تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا  

با عرض تبریک عید سعید فطر به تمامی کاربران سایت ، عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت ، صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت…

*****************

پس از سقوط یکنواخت و تضعیف اونس طلا به کمترین نرخهای ۳ هفته گذشته، قیمت آن به ناگاه در معاملات روز گذشته با شکست سطح ۱۳۰۰ دلار در مسیری صعودی قرار گرفت و در حال حاضر این روند افزایشی کماکان در بالای سطح ۱۳۰۰ ادامه دارد. در واقع پس از سقوط روز گذشته قیمت به سطوح نزدیکی ۱۲۸۸، فروشندگان اقدام به بستن پوزیشن های فروش کرده و در نتیجه، حرکت صعودی شکل گرفت .

این حرکت افزایشی اونس طلا که دیروز شاهد بودیم عمدتا بدلیل تضعیف ارزش جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) در بازار جهانی ارز بوده است که این شاخص را هم اکنون به پایین ترین سطح ۷ هفته گذشته در برابر ارزهای اصلی پایین کشانده و اعلام چند خبر مثبت از آمارهای اقتصادی چین به همراه انتشار خبری مبنی بر کاهش تولیدات در برخی از معادن طلا آفریقای جنوبی بود که همین فرصت مناسبی برای قوی شدن طلا ایجاد کرد.

از نظر تحلیل تکنیکی ، به نظر می رسد که اونس طلا در آستانه تغییر فاز قرار دارد و زمان آن نیز اگرچه هنوز مشخص نیست اما احتمالا بسیار دور هم نخواهد بود . شکست محدوده ۱۳۲۲ از بالا ورود به فاز جدید تا منطقه ۱۳۳۱ و ۱۳۳۵ است و در صورتیکه این وضعیت ادامه یابد به عنوان مثال مقاومت ۱۳۴۰ طلا خواهد شکست که شکست مهمی محسوب می شود.

اما مسئله ی که هنوز جلوی افزایش قیمت طلا را گرفته آن است که صندوق اسپایدر SPDR به عنوان بزرگترین صندوق سرمایه گذاری جهان هنوز دست از فروش ذخایر طلای خود برنداشته است و دیروز ۱٫۲ تن دیگر از ذخایر خود کم کرد و در مجموع به ۹۰۹٫۳۳ تن رساند و تنها در ماه جولای این صندوق در حدود ۳۰٫۹۰ تن از مجموع ذخایر طلای خود کاسته است.

بنابراین هنوز هراس شدیدی از فروش ذخایر طلای صندوق های سرمایه گذاری و گمانه زنی ها پیرامون قطع کمکهای مالی بانک مرکزی آمریکا در ماه سپتامبر وجود دارد و به همین دلیل چشم انداز اونس طلا هنوز منفی است که این موضوع تا زمانیکه قیمت در زیر ۱۳۲۲ ( مماس با ضلع بالایی خط روند در تونل رسم شده در نمودار) قرار دارد تحت فشار قرار می دهد و تاثیر کاهش ایندکس دلار را تا حدودی خنثی می کند .

مدتی است که سیاستهای بانک مرکزی آمریکا به تبع اتفاقات اقتصادی ایالات متحده در جهت توقف برنامه خرید اوراق قرضه است و در آینده نه چندان دور ممکن است مقداری از عدد فعلی ( اختصاص ۸۵ میلیارد دلار خرید اوراق قرضه در ماه) کاسته شود.

در هر صورت به باور ما اگر طلای جهانی واقعا قصد ادامه مسیر افزایش قیمت را داشته باشد باید هر چه زودتر به بالای ۱۳۲۲ برسد در غیر این صورت اگر شل شود ممکن است روند نزولی ادامه یابد.

در حقیقت بزرگترین نگرانی در بازار جهانی طلا، کاهش میزان سرمایه گذاریها بر روی این فلز و فروش ذخایر طلا توسط صندوق های بزرگ سرمایه گذاری (مخصوصا صندوق اسپایدر) است که واقعا نفس طلا را گرفته است.  بنابراین در صورتیکه سطح ۱۳۲۲ شکسته شود می توان موج تقویت طلا را انتظار داشت اما تا زمانی که پایین این سطح باشیم هنوز نمی توان امیدی داشت و همانطور که در نمودار زیر مشاهده می کنید در درون این تونل بالا و پایین خواهد شد .

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا