تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود بعد از یک حرکت اصلاحی کوتاه ، قیمت آن تا سطح ۱۲۸۳ کاهش یابد و این موضوع را عدم توانایی قیمت در تثبیت کامل بالای سطح مقاومت ۱۳۰۷ نشان داده است.

همانطور که در چارت روزانه دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۱۱۸۰ به ۱۳۴۶ تشکیل شده است و این ناتوانی قیمت در تثبیت بالای سطح مقاومت ۱۳۰۷ به معنای تکمیل شدن حرکت اصلاحی افزایشی از سطح ۱۲۸۰ (پایین ترین سطح ۵ مارس ۲۰۱۹) می باشد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

از منظر تحلیل تکنیکال این حرکت اصلاحی بخشی از چرخه سه موجی قیمت از سطح ۱۳۴۶ است که در موج b یعنی موج دوم شکل گرفته بود و هم اکنون قیمت آن در موج سوم یعنی موج c قرار گرفته است که در این موج می تواند قیمت را تا سطح ۱۲۶۳ پایین بکشاند. لازم به ذکر است در حرکت صعودی تنها به شرط تثبیت کندل روزانه بالای سطح مقاومت ۱۳۰۷ تاییدی در جهت استمرار حرکت اصلاحی خواهد بود که این سناریو فعلا مورد توجه نیست.

بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت یک ساعته به تارگت های نزولی ۱۲۷۰ و ۱۲۴۵ اشاره کرده است که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۱۰۰ درصدی از موج نزولی C قرار دارند.

به باور ما حرکت اصلاحی افزایشی که در برخورد به سطح حمایت ۱۲۹۵ اتفاق افتاده است به احتمال زیاد در حوالی منطقه مقاومت ۱۳۰۱ و ۱۳۰۶ پایان می یابد و بیشتر به نظر می رسد که این صرفا حرکت پول بک (Pullback) به سوی خط روند افزایشی رسم شده باشد که بعد از آن دوباره با کاهش قیمت مواجه می شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد.

در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

پارلمان انگلیس پس از مخالفت با طرح دولت مبنی بر خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا، درخواست برگزاری رفراندوم مجدد را هم با اکثریت آراء رد کرد. پارلمان انگلیس با ۳۳۴ رأی مخالف در برابر ۸۵ رأی موافق طرح تأخیر در خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برکسیت) و برگزاری رفراندوم دوم را رد کرد. لازم به ذکر است مجلس عوام بریتانیا زمان خروج از اتحادیه اروپا را سه ماه به تعویق انداخت.

در واقع پس از آنکه پارلمان انگلیس طرح خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا را رد کرد، تقاضا برای سرمایه گذاری امن در بازار طلا که پیش از این به دلیل سرنوشت مبهم برکسیت افزایش یافته بود فروکش کرد که همین باعث فرود قیمت جهانی اونس طلا از سطح ۱۳۱۱ تا سطح ۱۲۹۲ شد. برای امروز قیمت جهانی اونس طلا در واکنش به خبر حمله مسلحانه به مسجدی در نیوزلند فعلا از سطح حمایت ۱۲۹۲ با افزایش روبرو شده است که پیش بینی می شود این حرکت اصلاحی در حوالی سطح مقاومت ۱۳۰۶ و ۱۳۰۷ پایان یابد.

باید توجه داشت که هر چقدر تقاضای مکان امن سرمایه گذاری برای طلا در بازار کاهش یابد قیمت اونس طلا سقوط می کند و همانطور که قبلا گفته شد محدوده ۱۳۰۹ و ۱۳۱۳ فرصت مناسبی برای برداشت سود و خروج از معامله و پوزیشن خرید بود. بنابراین حرکت اونس طلا در پایین سطح مقاومت ۱۳۰۷ نزولی است و برای امروز زمینه ساز ریزش بیشتر تا سطوح ۱۲۹۲ و ۱۲۸۵ در کوتاه مدت را فراهم ساخته است که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا