تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLJ9) تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن دو مرتبه به سطح مقاومت ۵۷٫۹۳ دلار در هر بشکه نزدیک شود و این حرکت را وارونه شدن حرکت اصلاحی نزولی در برخورد به این سطح مقاومت نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از موج صعودی C قرار گرفته است و صرفا با یک حرکت کاهشی ناگهانی قیمت آن در معاملات روز ۲۵ فوریه ۲۰۱۹ خیلی زود است که به این نتیجه برسیم این موج به پیک و سقف خود رسیده است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد.

در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۵۷٫۹۳ با قدرت شکسته شود باعث تقویت قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۵۹٫۵۱ می شود.

با این همه حال برای تایید استمرار حرکت صعودی این موج لازم است که قیمت نفت خام سبک آمریکا با قدرت خود را بالای سطح مقاومت ۵۷٫۹۳ تثبیت کند و هم اکنون سیگنال آن کمی نامشخص و مبهم است.

برای امروز اولین سطح حمایت قیمت بر روی ۵۶٫۳۴ دیده می شود که اگر به هر دلیلی با قدرت شکسته شود منجر به فرود قیمت به سوی سطح حمایت بعدی ۵۴٫۳۹ می شود. از نظر تحلیل بنیادی پس از انتشار گزارشی در مورد کاهش سطح موجودی ذخایر نفت آمریکا و در حالی که به نظر می رسد به رغم فشارهای ترامپ رئیس جمهور آمریکا، اوپک همچنان سیاست کاهش عرضه را ادامه می دهد قیمت نفت با افزایش روبرو شده است.

در چارت روزانه نیز بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت میان مدت از روند صعودی ۲۶٫۰۵ به ۷۶٫۹۰ نشان می دهد که سطح مقاومت قیمت بر روی ۵۷٫۴۸ تشکیل شده است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی دیده می شود و از نظر تحلیل تکنیکال این سطح به همراه سطح مقاومت ۵۷٫۹۳ در چارت تایم فریم یک ساعته باعث تشکیل حرکت اصلاحی نزولی جاری شده است اما اگر کندل روزانه بالای سطح مقاومت ۵۷٫۴۸ بسته شود در میان مدت زمینه را برای صعود بیشتر قیمت به سوی سطح مقاومت بعدی ۶۴٫۹۰ فراهم می آورد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در چارت پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRK9) تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح مقاومت ۶۷٫۶۶ افزایش داشته باشد و این حرکت صعودی را شکسته شدن سطح مقاومت ۶۶٫۱۰ به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت نفت برنت دریای شمال دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از موج صعودی C از سطح ۵۹٫۴۹ شکل گرفته است و سطح مقاومت بعدی بر روی ۶۷٫۶۶ دیده می شود. در چارت حرکت اصلاحی نزولی که در برخورد به سطح مقاومت ۶۷٫۶۶ اتفاق افتاده است این موج را مختل و سیگنال قیمت را پیچیده کرده است. یکی از احتمالات این است که موج C به پیک و سقف خود رسیده است.

با این حال رالی افزایشی قیمت از زمان برخورد به خط روند صعودی رسم شده از سطح ۴۹٫۹۳ نشاندهنده پایدار بودن روند صعودی قیمت نفت برنت دریای شمال از نزدیکی سطح حمایت ۶۴٫۵۴ است. در چارت روزانه نیز قیمت نفت برنت دریای شمال بیشتر در بین محدوده ۶۳٫۹۹ و ۶۸٫۳۳ در نوسان است و پیش بینی می شود در طی یکی دو هفته آینده نیز بین این سطوح قرار داشته باشد.

برای امروز چنانچه قیمت آن به هر دلیلی به بالای سطح ۶۷٫۶۶ دست یابد تاییدی در جهت استمرار این روند صعودی به سوی سطح ۶۹٫۵۹ می باشد و این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۶۶٫۱۰ و ۶۵٫۷۹ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۵۹٫۴۹ به ۶۷٫۷۳) به هر دلیلی با قدرت شکسته شود منجر به فرود قیمت آن به سطح حمایت بعدی ۶۴٫۵۴ دلار در هر بشکه می شود.

لازم به ذکر است پس از انتشار خبری از عربستان سعودی مبنی بر اینکه اوپک به کاهش سطح تولیدات نفت خود ادامه خواهد داد و آمارهای موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا نیز کاهش غیر منتظره ای را نشان داد شاهد افزایش قیمت نفت در بازار هستیم.

باید توجه داشت که از ابتدای سال میلادی جاری بازار نفت تحت تاثیر کاهش تولید های سازمان اوپک و متحدانش از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده است و سازمان اوپک گفته است که علیرغم فشارهای ترامپ اقدامات خود به منظور محدود کردن عرضه نفت را ادامه خواهد داد. در چارت بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن