تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود اگر سطح حمایت ۱۳۲۳ شکسته شود می تواند دوباره به سوی سطح حمایت ۱۳۲۰ کاهش یابد و چنانچه این سطح حمایت نیز شکسته شود منجر به فرود قیمت به سطح حمایت بعدی ۱۳۱۱ خواهد شد این در حالی است که در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۱۳۳۳ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته بالای آن بسته شود موجب تقویت قیمت به سطح مقاومت ۱۳۴۲ می شود.

همانطور که اخیرا گفته شد براساس آن چیزی که در چارت پایین قیمت جهانی اونس طلا دیده می شود این سطح حمایت ۱۳۲۰ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۵۰ درصدی از موج صعودی C از سطح ۱۱۹۵ تشکیل شده است و این موج به احتمال زیاد در همان سطح ۱۳۴۶ (بالاترین سطح ۲۰ فوریه ۲۰۱۹) به پیک و سقف خود رسیده است و انتظار می رود بیشتر به نرخهای وارونه یا معکوس شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

به باور ما کاهش قیمت جهانی اونس طلا از سطح ۱۳۴۶ تکمیل نشده است و ممکن است حداقل تا سطح ۱۳۱۱ امتداد داشته باشد که این سطح مماس با خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۱۱۹۵ نیز می باشد و به باور ما حرکت اصلاحی جاری قیمت که در برخورد به سطح حمایت ۱۳۲۰ اتفاق افتاده است به احتمال زیاد در زیر سطح مقاومت ۱۳۴۲ به پایان می رسد.

در چارت پایین خط روند افزایشی رسم شده بیانگر آن است که کاهش جاری قیمت هنوز تکمیل نشده و ممکن است تا سطح ۱۳۱۱ کاهش داشته باشد و در چارت روزانه نیز واگرایی کاهشی قیمت در اندیکاتور RSI اشاره به کاهش بیشتر قیمت دارد. همانطور که در چارت روزانه دیده می شود هر بار که قیمت به خط روند بالایی الگوی بزرگ گوه یا کنج (Wedge) نزدیک شده سریعا روند خود را وارونه یا معکوس کرده است و این برای مدت چند سال می باشد که بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است.

از نظر تحلیل تکنیکال پیش بینی می شود که این الگو گوه یا کنج به یک الگوی ادامه دهنده کاهشی تبدیل شود که بعد از آن باید منتظر یک روند نزولی بلند مدت باشیم. حتی اگر هم قیمت زمانیکه به پایین سطح ۱۱۵۹ برسد این الگو نزولی تایید می شود اما از هم اکنون می توان به این نتیجه رسید که این الگو از سطح ۱۳۴۶ (بالاترین سطح ۲۰ فوریه ۲۰۱۹) تکمیل شده است و این امر می تواند نقطه عطفی در شکل گیری نمودارها باشد زیرا می تواند آغازگر یک روند نزولی طولانی مدت باشد. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

همانطور که روز گذشته گفتیم هم اکنون در حدود نزدیک به یک هفته است که قیمت جهانی اونس طلا در نوار بسیار باریکی بین ۱۳۲۱ و ۱۳۳۳ در حال نوسان است که چنین رفتاری کمتر از اونس طلا دیده می شود و این مسئله احتمال شکست (Break out) را قوی تر می کند.

علاوه بر مسائل تکنیکی و نیاز بازار به استراحت پس از موج قدرتمند هفته گذشته انتظار بازار برای شهادت جرومی پاول رئیس بانک مرکزی آمریکا در مقابل مجلس نمایندگان نیز موجب حاکم شدن چنین فضایی بر بازار شده است. وضعیت برای اونس طلا تقریبا به همین منوال است و چند روزی است که شاهد حرکت خاصی در بازار نبوده ایم که این مسئله موج احتمالی را قویتر خواهد کرد.

جرومی پاول رئیس بانک فدرال در شهادت دیروز خود در مقابل کمیته مجلس سنا هشدار داد که بانک فدرال رزرو خود را برای تنظیم ترازنامه در صورت نیاز فراهم می کند و گفت که اقتصاد آمریکا سالم است اما از جریان های متقابل و سیگنال های متضاد مطلع است. رئیس بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا در ادامه ی اظهارات خود که در گزارش نیم ساله خود به کنگره آمریکا شهادت می داد اعلام کرد در صورت عدم رعایت توازن ، بانک فدرال رزرو در صورتی که شرایط لازم باشد آمادگی دارد که برنامه های خود را تنظیم کند.

جرومی پاول به کمیته مجلس سنا آمریکا گفت اقتصاد ایالات متحده همچنان قوی است و در مورد وضعیت سیاست پولی اشاره کرد که او و سایر مقامات از نزدیک با هم در حال نظارت بر وضعیت امور مالی هستند و در صورت لزوم برای انطباق سیاست آماده می شوند. پاول در سخنان خود در کمیته امور بانکی، مسکن و امور شهری سنا گفت: در حالیکه ما شرایط اقتصادی فعلی را به عنوان چشم انداز سالم و اقتصادی به عنوان مطلوب بررسی می کنیم، طی چند ماه گذشته، ما شاهد برخی جریان های متقابل و سیگنال های متضاد هستیم.

بازارهای مالی در آخر سال پرنوسان شده اند و شرایط مالی در حال حاضر کمتر از رشد اقتصادی در مقایسه با آنچه که در سال گذشته بود، حمایت کرده است. تحولات چین و اروپا نگران کننده است و بانک فدرال همچنین نظارت می کند که چگونه مذاکرات برکسیت انگلیس و مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین انجام می شود و بانک فدرال رزرو آمریکا این مسائل را به دقت بررسی خواهد کرد و این زمان خوبی برای صبور بودن ، نظارت و انتظار است.

پاول همچنین به سؤالات در جلسه سنا پاسخ داد و تصریح کرد که عدم قطعیت دشمن کسب و کار است‌. اطمینان در مورد تجارت و سیاست های دیگر مهم است و ما فشارهای تورمی را کُند می بینیم که اجازه می دهد ما در مورد سیاست های پولی صبور باشیم

در هر صورت این حرکت اصلاحی اونس طلا از سطح حمایت ۱۳۲۰ زمانی اتفاق افتاد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت که افزایش تعرفه ها علیه کالاهای وارداتی از چین که قرار بود از اواخر این هفته اجرا شود به دلیل پیشرفت در مذاکرات تجاری به تاخیر می اندازد و اگر این پیشرفت ها ادامه یابد، آمریکا و چین یک توافق تجاری امضا خواهند کرد که این موضوع فعلا باعث کاهش ارزش دلار آمریکا و در عوض باعث تثبیت قیمت جهانی اونس طلا بین سطوح ۱۳۲۱ و ۱۳۳۳ شده است.

تعویق افزایش تعرفه گمرکی آمریکا بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالاهای چینی از %۱۰ به %۲۵ به تضعیف ارزش دلار آمریکا در مقابل یوان چین به کمترین نرخها از اواسط ماه جولای به این سو منجر شده است. امروز مهمترین خبر بازار شهادت جرومی پاول رئیس بانک فدرال ایالات متحده آمریکا در برابر مجلس نمایندگان خواهد بود و مهمترین قسمت شهادت وی مربوط به چشم انداز اقتصادی و سیاست های پولی و نرخ بهره خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا