تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLJ9) تحلیل اخیر هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن مدتی را بین سطوح ۵۵٫۶۱ و ۵۶٫۷۹ دلار در هر بشکه در نوسان باشد و بعد از شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت آن مشخص گردد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی و ۷ درصدی از روند صعودی ۴۲٫۳۶ به ۵۷٫۸۸ تشکیل شده اند و در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۵۶٫۷۹ شکسته شود و کندل دو ساعته بالای آن بسته شود باعث تقویت قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۵۷٫۸۸ می شود. در همین حال شکسته شدن سطح مقاومت ۵۷٫۱۷ (بالاترین سطح دیروز) می تواند تارگت ۵۶٫۷۹ را نمایان سازد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

باید توجه داشت که قیمت نفت خام سبک آمریکا دو مرتبه در شکست سطح مقاومت ۵۷٫۹۳ ناموفق بوده است که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از موج صعودی C از سطح ۵۱٫۲۳ تشکیل شده است و این احتمال قویا وجود دارد که این موج در حوالی همان سطح مقاومت ۵۷٫۹۳ تکمیل شده باشد و نفوذ قیمت به زیر سطح ۵۵٫۰۲ (پایین ترین سطح ۲۶ فوریه ۲۰۱۹) الگوی سقف دو قلو در حوالی سطح ۵۷٫۹۳ را تایید خواهد کرد.

از این رو برای امروز چنانچه سطح حمایت ۵۵٫۶۱ با قدرت شکسته شود منجر به ریزش قیمت به سطح حمایت بعدی ۵۴٫۲۲ می شود و به محض اینکه قیمت تا این سطح کاهش یابد به معنای شکسته شدن خط روند صعودی رسم شده از سطح ۴۲٫۳۶ می باشد و روند صعودی قیمت از این سطح معکوس در نظر گرفته خواهد شد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

در چارت روزانه نیز بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند صعودی میان مدت ۲۶٫۰۵ به ۷۶٫۹۰ مقاومت مشابه در سطح ۵۷٫۴۸ را نشان می دهد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی وجود دارد و با توجه به عدم توانایی قیمت در شکست این سطح مقاومت زمینه برای بازگشت و کاهش قیمت به سوی سطح ۵۱٫۴۸ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) فراهم گردیده است. در حرکت صعودی نیز تنها به شرط شکست و تثبیت کندل روزانه بالای سطح مقاومت ۵۷٫۴۸ موجب تقویت قیمت به سطح مقاومت بعدی ۶۴٫۹۰ در چارت روزانه می شود.

در هر صورت برای امروز باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح ۵۵٫۶۱ یا ۵۷٫۱۷ دلار در هر بشکه شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند و انتظار می رود، تا زمانی که حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، قیمت در نوسانات خنثی بین این سطوح قرار داشته باشد. در چارت پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRK9) تحلیل اخیر هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن مدتی را بین سطوح ۶۴٫۵۸ و ۶۵٫۷۹ در نوسان باشد و بعد از آن با شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت آن مشخص گردد. 

شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند و انتظار می رود، تا زمانی که حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، قیمت در نوسانات خنثی بین این سطوح قرار داشته باشد. همانطور که در چارت نفت برنت دریای شمال دیده می شود این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی و ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۵۹٫۴۹ به ۶۷٫۷۳ تشکیل شده اند.

در حرکت صعودی چنانچه از بالا سطح مقاومت ۶۶٫۵۳ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته بالای آن بسته شود نشانه ی در جهت صدور سیگنال خرید و افزایش قیمت آن به سطوح ۶۷٫۶۶ و ۶۷٫۷۳ خواهد بود. با این حال از منظر تحلیل تکنیکال بعد از شکسته شدن خط روند صعودی رسم شده از سطح ۴۹٫۹۳ تمایلات قیمت نفت برنت دریای شمال بیشتر به شکست سطح حمایت ۶۴٫۵۸ است که می تواند هدف های نزولی ۶۳٫۶۱ و ۶۲٫۶۴ را نمایان سازد که برای امروز این سناریو بیشتر محتمل است.

به باور ما این حرکت اصلاحی جزئی که در برخورد به سطح حمایت ۶۴٫۵۸ اتفاق افتاده صرفا یک حرکت پول بک به سوی خط روند صعودی رسم شده است و چندان به نظر نمی رسد که این حرکت اصلاحی پایدار باشد و حرکت تصحیحی این چند روز نیز بیشتر از سطح ۶۶٫۳۳ نتوانسته افزایش داشته باشد.

در چارت روزانه نیز سیگنال قیمت نفت برنت دریای شمال مبهم و نامشخص است زیرا قیمت آن هنوز بین سطوح رنج و خنثی ۶۳٫۹۹ و ۶۸٫۳۳ در نوسان باشد که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از روند نزولی ۸۶٫۷۴ به ۴۹٫۹۳ تشکیل شده اند.

با این همه حال از آنجایی که قیمت نفت برنت دریای شمال دو مرتبه در شکست سطح مقاومت ۶۸٫۳۳ ناموفق بوده است از این رو تمایلات بازار بیشتر به شکست سطح حمایت ۶۳٫۹۹ و کاهش قیمت آن به سوی سطح ۵۸٫۶۲ دلار در هر بشکه در چارت روزانه می باشد. در چارت بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

بامداد امروز موسسه نفت آمریکا (API) که بزرگترین انجمن تجاری نفت و گاز طبیعی آمریکایی می‌باشد، در آخرین گزارش هفتگی خود اعلام کرد که موجودی ذخایر آن در هفته منتهی به ۱ مارس ۲۰۱۹ به میزان ۷٫۲۹۰ میلیون بشکه افزایش داشته است و این در حالی است که رقم قبلی به میزان ۴٫۲۰۰- میلیون بشکه کاهش یافته بود.

امروز معامله گران چشم به گزارش هفتگی ذخایر نفت خام و بنزین آمریکا دوخته اند که ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) منتشر خواهد شد و انتظار می رود موجودی ذخایر نفت آن از رقم قبلی ۸٫۶۴۷- میلیون بشکه به میزان ۱٫۲۰۳ میلیون بشکه افزایش داشته باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن