تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLK9) طبق تحلیل ارائه شده دیروز پیش بینی می شود قیمت آن به بالاترین سطح ۲۱ مارس ۲۰۱۹ یعنی سطح ۶۰٫۳۹ دلار در هر بشکه افزایش داشته باشد و این موضوع را تثبیت قیمت در بالای سطح حمایت ۵۸٫۲۳ نشان داده است.

اگر این سطح مقاومت ۶۰٫۳۹ با قدرت شکسته شود موجب تقویت قیمت آن به سوی سطح ۶۱٫۴۶ می شود که این حرکت صعودی را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن نشان داده است. کاهش عرضه نفت توسط سازمان اوپک و تحریم های آمریکا علیه ونزوئلا نیز از جمله دلایل افزایشی قیمت نفت در بازار جهانی است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۵۸٫۲۳ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۵۱٫۲۳ به ۶۰٫۳۹ تشکیل شده است و این تثبیت قیمت در بالای این سطح به معنای تمایلات افزایشی قوی است.

در چارت پایین قیمت نفت خام سبک آمریکا در موج افزایشی C از سطح ۵۱٫۲۳ قرار گرفته است که توانسته در این موج به بالای سطح ۵۹٫۵۱ (خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی) برسد و تا زمانیکه قیمت آن در بالای این سطح در نوسان است احتمال صعود بیشتر قیمت آن به سوی سطح ۶۱٫۴۶ وجود دارد. از نظر تحلیل تکنیکال استراتژیک برای تایید افزایش قیمت به سطح ۶۱٫۴۶ لازم است که قیمت آن حتما به بالای سطح ۶۰٫۳۹ دست یابد.

لازم به ذکر است در حرکت اصلاحی اولین سطح حمایت بر روی ۵۹٫۷۵ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷ درصدی از روند صعودی ۵۱٫۲۳ به ۶۰٫۳۹) و بعد از آن بر روی سطح ۵۹٫۰۵ دیده می شود که تنها به شرط نفود قیمت به زیر این سطح منجر به کاهش به سطح ۵۸٫۲۳ می شود.

در چارت روزانه همانطور که دیده می شود قیمت توانسته از سطح مقاومت ۵۹٫۶۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند نزولی ۷۶٫۹۰ به ۴۲٫۳۶) عبور کند و از این رو احتمال تقویت بیشتر قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۶۳٫۷۱ دلار در هر بشکه وجود دارد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی ۶۰٫۳۹ به وضوح مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRM9) طبقه تحلیل ارائه شده دیروز از آنجایی که قیمت آن بالای سطح حمایت ۶۵٫۹۶ تثبیت شده است پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطح مقاومت ۶۸٫۱۴ افزایش داشته باشد و با شکست آن تا سطح مقاومت بعدی ۶۹٫۱۱ تقویت شود و این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن و امواج الیوت ویو نشان داده است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار بعدی همانطور که دیده می شود قیمت نفت برنت دریای شمال نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی c از سطح ۶۴٫۰۲ تشکیل شده اند و حرکت اصلاحی قیمت از سطح ۶۸٫۶۹ (بالاترین سطح ۲۱ مارس ۲۰۱۹) تقریبا معکوس یا برگشت داده شده است. این برگشت قیمت نشاندهنده استمرار افزایش قیمت در موج c است و در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۶۹٫۱۱ با قدرت شکسته شود باعث تقویت قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۷۰٫۳۲ می شود.

در چارت روزانه قیمت آن در تلاش برای شکست سطح مقاومت ۶۸٫۳۳ است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند نزولی ۸۶٫۷۴ به ۴۹٫۹۳ تشکیل شده است و برای تایید شکست آن لازم است که قیمت تا سطح ۶۹٫۱۱ افزایش داشته باشد.

این شکست باعث تقویت بیشتر قیمت نفت برنت دریای شمال به سطح ۷۲٫۶۸ خواهد شد که این سطح بسیار نزدیک به سطح ۷۲٫۲۶ در چارت یک ساعته است. لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته پایین سطح حمایت ۶۷٫۱۷ باعث کاهش قیمت نفت برنت دریای شمال به ترتیب به سطوح ۶۶٫۱۰ و ۶۵٫۹۶ دلار در هر بشکه می شود.

آمریکا اخیراً تحریم‌ هایی بر صنعت نفت ونزوئلا وضع کرده تا نیکلاس مادورو رئیس جمهور این کشور را به نفع خوان گوایدو وادار به کناره‌گیری کند که همین باعث تقویت قیمت نفت در بازار جهانی شده است. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

بامداد امروز موسسه نفت آمریکا (API) که بزرگترین انجمن تجاری نفت و گاز طبیعی آمریکایی می‌باشد، در آخرین گزارش هفتگی خود اعلام کرد که موجودی ذخایر آن در هفته منتهی به ۲۲ مارس ۲۰۱۹ به میزان ۱٫۹۳۰ میلیون بشکه افزایش داشته است و این در حالی است که رقم قبلی به میزان ۲٫۱۳۳- میلیون بشکه کاهش یافته بود.

امروز معامله گران چشم به گزارش هفتگی ذخایر نفت خام و بنزین آمریکا دوخته اند که ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) منتشر خواهد شد و انتظار می رود موجودی ذخایر نفت آن از رقم قبلی ۹٫۵۸۹- میلیون بشکه به میزان ۱٫۲۰۰- میلیون بشکه کاهش داشته باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن