تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن دو مرتبه سطح مقاومت ۱۳۰۰ را تاچ کند و در صورت شکست آن تا سطوح مقاومت بعدی ۱۳۰۶ و ۱۳۱۳ افزایش یابد. همانطور که در نمودار دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۱۳۳۳ به ۱۲۸۰ تشکیل شده است که دیروز باعث حرکت اصلاحی کوتاهی تا نزدیکی سطح حمایت ۱۲۸۸ شد اما مجدد به نرخهای بالای ۱۲۹۳ بازگشته است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

از منظر تحلیل تکنیکال این برگشت قیمت به معنای ادامه ی حرکت اصلاحی از سطح ۱۲۸۰ می باشد و این حرکت از سه موج تشکیل شده است که موج کنونی c قادر است قیمت آن را تا سطوح ۱۳۰۰ و ۱۳۰۰۶ برساند. با این حال باید توجه داشت عدم توانایی قیمت در شکست کامل سطح مقاومت ۱۳۰۰ می تواند منجر به کاهش به سطوح ۱۲۹۳ و ۱۲۸۸ شود.

در چارت روزانه قیمت جهانی اونس طلا در حال افزایش به سوی سطح مقاومت ۱۳۰۷ است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۱۱۸۰ به ۱۳۴۶ قرار دارد و چنانچه این سطح مقاومت با قدرت شکسته شود زمینه را برای تقویت به سطح ۱۳۲۲ فراهم می آورد.

قیمت جهانی اونس طلا چند روزی است که در نوار بسیار باریکی بین سطوح ۱۲۸۰ و ۱۳۰۰ حرکت می کند و سکوت قابل تاملی بازار را فرا گرفته است. علت اصلی این سکوت انتظار برای محرک یا خبری در بازار است. قاعده بازار چنین است که هرچه سکوت عمیق تر باشد انفجار مهیب تری را در پی دارد.

سکوت این چند روز بازار نیز احتمال بوجود آمدن امواج قدرتمند را تقویت می کند. دیگر بازارها نیز در فضای بدون روند و ثبات (Consolidation) بسر می برند و اخبار اقتصادی از آمریکا تکلیف بازار را برای روزهای آینده مشخص خواهد کرد.

از منظر تحلیل بنیادی پس از انتشار آمارهای ناامید کننده از بازار اشتغال آمریکا که موجب افزایش نگرانی ها در مورد کند شدن رشد اقتصاد جهانی و کاهش ارزش دلار آمریکا و جریان ریسک پذیری گردید، قیمت جهانی اونس طلا به بالاترین رقم یک هفته اخیر یعنی تا سطح مقاومت روانی ۱۳۰۰ رسید. رشد آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی در آمریکا در ماه فوریه تقریبا متوقف شد و اقتصاد این کشور در این ماه تنها به میزان ۲۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرد که بسیار کمتر از حد پیش بینی های بازار (۱۸۱۰۰۰) و رقم قبلی (۳۱۱۰۰۰) بود.

آمارهای غیرمنتظره و ناامیدکننده از بازار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا منتشر شد که موجب تضعیف ارزش دلار آمریکا و بازارهای سهام آمریکا گردید. این مسئله هر چند تاثیر مثبتی بر قیمت جهانی طلا تا مقاومت ۱۳۰۰ داشت اما در معاملات این هفته هنوز موفق به شکست و تثبیت بالای آن نشد و در ادامه حرکت اصلاحی، سطوح مقاومت ۱۳۰۰ و ۱۳۰۶ می توانند مانع از استمرار افزایش قیمت جهانی اونس طلا گردد.

همانطور که مشخص است تضعیف شاخص جهانی دلار آمریکا بر قیمت جهانی اونس طلا تاثیرگذار است. این هفته بیشتر توجهات بازار به شاخص قیمت مصرف کنندگان و قیمت تولیدکنندگان و شاخص سفارشات کالاهای بادوام آمریکا معطوف شده است.

در سایر تحولات با انتشار خبری مبنی بر اینکه ژان کلاد یونکر رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و ترزا می نخست و زیر انگلیس توانسته اند تغییرات قابل توجه و معناداری در توافق فعلی برکسیت اعمال کنند، ارزش پوند در برابر ارزهای اصلی بازار با افزایش روبرو شده است. با این حال رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا هشدار داد که قانون گذاران برینانیایی فرصت دیگری برای تایید آن ندارند و امروز پارلمان انگلیس به این توافق رای خواهد داد.

برخی از نمایندگان پارلمان انگلیس می گویند طرح جدید خانم ترزا می، نخست وزیر این کشور برای ترک اتحادیه اروپا باز هم در مجلس نمایندگان این کشور رای نخواهد آورد و نخست وزیر انگلیس، بار دیگر شکست سختی را در رای گیری پارلمان این کشور در روز سه شنبه متحمل خواهد شد. این در حالی است که نخست وزیر انگلیس تلاش می‌کند تغییراتی در توافقنامه به دست آمده با بروکسل ایجاد کند تا نمایندگان پارلمان کشورش آن را تصویب کنند.

گفتنی است توافقنامه پیشین که لندن با بروکسل در خصوص چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به دست آورده بود در رای گیری که در پانزدهم ژانویه امسال در مجلس نمایندگان این کشور انجام گرفت، رای نیاورد. خانم ترزا می‌ از آن زمان تاکنون برای ایجاد تغییراتی در این توافقنامه تلاش کرده، اما همه تلاش‌های او در این خصوص بی ثمر بوده است. بنابراین اگر امروز طرح موردنظر خانم ترزا می‌ دوباره در مجلس نمایندگان انگلیس رای نیاورد، نمایندگان پارلمان باید از او بخواهند که تاریخ خروج انگلیس را از اتحادیه اروپا به تعویق بیندازد. بیست و نهم ماه مارس سال میلادی جاری به عنوان تاریخ خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تعیین شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا