تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح مقاومت ۱۳۲۲ افزایش داشته باشد و این حرکت صعودی را شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۱۳ در چارت تایم فریم یک ساعته به وضوح نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت اونس طلا دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند نزولی ۱۳۴۶ به ۱۲۸۰ قرار داشت که با قدرت شکسته شد و سطح مقاومت بعدی بر روی ۱۳۲۲ دیده می شود که اگر به هر دلیلی با قدرت شکسته شود باعث تقویت قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۱۳۳۱ می شود.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

از منظر تحلیل تکنیکال قیمت جهانی اونس طلا در موج افزایشی c در حال حرکت است که قادر است در این موج خود را تا سطح ۱۳۲۲ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) برساند. لازم به ذکر است برای امروز در حرکت نزولی تنها به شرط کاهش قیمت به زیر سطح ۱۳۱۰ منجر به کاهش قیمت آن به سطوح ۱۳۰۵ و ۱۲۹۸ می شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد.

در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

با تشدید نگرانی ها از وضعیت اقتصاد جهانی، جریان ریسک گریزی در بازار ادامه یافته است که در نتیجه ی آن، قیمت جهانی اونس طلا با افزایش به بالای سطح ۱۳۱۳ روبرو شده است. نگرانی ها مربوط به رکود اقتصادی آمریکا و کاهش رشد اقتصاد جهانی تقاضا برای طلا و ین ژاپن به عنوان دارایی مطمئن را افزایش داده است.

بطوریکه قیمت جهانی طلا در معاملات هفته گذشته برای سومین هفته متوالی عملکرد مثبتی از خود نشان داده است و پس از بیانیه ملایم هفته پیش بانک مرکزی آمریکا با رشدی معادل %۱ بیشترین افزایش را از هفته منتهی به ۱ فوریه ۲۰۱۹ به این سو تجربه کرد.

جو ریسک گریزی در بازارهای مالی موجب شده تا معامله گران اقدام به بستن پوزیشن های معاملاتی پرریسک نظیر سهام نمایند. بازارها در حالت ریسک گریزی قرار دارند و با توجه به آمارهای ضعیف از بخش مدیران خرید کارخانه ای آمریکا و اتحادیه اروپا که نگرانی ها از رشد اقتصاد جهانی را بیشتر کرده است به نظر می رسد روند افزایشی اونس طلا امروز تا سطح ۱۳۲۲ ادامه داشته باشد. به باور ما اگر داده های اقتصادی آمریکا همچنان ضعیف باشند می توان انتظار افزایش بیشتر قیمت جهانی طلا را داشت.

نکته دیگر معکوس شدن منحنی بازدهی اوراق قرضه آمریکا می باشد که نگرانی ها را تشدید کرده است. بازدهی اوراق قرضه خزانه داری ۱۰ ساله آمریکا به پایین تر از سطح بازدهی اوراق قرضه سه ماهه در آسیا کاهش یافته است که این معکوس در گذشته نشان دهنده خطر رکود اقتصادی بوده است و روز جمعه نیز این منحنی بازدهی برای اولین بار از اواسط سال میلادی ۲۰۰۷ معکوس شد.

همانطور که می دانیم معمولا کاهش بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا هزینه های فرصت سرمایه گذاری بر روی طلا را کاهش می دهد و باعث کاهش ارزش دلار آمریکا نیز می شود و از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود کاهش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر ارزان تر برسد و در نتیجه تقاضا بالا آمده و قیمت اونس طلا را نیز افزایش می دهد.

بطور کل فلزاتی که به دلار آمریکا قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست. در سایر تحولات چارلز اوانس رئیس بانک فدرال شیکاگو آمریکا امروز گفت که زمان برای مکث و توقف در مورد افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا و اتخاذ یک موضع محتاطانه مناسب است و تا نیمه دوم سال آینده میلادی انتظاری برای افزایش نرخ بهره بانک فدرال نخواهد داشت.

باید توجه داشت قیمت طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا عدم افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده را کاهش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به خرید اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت فلز زرد را افزایش می دهد.

آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) با رشد یک درصدی در هفته گذشته به ۷۸۱٫۰۲۹ تن رسید و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا