تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن بعد از یک حرکت اصلاحی به سطوح مقاومت ۱۲۹۰ و ۱۲۹۶ در صورت شکست سطح حمایت ۱۲۸۵ به زیر سطح ۱۲۸۳ کاهش یابد و تا سطح حمایت بعدی ۱۲۶۳ سقوط کند و همانطور که در چارت دیده می شود این سطح حمایت ۱۲۸۳ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۱۱۸۰ به ۱۳۴۶ قرار دارد و چنانچه این سطح حمایت با قدرت شکسته شود منجر به ریزش قیمت به سطح حمایت بعدی ۱۲۶۳ خواهد شد و براساس قواعد تکنیکال فیبوناچی هر وقت یک خط فیبوناچی با قدرت شکسته شود به سمت خط فیبوناچی بعدی حرکت خواهد کرد.

در حرکت صعودی نیز اولین سطح مقاومت قیمت جهانی اونس طلا بر روی ۱۲۹۰ دیده می شود که اگر به هر دلیلی کندل دو ساعته بعد از اعلام خبر آمار اشتغال آمریکا بالای آن بسته شود باعث افزایش قیمت آن به سطوح ۱۲۹۶ و ۱۳۰۵ می شود که این سناریو بستگی به اعلام ضعیف آمار اشتغال امروز آمریکا دارد با این حال روند نزولی قیمت که از سطح ۱۳۴۶ آغاز گردیده هنوز تکمیل نشده است و برای امروز چنانچه کندل دو ساعته پایین سطح حمایت ۱۲۸۰ (پایین ترین سطح روز ۵ مارس ۲۰۱۹) بسته شود سیگنال فروش تا سطح حمایت بعدی ۱۲۶۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) صادر خواهد کرد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

امروز بیشتر توجه و تمرکز بازار به گزارش اشتغال ماهیانه بخش غیر کشاورزی آمریکا برای ماه فوریه در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران معطوف شده است. در این گزارش شاخص های مرتبط با بازار کار اعلام می شوند که مهمترین آنها نرخ بیکاری یا به عبارتی درصد تعداد بیکاران و تعداد اشتغال ایجاد شده در ماه (به استثنای مشاغلی که در حوزه کشاروزی ایجاد شده است) می باشد که این شاخص تعداد کارکنانی را که چه به صورت پاره وقت و یا تمام وقت در بخشهای خصوصی و دولتی آمریکا مشغول بکار شده و حقوق دریافت کرده اند را معین می کند. این گزارش وضعیت اشتغال را که یکی از ارکان اصلی رشد اقتصادی است نشان می دهد.

علاوه بر این دو مولفه بسیار مهم که همواره مورد توجه بازار بوده اند و واکنش های متعددی را به همراه داشته اند، میانگین کار هفتگی و میانگین درآمد ساعتی نیز از دیگر شاخصهای وضعیت اشتغال است که همگی در اولین جمعه هر ماه میلادی منتشر می شوند.

این ماه برای آمار اشتغال غیر کشاورزی آمریکا بازار انتظار عددی در حدود ۱۸۱۰۰۰ را دارد که پایین تر از رقم قبلی ۳۰۴۰۰۰ می باشد. برای نرخ بیکاری آمریکا نیز پیش بینی می شود از رقم قبلی %۴٫۰۰ به %۳٫۹ کاهش یابد و برای آمار میانگین سطح حقوق و دستمزدها انتظار می رود برای ماه فوریه از رقم قبلی %۰٫۱ به %۰٫۳ و سالیانه از رقم قبلی %۳٫۲ به %۳٫۳ افزایش داشته باشد.

از آنجاییکه اعلام تعداد اشتغال در آمریکا موجب تغییر در تمایلات سرمایه گذاران در خصوص رشد اقتصادی آمریکا و تغییرات نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا خواهد شد، بازار به دقت به آن توجه خواهد داشت. هر چقدر آمارهای اشتغال آمریکا بهتر از حد انتظارات اعلام شود منجر به کاهش قیمت جهانی اونس طلا می شود و هر چقدر آمارهای اشتغال کمتر یا بدتر از حد انتظارات اعلام شود باعث تقویت قیمت جهانی طلا می شود.

لازم به ذکر است در سایر تحولات بانک مرکزی اروپا پیش‌ بینی رشد اقتصادی منطقه اتحادیه اروپا برای سال میلادی ۲۰۱۹ را از %۱٫۷ به %۱٫۱ کاهش داد و همچنین بانک مرکزی اروپا پیش‌ بینی کرد که رشد اقتصادی سال ۲۰۲۰ تنها %۱٫۶ خواهد بود این در حالی است که پیش‌ بینی ماه دسامبر بانک مرکزی %۱٫۷ بود.

پیش‌ بینی رشد اقتصادی منطقه اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ بدون تغییر همان %۱٫۵ باقی ماند. بانک مرکزی اروپا پیش‌ بینی رشد تورم سال ۲۰۱۹ را از %۱٫۷ به %۱٫۲ کاهش داد. همچنین بانک مرکزی در نشست ماه دسامبر پیش‌ بینی کرد که رشد تورم سال ۲۰۲۰ برابر %۱٫۷ خواهد بود، اما برآورد تورمی سال ۲۰۲۰ را به %۱٫۵ کاهش داد. همچنین پیش‌بینی تورم سال ۲۰۱۱ هم از %۱٫۸ به %۱٫۶ کاهش یافت.

در واکنش به خبری مبنی بر اینکه بانک مرکزی اروپا برنامه جدید TLTRO از ماه سپتامبر ۲۰۱۹ اجرا خواهد کرد و در ماه مارس ۲۰۲۱ پایان خواهد یافت، ارزش یورو در بازار با کاهش مواجه شد. به عبارتی وام دهی با سررسید های بلند مدت موسوم به (TLTRO) به بانک‌های تجاری اروپا به مدت دو سال خواهد بود که این خبر باعث کاهش ارزش یورو در برابر ارزهای اصلی بازار شده است.

در هر صورت باید توجه داشت شاخص اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) مهمترین خبر امروز بازار را در تقویم اقتصادی ایالات متحده آمریکا تشکیل می دهد و از آنجاییکه این امر رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی ایالات متحده آمریکا داشته، همواره یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین اخبار بازار جهانی اونس طلا به شمار می رود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا