تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن از سطح مقاومت ۱۳۰۷ عبور کند و تا سطح مقاومت بعدی ۱۳۰۹ و ۱۳۱۳ رشد داشته باشد و بعد از آن تحت فشارهای نزولی قرار گیرد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند نزولی ۱۳۳۳ به ۱۲۸۰ قرار گرفته است که مانع از رشد قیمت به سوی سطح مقاومت ۱۳۱۳ شده است.

با این حال بررسی امواج الیوت ویو نشاندهنده گسترش موج c یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۲۸۰ است و بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن تارگت این موج افزایشی c را در سطح ۱۳۱۰ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) نشان می دهد.

هر چند شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۰۷ می تواند زمینه افزایش قیمت به سطح ۱۳۱۳ را فراهم آورد اما احتمال اینکه در رسیدن قیمت به این سطح با چالش جدی مواجه شود وجود دارد زیرا موج c به احتمال زیاد در حوالی سطح مقاومت ۱۳۰۹ پایان می یابد.

لازم به ذکر است در حرکت نزولی شکسته شدن سطح حمایت روانی ۱۳۰۰ باعث از سرگیری روند نزولی می شود و در چارت روزانه قیمت جهانی اونس طلا در حال افزایش به سوی سطح مقاومت ۱۳۰۷ می باشد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۱۱۸۰ به ۱۳۴۶ قرار گرفته است.

بنابراین براساس چارت ارائه شده در تایم فریم یک ساعته ممکن است قیمت جهانی طلا کمی به بالای سطح مقاومت ۱۳۰۷ برسد و بعد از آن به روند نزولی آغاز شده خود از سطح ۱۳۴۶ ادامه دهد و در واقع از نزدیکی محدوده مقاومت ۱۳۰۹ و ۱۳۱۳ تحت فشارهای نزولی و سفارشات فروش معامله گران قرار گیرد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

بعد از اعلام ضعیف آمار قیمت مصرف کنندگان آمریکا (CPI) که منجر به کاهش ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی بازار شد و همچنین رای منفی نمایندگان پارلمان انگلیس به توافق دولت ترزا می و اتحادیه اروپا در مورد برکسیت، قیمت جهانی اونس طلا سرانجام توانست به بالای سطح مقاومت روانی ۱۳۰۰ دست یابد و تا کنون به بالاترین نرخهای خود در ۲ هفته اخیر افزایش یافته است اما بعید است که این حرکت دوام چندانی داشته باشد و به احتمال زیاد امروز از حوالی سطوح مقاومت ۱۳۰۹ و ۱۳۱۳ مجدد با کاهش قیمت مواجه خواهد شد.

روز گذشته قیمت مصرف کنندگان آمریکا در ماه فوریه برای اولین بار در طی چهار ماهه گذشته افزایش یافت اما سرعت افزایش آن کم بود و در نتیجه کمترین رشد سالیانه خود را در طی ۲٫۵ ساله گذشته ثبت کرد. از سوی دیگر نمایندگان پارلمان انگلیس به توافق دولت ترزا می با اتحادیه اروپا در مورد برکسیت رأی منفی دادند تا خطر خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا بیش از هر زمان دیگری احساس شود و این اخبار در طی ۲۴ ساعته گذشته باعث پناه آوردن سرمایه گذاران به سوی طلا به عنوان یک مامن امن شده است.

نمایندگان پارلمان بریتانیا یک بار دیگر با طرح برکسیت ترزا می برای چگونگی خروج از اتحادیه اروپا به طور جدی مخالفت کردند. در این رای‌گیری که دیشب به اتمام رسید طرح اصلاح شده خانم می با ۳۹۱ رای مخالف در برابر ۲۴۲ رای موافق شکست خورد. اختلاف رای میان موافقان و مخالفان ۱۴۹ رای بود که از موضع محکم مخالفان خانم می در پارلمان حکایت دارد. قرار است امروز نمایندگان پارلمان انگلیس در مورد خروج بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپا تصمیم‌گیری کنند.

بدین ترتیب اکنون پارلمان باید درباره خروج بدون طرح و برنامه از اتحادیه اروپا و یا درخواست تمدید مهلت قانونی برای خروج از این اتحادیه تصمیم‌گیری کند. آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) نیز به ۷۷۲٫۴۶۴ تن افزایش یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد. در تقویم اقتصادی امروز از آمریکا شاخص قیمت تولیدکنندگان (PPI) و سفارشات کالاهای بادوام در ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران اعلام خواهند شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا