تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا سیگنال فروش صادر کرده است و پیش بینی می شود قیمت آن دومرتبه به سمت پایین ترین سطح ۵ مارس ۲۰۱۹ یعنی سطح ۱۲۸۰ کاهش یابد و با توجه به سقوط شدید روز گذشته روند نزولی آغاز شده قیمت از سطح ۱۳۴۶ (بالاترین سطح ۲۰ مارس ۲۰۱۹) از سرگرفته شده است.

همانطور که در چارت پایین قیمت جهانی اونس طلا دیده می شود شکسته شدن سطح حمایت ۱۲۹۰ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی از روند نزولی ۱۳۴۶ به ۱۲۸۰ زمینه را برای سقوط بیشتر قیمت به سوی سطح ۱۲۸۰ فراهم آورده است.

در واقع این سطح حمایت ۱۲۹۰ آخرین مانع در برابر ریزش قیمت به سوی سطح ۱۲۸۰ بود که با قدرت شکسته شد و براساس قواعد تکنیکال فیبوناچی هر وقت یک خط فیبوناچی با قدرت شکسته شود به سمت خط فیبوناچی بعدی حرکت خواهد کرد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

در چارت روزانه نیز قیمت جهانی اونس طلا در حال نزدیک شدن به سطح حمایت ۱۲۸۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۱۱۸۰ به ۱۳۴۶) است که اگر با قدرت این سطح حمایت نیز شکسته شود سیگنال فروش در چارت دیلی تا سطح ۱۲۶۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) صادر خواهد کرد.

بنابراین برای امروز احتمال حرکت نزولی بیشتر است و می تواند به سقوط بیشتر قیمت تا هدف اولیه ۱۲۸۰ بیانجامد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

تمایلات نزولی قیمت جهانی اونس طلا در حالی شکل می گیرد که قیمت شاخص های سهام آمریکا و ارزش شاخص جهانی دلار این کشور در سطوح بالا قرار گرفته است و از اول ماه مارس تا کنون قیمت جهانی طلا بیشترین کاهش ماهیانه (%۱٫۸-) خود را در هفت ماهه گذشته یعنی از ماه اوت ۲۰۱۸ به این سو تجربه کرده است.

این در حالی است که شاخص جهانی دلار آمریکا بیشترین افزایش ماهیانه در پنج ماهه اخیر را تجربه کرد و بازارهای سهام آسیا و بین الملل نیز به امید پیشرفت در مذاکرات تجاری آمریکا و چین با افزایش قیمت روبرو شدند.

از نظر تحلیل بنیادی توافق تجاری آمریکا و چین می تواند موجب آرامش سرمایه گذاران شود و در کوتاه مدت این توافق می تواند موجب تقویت ارزش دلار آمریکا و شاخص سهام شود که این مساله به افت قیمت طلا می انجامد.

در واقع یکی از عواملی که موجب افت قیمت جهانی طلا در طی ۲۴ ساعته گذشته شده است همین خوش بینی های گسترده در مورد پیشرفت در مذاکرات تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان و پایان جنگ تجاری است که باعث تقویت شاخص جهانی دلار آمریکا نیز شده است.

از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد.

به طور خاص؛ امیدواری سرمایه ‌گذاران از هر گونه حصول توافق میان آمریکا و چین، از جذابیت طلا به عنوان یک دارایی امن برای سرمایه ‌گذاری می کاهد و اگر توافق تجاری میان دو کشور منعقد شود، با توجه به تقویت جریان ریسک پذیری و هجوم سرمایه ها به سمت بازار سهام این مساله باعث کاهش قیمت جهانی طلا خواهد شد و بازار به این مذاکرات خوشبین است و سرمایه ‌گذاران در انتظار نتیجه نشست هستند.

بنابراین، اگر روند صعودی شاخص جهانی دلار آمریکا طی امروز و هفته آینده ادامه یابد، احتمال سقوط قیمت جهانی اونس طلا به سوی سطح ۱۲۸۰ (پایین ترین سطح ۵ مارس ۲۰۱۹) وجود دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا