تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود سطح حمایت ۱۳۱۱ شکسته شود و تا سطح حمایت بعدی ۱۲۹۸ سقوط کند. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی و ۱۲۳٫۶ درصدی از یک موج صعودی C از سطح ۱۱۹۵ شکل گرفته است.

از نظر تحلیل تکنیکال ساختار این موج و کاهش عمیق قیمت آن از سطح ۱۳۴۶ (بالاترین سطح ۲۰ فوریه ۲۰۱۹) به معنای تکمیل شدن این موج افزایشی است. در حرکت نزولی شکست سطح حمایت ۱۳۱۱ تاییدی در جهت شکسته شدن خط روند صعودی رسم شده از سطح ۱۱۹۵ خواهد بود که به عنوان وارونه یا معکوس شدن روند صعودی از این سطح تلقی می شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

در چارت پایین خط روند افزایشی رسم شده بیانگر آن است که کاهش جاری قیمت هنوز تکمیل نشده و قیمت به زیر این خط روند سقوط کرده است و در چارت روزانه نیز واگرایی کاهشی قیمت در اندیکاتور RSI اشاره به کاهش بیشتر قیمت دارد. همانطور که در چارت روزانه دیده می شود هر بار که قیمت به خط روند بالایی الگوی بزرگ گوه یا کنج (Wedge) نزدیک شده سریعا روند خود را وارونه یا معکوس کرده است و این برای مدت چند سال می باشد که بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است.

از نظر تحلیل تکنیکال پیش بینی می شود که این الگو گوه یا کنج به یک الگوی ادامه دهنده کاهشی تبدیل شود که بعد از آن باید منتظر یک روند نزولی بلند مدت باشیم. حتی اگر هم قیمت زمانیکه به پایین سطح ۱۱۵۹ برسد این الگو نزولی تایید می شود اما از هم اکنون می توان به این نتیجه رسید که این الگو از سطح ۱۳۴۶ (بالاترین سطح ۲۰ فوریه ۲۰۱۹) تکمیل شده است و این امر می تواند نقطه عطفی در شکل گیری نمودارها باشد زیرا می تواند آغازگر یک روند نزولی طولانی مدت باشد. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

دلیلی برای تغییر تحلیل روز گذشته وجود ندارد و قیمت جهانی اونس طلا همچنان در نزدیکی پایین ترین سطوح خود در دو هفته گذشته خود قرار گرفت و این حرکت نزولی پس از آن صورت گرفته است که  سطح حمایت ۱۳۲۰ با قدرت شکسته شد و ارزش دلار آمریکا نیز پس اظهارات محتاطانه از جانب رابرت لایتیزر نماینده تجارت ایالات متحده و اعلام آمار نرخ رشد اقتصادی آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار با افزایش روبرو شد و نگرانی ها را در مورد پیشرفت مذاکرات تجاری میان ایالات متحده و چین کمی بیشتر کرد.

رابرت لایتیزر نماینده تجارت ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که حتی اگر واشنگتن و پکن با توافق تجاری به جنگ تجاری پرهزینه پایان دهند آمریکا برای ماها تهدید تعرفه های کالاهای چینی را حفظ خواهد کرد که این خبر به همراه رشد %۲٫۹ تولیدات ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه پایانی سال گذشته کمی باعث تقویت ارزش دلار آمریکا در بازارها شده است.

باید توجه داشت از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست.

در سایر تحولات جرومی پاول رئیس بانک فدرال در شهادت روز چهارشنبه خود در برابر نمایندگان مجلس آمریکا اعلام نمود که بانک فدرال رزرو آمریکا تا پایان سال میلادی جاری ترازنامه ۴ تریلیون دلاری خود را کاهش خواهد داد. همچنین آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۷۸۴٫۲۱۸ تن کاهش یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا شاخص خالص تعدیل هزینه مصرف شخصی ، درآمدها و مصارف شخصی و شاخص موسسه مدیریت عرضه کارخانه ای آمریکا (ISM) اعلام می شوند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا