تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLJ9) تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن به بالاترین سطح ۱ مارس ۲۰۱۹ یعنی سطح ۵۷٫۸۸ دلار در هر بشکه افزایش یابد و این موضوع را شکسته شدن سطح مقاومت ۵۶٫۷۹ نشان داده است که روز گذشته بدان اشاره شد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷ درصدی از روند صعودی ۴۲٫۳۶ به ۵۷٫۸۸ قرار داشت که با قدرت شکسته شد و هم اکنون برای خریداران راه برای تقویت قیمت نفت خام سبک آمریکا تا سطح مقاومت ۵۷٫۸۸ فراهم شده است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

رالی افزایشی قوی قیمت نفت خام سبک آمریکا از سطح ۵۴٫۵۲ (پایین ترین سطح ۸ مارس ۲۰۱۹) نشاندهنده استمرار موج صعودی C است که از سطح ۵۱٫۲۳ آغاز گردیده است. با این حال تنها در صورت شکسته شدن سطح مقاومت ۵۷٫۹۳ (خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از موج C) استمرار این موج را تایید خواهد کرد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

عدم توانایی قیمت نفت خام سبک آمریکا در شکسته شدن سطح مقاومت می تواند منجر به دور جدیدی از حرکت اصلاحی نزولی به سوی سطح ۵۴٫۲۲ یا ۵۱٫۹۵ شود و برای امروز کاهش قیمت به زیر سطح حمایت ۵۶٫۲۹ سگینال ادامه ی حرکت اصلاحی نزولی از سطح ۵۷٫۸۸ به سوی سطح ۵۴٫۲۲ را صادر خواهد کرد.

در چارت روزانه نیز پیش بینی می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا دو مرتبه سطح مقاومت قوی ۵۷٫۴۸ را تاچ کند که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۲۶٫۰۵ به ۷۶٫۹۰ قرار دارد و احتمال شکسته شدن این سطح مقاومت چندان مورد انتظار نیست. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRK9) تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن بالاترین سطح ۲۲ فوریه ۲۰۱۹ یعنی سطح ۶۷٫۷۳ دلار در هر بشکه را تاچ کند و این موضوع را تکمیل شدن حرکت اصلاحی نزولی در برخورد به این سطح مقاومت نشان داده است.

همانطور که در چارت دیده می شود این حرکت اصلاحی به ترتیب از سه موج a , b , c  تشکیل شده است و رالی افزایشی از پایین ترین سطح ۸ مارس ۲۰۱۹ به معنای از سرگیری روند صعودی قیمت به سوی سطوح ۶۷٫۶۶ و ۶۷٫۷۳ می باشد.

بررسی تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند صعودی ۵۹٫۴۹ به ۶۷٫۷۳ نشان می دهد که قیمت نفت برنت دریای شمال کم و بیش توانسته از سطح مقاومت ۶۶٫۵۳ عبور کند که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی قرار گرفته است و هم اکنون در حال افزایش به سوی سطح مقاومت بعدی ۶۷٫۱۵ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷ درصدی) است.

از منظر تحلیل تکنیکال قیمت آن چنانچه خود را با قدرت بالای سطح مقاومت ۶۷٫۱۵ تثبیت کند می بایست کانال نزولی رسم شده را نامعتبر دانست و سقف کانال برای نفت برنت دریای شمال هدفی در حدود سطح ۷۰ را نشانه خواهد گرفت.

در چارت روزانه ترکیب الگوی چکش در روز ۸ مارس ۲۰۱۹ و کندل سفید در روز ۱۱ مارس یک الگوی بازگشتی افزایشی را شکل داده است که می تواند تارگت ۶۸٫۳۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند نزولی ۸۶٫۷۴ به ۴۹٫۹۳) را نمایان سازد.

این در حالی است که در تایم فریم یک ساعته در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۶۵٫۷۹ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته پایین آن بسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطح ۶۴٫۵۸ می شود. در چارت بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

بامداد امروز موسسه نفت آمریکا (API) که بزرگترین انجمن تجاری نفت و گاز طبیعی آمریکایی می‌باشد، در آخرین گزارش هفتگی خود اعلام کرد که موجودی ذخایر آن در هفته منتهی به ۸ مارس ۲۰۱۸ به میزان ۲٫۵۸۰- میلیون بشکه کاهش داشته است و این در حالی است که رقم قبلی به میزان ۷٫۲۹۰ میلیون بشکه افزایش یافته بود.

امروز معامله گران چشم به گزارش هفتگی ذخایر نفت خام و بنزین آمریکا دوخته اند که ساعت ۱۸:۰۰ به وقت تهران از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) منتشر خواهد شد و انتظار می رود موجودی ذخایر نفت آن از رقم قبلی ۷٫۰۶۹ میلیون بشکه به میزان ۲٫۶۵۵ میلیون بشکه تغییر داشته باشد.

اداره کل اطلاعات انرژی آمریکا  (EIA) هر هفته گزارشی از تغییرات نفت خام نگهداری شده توسط شرکت های آمریکایی ارائه میدهد. سطح ذخایر نفتی انبار شده در شرکت ها، بر قیمت فرآورده های نفتی تاثیر گذار هستند. تغییر قیمت فرآورده های نفتی نیز نهایتا بر تورم تاثیر می گذارد.

در صورتیکه رشد ذخایر نفت خام بیش از حد انتظارات باشد، به این معنی است که تقاضا برای نفت خام ضعیف است و قیمت نفت را می تواند کاهش دهد اما اگر ذخایر نفت خام کمتر از میزان پیش بینی بازار باشد یا سطح ذخایر بیش از اندازه کاهش یابند، به معنی تقاضای بازار برای نفت است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن