تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۱۲۸۹ را بشکند و تا سطح حمایت بعدی ۱۲۷۱ سقوط کند که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در نمودار زیر به وضوح نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از روند صعودی ۱۱۹۵ به ۱۳۴۶ قرار دارند و این روند وارونه شده که این حرکت را سقوط شدید قیمت از سطح ۱۳۴۶ تا حد زیادی تایید کرده است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

از نظر تحلیل تکنیکال به نظر می رسد که سرعت کاهش قیمت جهانی اونس طلا بیشتر شده است و به همین خاطر خیلی بعید است که این سیر نزولی در حوالی سطح حمایت ۱۲۸۹ پایان یابد. لازم به ذکر است حرکت اصلاحی و افزایشی جزئی و ملایمی که در برخورد به سطح حمایت ۱۲۸۹ رخ داده است خیلی ضعیف خواهد بود و این حرکت اصلاحی به احتمال زیاد در زیر سطح مقاومت ۱۳۰۲ (پایین ترین سطح ۱۴ فوریه ۲۰۱۹) پایان می یابد.

همچنین گفتنی است که در چارت روزانه یک الگوی بزرگ گوه یا کنج (Wedge) از پایین ترین سطح روز ۴ دسامبر ۲۰۱۵ یعنی سطح ۱۰۵۷ دیده می شود که به تازگی تکمیل شده و این الگو به پنج موج تقسیم شده است. باید توجه داشت این الگو از یک روند نزولی بزرگ پیروی می کند و به احتمال زیاد تبدیل به یک الگوی کاهشی ادامه دهنده خواهد شد.

هر چند این الگو حکایت از آن دارد که در میان مدت و بلند مدت قیمت جهانی طلا می تواند به سوی سطح ۱۱۵۹ ریزش داشته باشد اما با این حال بهتر است در طی ۲ الی ۴ هفته آینده هدف نزولی واقع بینانه را در حدود نزدیکی سطح ۱۲۶۲ در نظر گرفت که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند نزولی ۱۳۶۵ به ۱۱۵۹ قرار گرفته است.

با توجه به اینکه ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی مخصوصا در برابر ین ژاپن (به بالاترین رقم ۱۰ هفته اخیر) تقویت شده است و رشد شاخص ها در بازارهای بورس جهان مخصوصا آمریکا موجب تقویت جریان ریسک پذیری در میان سرمایه گذاران گشته است ، قیمت جهانی طلا به پایین ترین نرخهای خود در بیش از یک ماهه گذشته سقوط کرده است و در معاملات هفته پیش نیز سقوط ۲٫۶ درصدی را تجربه کرد که بدترین عملکرد هفتگی اونس طلا از ماه مه ۲۰۱۷ تاکنون بوده است.

شاخص ارزش دلار آمریکا و میزان نرخ بازدهی اوراق قرضه ۲ ساله خزانه داری آمریکا در طی چند روز اخیر تقویت شده اند و این عوامل در کنار کاهش موجودی ذخایر طلای صندوق جهانی اسپایدر به پایین ترین حد خود از اواخر ماه دسامبر ۲۰۱۸ و خوش بینی ها نسبت به حصول توافق تجاری بین آمریکا و چین در جلسه روز ۲۷ مارس ۲۰۱۹ موجب شده تا سرمایه گذاران بخشی از سرمایه های خود را از بازار طلا خارج کنند.

در واقع می توان گفت ادامه واکنش های بازار به سخنان مقامات پولی بانک فدرال رزرو آمریکا که با توجه به سلامت نسبی اقتصاد آمریکا گفته اند افزایش نرخ بهره همچنان جزء گزینه ها می باشد منجر به کاهش شدید قیمت جهانی طلا به پایین سطح حمایت روانی ۱۳۰۰ گردیده است.

باید توجه داشت قیمت طلا در بازارهای جهانی نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت فلز زرد را کاهش می دهد.

از سوی دیگر انتشار آمارهای قوی تر از حد انتظار از شاخص تولید ناخالص داخلی آمریکا موجب افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا شده است و از جذابیت سرمایه گذاری در بازار جهانی طلا کاسته است.

آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) نیز به ۷۷۲٫۴۶۴ تن کاهش یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

شاخص اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) مهمترین خبر این هفته بازار را در تقویم اقتصادی ایالات متحده آمریکا تشکیل می دهد و از آنجاییکه این امر رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی ایالات متحده داشته، همواره یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین اخبار بازار جهانی اونس طلا به شمار می رود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا