تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLJ9) پیش بینی می شود قیمت آن با سطح مقاومت ۵۸٫۵۹ دلار در هر بشکه مواجه شود و مقداری پایین این سطح در نوسان باشد یا اینکه به سوی سطوح ۵۷٫۸۱ و ۵۷٫۰۳ اصلاح کند.

همانطور که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی c از سطح ۵۴٫۵۲ تشکیل شده است و در این موج شاهد هیچ حرکت اصلاحی نزولی نبوده ایم که برخورد قیمت به این سطح مقاومت ۵۸٫۵۹ می تواند قیمت را به نرخهای پایین هدایت کند.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

علاوه بر این هیچ حرکت پول بک به سوی الگوی پرچم (Flag) صورت نگرفته است و به احتمال زیاد از نزدیکی سطح مقاومت ۵۸٫۵۹ شاهد حرکت اصلاحی خواهیم بود. با این حال باید توجه داشت در حرکت صعودی چنانچه کندل دو ساعته در سشن و بازار آمریکا بالای سطح مقاومت ۵۸٫۵۹ بسته شود موجب تقویت قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۵۹٫۵۵ می شود.

در چارت روزانه نیز قیمت نفت خام سبک آمریکا از سطح مقاومت ۵۷٫۴۸ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۲۶٫۰۵ به ۷۶٫۹۰) با قدرت عبور کرده است و این شکست می تواند در میان مدت تارگت افزایشی ۶۴٫۹۰ را نمایان سازد. البته پیش بینی می شود قبل شروع روند افزایشی کمی به سوی این سطح مقاومت پیشین پول بک نماید و بعد از آن دوباره شاهد افزایش قیمت باشیم.

لازم ذکر است در حرکت نزولی چنانچه کندل دو ساعته پایین سطح مقاومت پیشین که حالا تبدیل به حمایت شده یعنی زیر ۵۷٫۴۸ بسته شود نشاندهنده شکست غلط (False Break) این سطح خواهد بود و در این صورت می بایست در سناریوی افزایشی به سطح ۶۴٫۹۰ تجدید نظر کرد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRK9) پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطح ۶۵٫۹۶ اصلاح کند که این موضوع را عدم توانایی قیمت در شکست و تثبیت بالای سطح مقاومت ۶۸٫۱۴ نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت قیمت نفت برنت دریای شمال دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از موج c از سطح ۶۴٫۰۲ تشکیل شده است و هر چند از نظر تئوری این موج قادر است قیمت را تا سطوح ۶۹٫۱۱ و ۷۲٫۲۶ بالا بکشاند اما عدم توانایی قیمت در عبور از سطح مقاومت ۶۸٫۱۴ شک و تردید های را نسبت به افزایش قیمت در این موج بوجود آورده است.

از منظر تحلیل تکنیکال حرکت اصلاحی فعلی قیمت صرفا یک حرکت پول بک به سوی روند خنثی و رنج قیمت مابین ۲۲ فوریه و ۱۳ مارس ۲۰۱۹ می باشد و به همراه روند صعودی قبلی این حرکت خنثی به عنوان یک الگوی پرچم (Flag) عمل کرده است که بیشتر شبیه به یک الگوی ادامه دهنده افزایشی است و به تارگت افزایشی ۷۲٫۲۶ اشاره دارد. با این حال به محض اینکه قیمت نفت برنت دریای شمال به سطح ۶۵٫۹۶ کاهش یابد این الگو نامعتبر می شود و سیگنال فروش صادر خواهد کرد.

در چارت روزانه نیز مشخص است که قیمت آن در حوالی سطح مقاومت ۶۸٫۳۳ قدرت و پتانسیل افزایشی خود را از دست داده است و این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند کاهشی ۸۶٫۷۴ به ۴۹٫۹۳ تشکیل شده است. از نظر ما چرخه پنج موجی کوچک قیمت از سطح ۵۹٫۴۹ دلار در هر بشکه (پایین ترین سطح ۲۸ ژانویه ۲۰۱۹) در حال اتمام است و سیگنال قیمت در چارت یک ساعته و روزانه به تشکیل یک حرکت اصلاحی نزولی از نرخهای فعلی اشاره دارد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت نفت برنت دریای شمال و هدف های افزایشی بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن