تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLK9) پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطح حمایت ۵۸٫۲۳ دلار در هر بشکه کاهش یابد و این موضوع را عدم توانایی قیمت در افزایش به بالای سطح مقاومت ۶۰٫۳۹ (بالاترین سطح ۲۱ مارس ۲۰۱۹) نشان داده است.

از نظر تحلیل تکنیکال دو نقطه اوج قیمت در حوالی سطح ۶۰٫۳۹ بیانگر توسعه الگوی صاف (Flat) یا شکل گیری الگوی سقف دو قلو است که هر دو این الگوها به کاهش بیشتر قیمت به سوی سطح ۵۸٫۲۳ اشاره دارند و این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۵۱٫۲۳ به ۶۰٫۳۹ قرار دارند.

به باور ما کاهش قیمت آن به زیر سطح حمایت ۵۸٫۲۳ هم الگوی سقف دو قلو را تایید خواهد کرد و هم در چارت یک ساعته سیگنال فروش با هدف ۵۵٫۸۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) صادر خواهد کرد. اما اگر به هر دلیلی قیمت بالای سطح ۵۸٫۲۳ مجدد حمایت شود ممکن است روند افزایشی دوباره از سرگرفته شود.

سیگنال قیمت نفت خام سبک آمریکا در چارت روزانه نشان می دهد که قیمت آن با سطح مقاومت ۵۹٫۶۳ درگیر است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند نزولی ۷۶٫۹۰ به ۴۲٫۳۶ قرار دارد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

قیمت نفت خام سبک آمریکا تاکنون دو مرتبه تلاش کرده است بالای این سطح مقاومت تثبیت شود اما ناکام بوده است. از این رو برای امروز چنانچه قیمت به زیر سطح ۵۸٫۱۷ (پایین ترین سطح ۲۵ مارس ۲۰۱۹) کاهش یابد باعث اصلاح و نزول بیشتر قیمت آن به سوی سطح ۵۵٫۵۵ خواهد شد که در چارت روزانه مشخص گردیده است. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRM9) پیش بینی می شود قیمت آن مدتی را بین سطوح ۶۷٫۱۷ و ۶۸٫۱۴ در روندی رنج و خنثی در نوسان باشد و بعد از شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت آن مشخص گردد.

از این رو باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند و انتظار می رود، تا زمانی که حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، قیمت در نوسانات خنثی قرار داشته باشد.

همانطور که در چارت دیده می شود این روند خنثی بین خطوط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از موج افزایشی c شکل گرفته که این موج افزایشی نیز از سطح ۶۴٫۰۲ آغاز شده است. فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد.

با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

بنابراین برای امروز چنانچه قیمت به زیر سطح حمایت ۶۷٫۱۷ کاهش یابد و کندل دو ساعته نیز پایین آن تثبیت شود سیگنال فروش تا سطح ۶۵٫۹۶ صادر خواهد کرد و در حرکت صعودی نیز تنها به شرط شکست سطح مقاومت ۶۸٫۱۴ و تثبیت کندل دو ساعته بالای آن باعث تقویت قیمت به سطوح ۶۹٫۱۱ و ۷۰٫۳۲ می شود.

از منظر تحلیل تکنیکال تمایلات بازار بیشتر کاهش قیمت را نشان می دهد زیرا بررسی امواج الیوت ویو اشاره به گسترش موج نزولی c یعنی سومین موج از الگوی فلت یا مسطح (Flat) دارد. این الگو توسط سه موج برابر مشخص شده است و این بدان معناست که موج c می تواند خود را تا سطح ۶۵٫۹۶ پایین بکشاند.

سیگنال قیمت نفت برنت دریای شمال در چارت روزانه نیز اشاره به کاهش بیشتر قیمت دارد مخصوصا اینکه در چندین نوبت نتوانسته از سطح مقاومت ۶۸٫۳۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند نزولی ۸۶٫۷۴ به ۴۹٫۹۳) عبور کند. به همین خاطر خریداران برای ورود به بازار می بایست منتظر شکست کامل این سطح مقاومت باشند تا بتوانند با هدف ۷۲٫۶۸ وارد بازار شوند.

با این حال واگرایی کاهشی در اندیکاتور RSI نشاندهنده عدم توانایی قیمت در عبور از سطح مقاومت ۶۸٫۳۳ دلار در هر بشکه دارد. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن