تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن دو مرتبه به سوی سطح مقاومت ۱۳۲۲ افزایش یابد و این موضوع را تکمیل شدن حرکت اصلاحی قیمت در برخورد به این سطح مقاومت نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این حرکت اصلاحی در قالب سه موج شکل گرفته است که موج سوم یعنی موج c به نظر می رسد که در اطراف سطح حمایت ۱۳۰۵ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۱۳۴۶ به ۱۲۸۰) تکمیل شده باشد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

همزمان خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۱۲۸۰ نیز به عنوان حمایت قیمت عمل کرده است که اشاره به گسترش روند افزایشی از سطح ۱۲۸۰ دارد. این در حالی است که در حرکت نزولی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته پایین سطح حمایت ۱۳۰۵ باعث کاهش قیمت به سطح حمایت بعدی ۱۲۹۶ می شود.

در چارت روزانه همانطور که مشخص است قیمت جهانی اونس طلا در حال تلاش برای تثبیت خود در اطراف سطح حمایت ۱۳۰۷ است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۱۱۸۰ به ۱۳۴۶ قرار دارد و تا زمانیکه قیمت آن در بالای این سطح تثبیت شده است این احتمال قویا وجود دارد که دوباره به سوی سطح مقاومت ۱۳۲۲ افزایش یابد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نگرانی های مربوط به کاهش رشد اقتصاد جهانی و معکوس شدن منحنی بازدهی اوراق قرضه آمریکا تقاضا برای خرید دارایی های مطمئن نظیر طلا را بالا نگه داشته است و قیمت جهانی اونس طلا همچنان بالای سطح حمایت ۱۳۰۷ تثبیت شده است.

به اختلاف بازدهی میان اوراق قرضه کوتاه مدت با اوراق قرضه بلند مدت منحنی بازده گفته می شود و یکی از نشانگرهای پیشتاز رکود اقتصادی آمریکا همین معکوس شدن منحنی بازده (Inverted Yield Curve) می باشد که باعث تقویت قیمت جهانی اونس طلا در هر بار نزدیک شدن قیمت به سطوح حمایت ۱۳۰۷ و ۱۳۰۵ می شود. این حالت وقتی روی می دهد که بازدهی اوراق قرضه کوتاه مدت از بازدهی اوراق بلند مدت پیشی بگیرد.

منحنی بازدهی به ‌طور کلی دارای سه حالت رایج شامل منحنی نرمال، خطی و معکوس است. شکل منحنی بازده در آمریکا همواره موشکافی می‌شود؛ زیرا این واکاوی به  یافتن ایده و سرنخی از تغییرات نرخ بهره‌های بانکی در آینده و فعالیت اقتصادی کمک می‌کند.

باید توجه داشت که در شرایط نرمال اوراق قرضه هر چقدر که دارای سررسیدهای طولانی تری باشند قاعدتاً بایستی نرخ بازدهی بیشتری داشته باشند چرا که ریسک نگهداری آنها در طول زمان افزایش یابد و سرمایه گذار نرخ بازدهی بالاتری طلب می کند.

اما در انتهای چرخه های کسب و کار که ظاهراً رونق اقتصادی فراگیر است و فشارهای تورمی نیز رو به رشد می باشد، شاهد گرایش سرمایه گذاران به فروش اوراق قرضه کوتاه مدت هستیم که منجر به افزایش شتابناک نرخ بازدهی شان می شود اما با توجه به اینکه جامعه سرمایه گذاری نوعی رکود اقتصادی منتج از نرخ های بهره و بازدهی بالاتر را در شرایط فعلی و نتیجتاً کاهش نرخ های بهره در میان مدت از سوی بانک مرکزی برای احیای اقتصادی پیش بینی می کند، عملاً تقاضا برای اوراق قرضه بلند مدت افزایش می یابد – یا دستکم به اندازه تقاضا برای اوراق قرضه کوتاه مدت کاهش نمی یابد – و همین مسئله باعث معکوس شدن منحنی بازدهی می شود.

در واقع سرمایه گذاران به دلیل اینکه انتظار دارند بزودی رکود اقتصادی روی بدهد و با تسهیل پولی از سوی بانک مرکزی آمریکا شاهد کاهش نرخ های بازدهی اوراق قرضه باشیم، دست به خرید اوراق قرضه بلندمدت می زنند تا از نرخ بازدهی بالای فعلی شان منتفع گردند.

بنابراین چنانچه بازدهی اوراق کوتاه‌ مدت به دلیل افزایش تقاضا برای اوراق بلندمدت نرخ بیشتری داشته باشد، منحنی معکوس تولید می‌شود. در واقع یک منحنی معکوس نشان می‌دهد رشد اقتصادی با اخلال مواجه است. فقدان نشانه‌ای از رشد اقتصادی در منحنی بازدهی به معنای وقوع زودرس یک دوره رکود است.

در تقویم اقتصادی امروز از آمریکا شاخص نهایی تولید ناخالص داخلی (GDP) در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود و چند تن از مقامات پولی بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهند داشت. برای شاخص تولیدات ناخالص داخلی آمریکا پیش بینی می شود در سه ماهه چهارم سال گذشته از رقم قبلی %۲٫۶ به %۲٫۴ تغییر یابد.

این شاخص در واقع سنجش میزان کالاها و خدماتی است که در یک دوره زمانی توسط اقتصاد تولید می شود و در واقع ، این شاخص ، شاهین ترازوی اقتصاد این کشور محسوب می شود و به زبان ساده، در صورت ضعیف اعلام شدن میزان تولید ناخالص داخلی ، رشد اقتصادی آمریکا نامطلوب بوده و وضعیت کلی نامناسب تلقی می شود که می تواند به تقویت قیمت جهانی اونس طلا کمک کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا