تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن مدتی را در بالای سطح حمایت ۱۲۸۳ در نوسان باشد که این موضوع را تثبیت قیمت در اطراف این سطح نشان داده است و همانطور که در چارت دیده می شود این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۱۱۸۰ به ۱۳۴۶ قرار دارد و و نیاز بازار به استراحت پس از موج کاهشی اخیر موجب حاکم شدن چنین فضای بر قیمت جهانی اونس طلا شده است.

هر چند کانال نزولی به حرکت اصلاحی احتمالی قیمت تا حدود سطح ۱۲۹۷ اشاره می کند با این حال خریداران چندان نباید نسبت به این حرکت اصلاحی امیدوار باشند زیرا روند نزولی قیمت که از سطح ۱۳۴۶ آغاز گردیده هنوز تکمیل نشده است و برای امروز چنانچه کندل دو ساعته پایین سطح حمایت ۱۲۸۳ بسته شود سیگنال فروش تا سطح ۱۲۶۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) صادر خواهد کرد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در چارت روزانه نیز یک الگوی بزرگ گوه یا کنج (Wedge) از پایین ترین سطح روز ۴ دسامبر ۲۰۱۵ یعنی سطح ۱۰۵۷ دیده می شود که به تازگی تکمیل شده و این الگو به پنج موج تقسیم شده است.

باید توجه داشت این الگو از یک روند نزولی بزرگ پیروی می کند و به احتمال زیاد تبدیل به یک الگوی کاهشی ادامه دهنده خواهد شد و هر چند این الگو حکایت از آن دارد که در میان مدت و بلند مدت قیمت جهانی طلا می تواند به سوی سطح ۱۱۵۹ (پایین ترین سطح ۱۶ اوت ۲۰۱۸) ریزش داشته باشد اما با این حال بهتر است در طی ۲ الی ۴ هفته آینده هدف نزولی واقع بینانه را در حدود نزدیکی سطح ۱۲۶۲ در نظر گرفت که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند نزولی ۱۳۶۵ به ۱۱۵۹ تشکیل شده است.

دلیلی برای تغییر تحلیل دیروز وجود ندارد و با افزایش خوشبینی‌ها در خصوص اینکه آمریکا و چین در مورد داد و ستدهای بازرگانی خود به توافق دست خواهند یافت، قیمت جهانی اونس طلا با توجه به افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا همچنان در پایین ترین نرخهای ۵ هفته گذشته قرار گرفته است.

از سوی دیگر آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۷۶۶٫۵۸۸ تن کاهش یافته است و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

شاخص جهانی دلار آمریکا نیز بعد از اعلام قوی شاخص موسسه مدیریت عرضه خدمات (ISM) و فروش خانه های نوساز این کشور در مقابل ارزهای اصلی به بالاترین سطوح ۲ هفته اخیر خود دست یافته است که این مساله فشارهای نزولی بر قیمت جهانی طلا را بیشتر کرده است.

طبق گزارش روزنامه وال‌ استریت‌ ژورنال، مذاکرات از اختلافات اساسی کاسته شده و توافق بین واشنگتن و پکن، برای این‌ که به امضای روسای جمهوری دو کشور برسد، احتمالا آماده شده است. قرار است شی جین‌ پینگ و دونالد ترامپ در اواخر ماه مارس (بیست و هفتم ماه جاری) با یکدیگر دیدار کنند.

با بالا گرفتن احتمال توافق قریب الوقوع آمریکا و چین بر سر یک پیمان تجاری شاهد جهش در جریان ریسک پذیری بودیم که این باعث سقوط قیمت جهانی طلا تا سطح ۱۲۸۱ (پایین ترین نرخ خود از روز ۲۵ ژانویه ۲۰۱۹) گردید.

چین با کاهش تعرفه‌ها و یا کاهش بخشی از ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها، موافقت کرده‌ است و پکن در عین حال پذیرفته گشایش بیشتری در بازار خودروی خود ایجاد کند و محصولات بیشتری از آمریکا بخرد و ایالات متحده نیز پذیرفته از مجازات‌ها و تحریم‌ هایی که سال پیش اعمال کرد، دست بردارد.

دو کشور در اقداماتی تلافی‌ جویانه طی یک سال گذشته ، تعرفه‌های کالاهای وارداتی از دیگری را افزایش داده‌اند؛ آن‌ چه به عنوان جنگ تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان تعبیر شده‌ است.  دونالد ترامپ بارها از کسری موازنه تجاری با چین انتقاد کرده‌ است. بنا بر آمارهای دولت آمریکا، در سال ۲۰۱۷ حدود ۵۰۵ میلیارد دلار کالای چینی وارد آمریکا شده و کسری موازنه تجاری آمریکا با چین حدود ۳۷۶ میلیارد دلار بود.

در سایر تحولات انتشار آمارهای قوی تر از حد انتظار از شاخص موسسه مدیریت عرضه بخش خدمات آمریکا (ISM) و فروش خانه های جدید موجب افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا شده است و از جذابیت سرمایه گذاری در بازار جهانی طلا کاسته است.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا تنها شاخص آمار اشتغال بخش خصوصی آمریکا (ADP) در ساعت ۱۶:۴۵ به وقت تهران اعلام می شود و انتظار می رود در ماه فوریه از رقم قبلی ۲۱۳۰۰۰ به ۱۹۰۰۰۰ تغییر یابد و باید توجه داشت شاخص اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) مهمترین خبر این هفته بازار را در تقویم اقتصادی ایالات متحده آمریکا در روز جمعه تشکیل می دهد و از آنجاییکه این امر رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی ایالات متحده  داشته، همواره یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین اخبار بازار جهانی اونس طلا به شمار می رود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا