ (پایین ترین سطح ۲۱ فوریه ۲۰۱۹) وجود دارد که اگر به هر دلیلی با قدرت شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سطح حمایت بعدی ۶۵٫۶۵ می شود.

در چارت بعدی باید توجه داشت که موج افزایشی C ممکن است در حوالی یکی از سطوح مقاومت ۶۸٫۷۷ یا ۷۳٫۸۲ به پیک و سقف قیمت خود برسد و از این رو به باور ما سطح مقاومت قیمت بر روی ۶۸٫۷۷ می تواند باعث تشکیل حرکت اصلاحی و نزولی شود که این حرکت از زمان شروع موج افزایشی C اتفاق نیافتاده است.

سطح مقاومت دیگری در سطح ۶۸٫۳۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند نزولی ۸۶٫۷۴ به ۴۹٫۹۳ ) در چارت روزانه وجود دارد که برای قیمت نفت برنت دریای شمال می تواند این حرکت اصلاحی نزولی را در نزدیکی سطوح ۶۸٫۳۳ و ۶۸٫۷۷ بوجود آورد.

از دیدگاه تحلیل تکنیکال الگوی قیمت از روز ۵۷٫۵۰ (پایین ترین سطح ۲۹ نوامبر ۲۰۱۸) بیشتر شبیه به یک الگوی سر و شانه وارونه است هر چند که این الگو به تارگت ۷۸٫۰۵ اشاره کرده است و از انجایی که پول بک قیمت به سوی خط گردن کردن در حدود سطح ۶۴ مشاهده نشده است این احتمال قویا وجود دارد که این پول بک از نزدیکی سطح مقاومت ۶۸٫۳۳ دلار در هر بشکه اتفاق بیافتد.

از منظر تحلیل بنیادی نیز خوش بینی ها نسبت به انعقاد توافق تجاری بین آمریکا و چین موجب تقویت جریان ریسک پذیری و افزایش قیمت نفت شده است. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفته است افزایش تعرفه ها علیه کالاهای وارداتی از چین که قرار بود از اواخر این هفته اجرایی شود را به دلیل پیشرفت در مذاکرات تجاری به تاخیر می اندازد و اگر این پیشرفت ها ادامه یابد، آمریکا و چین یک توافق تجاری را امضا خواهند کرد.

در همین حال کاهش جهانی عرضه نفت نیز در رشد قیمت ها موثر بوده است. شرکت انرژی آمریکایی بیکر هیوز برای اولین بار در طی سه هفته اخیر تعداد سکوهای حفاری نفتی خود را از ۸۵۷ به ۸۵۳ کاهش داد و این پس از آن اتفاق می افتد که تولید نفت آمریکا به رکورد بی سابقه ۱۲ میلیون بشکه در روز رسیده و میزان ذخایر این کشور نیز در بالاترین رقم یک سال گذشته قرار دارد. در چارت بعدی، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن