تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطوح ۱۳۱۳ و ۱۳۰۵ اصلاح کند و این موضوع را مواجه شدن قیمت آن با سطح مقاومت ۱۳۲۲ نشان داده است. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۱۳۲۲ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی c قرار دارد.

از نظر تحلیل تکنیکال این سطح توسط نرخ ۱۳۲۱ این منطقه را تبدیل به رزیستنس و مقاومت قوی کرده است و این سطح ۱۳۲۱ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند نزولی ۱۳۴۶ به ۱۲۸۰ تشکیل شده است. از این رو برای امروز احتمال برگشت و اصلاح قیمت از نزدیکی سطوح مقاومت ۱۳۲۱ و ۱۳۲۲ وجود دارد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

لازم به ذکر است در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۱۳۲۲ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته بالای آن تثبیت شود سیگنال خرید تا سطوح ۱۳۳۱ و ۱۳۳۷ صادر خواهد کرد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

هر چند با بهبود جریان ریسک پذیری ، افزایش شاخصهای سهام بین الملل و رشد جزئی نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا قیمت جهانی اونس طلا مقداری از بالاترین نرخهای یک ماهه گذشته (۱۳۲۲) به نرخهای پایین ۱۳۱۵ اصلاح کرده است اما باید توجه داشت معکوس شدن منحنی بازدهی اوراق قرضه آمریکا نگرانی های معامله گران در خصوص رکورد اقتصادی آمریکا را تشدید کرده است.

بازدهی اوراق قرضه خزانه داری ۱۰ ساله آمریکا به پایین تر از سطح بازدهی اوراق خزانه سه ماهه کاهش یافته است که این معکوس شدن منحنی بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا در گذشته نشان دهنده خطر رکود اقتصادی بوده است و این منحنی بازدهی برای اولین بار از اواسط سال میلادی ۲۰۰۷ معکوس شد.

همانطور که می دانیم معمولا کاهش بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا هزینه های فرصت سرمایه گذاری بر روی طلا را کاهش می دهد و باعث کاهش ارزش دلار آمریکا نیز می شود و از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود کاهش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر ارزان تر برسد و در نتیجه تقاضا بالا آمده و قیمت اونس طلا را نیز افزایش می دهد.

عمده توجهات بازار به رای گیری برگزیت پارلمان انگلیس در روز چهارشنبه و دور جدیدی از مذاکرات تجاری بین آمریکا و چین در روز پنجشنبه است. هر گونه تحولات مثب از مسائل جغرافیایی سیاسی باعث اصلاح قیمت جهانی اونس طلا خواهد شد زیرا تمایل سرمایه گذاران برای خرید دارایی های پرریسک بیشتر می شود.

بطور کل فلزاتی که به دلار آمریکا قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست. در سایر تحولات چارلز اوانس رئیس بانک فدرال شیکاگو آمریکا اعلام کرده است که زمان برای مکث و توقف در مورد افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا و اتخاذ یک موضع محتاطانه مناسب است و تا نیمه دوم سال آینده میلادی انتظاری برای افزایش نرخ بهره بانک فدرال نخواهد داشت.

باید توجه داشت قیمت طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا عدم افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده را کاهش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به خرید اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت فلز زرد را افزایش می دهد.

آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) با رشد یک درصدی در هفته گذشته به ۷۸۱٫۰۲۹ تن رسید و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا