تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در صورت شکست سطح حمایت ۱۲۸۶ مجدد به سمت پایین ترین سطح ۵ مارس ۲۰۱۹ یعنی سطح ۱۲۸۰ کاهش یابد و با توجه به سقوط شدید هفته گذشته به نظر می رسد روند نزولی آغاز شده قیمت از سطح ۱۳۴۶ (بالاترین سطح ۲۰ مارس ۲۰۱۹) از سرگرفته شده باشد.

همانطور که در نمودار پایین قیمت جهانی اونس طلا دیده می شود شکسته شدن سطح حمایت ۱۲۹۰ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی از روند نزولی ۱۳۴۶ به ۱۲۸۰ ) زمینه را برای سقوط بیشتر قیمت به سوی سطح حمایت ۱۲۸۰ فراهم آورده است.

سطح حمایت ۱۲۹۰ آخرین مانع در برابر ریزش قیمت به سوی سطح ۱۲۸۰ بود که با قدرت شکسته شد و براساس قواعد تکنیکال فیبوناچی هر وقت یک خط فیبوناچی با قدرت شکسته شود به سمت خط فیبوناچی بعدی حرکت خواهد کرد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند.

در چارت روزانه نیز قیمت جهانی اونس طلا در حال نزدیک شدن به سطح حمایت ۱۲۸۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۱۱۸۰ به ۱۳۴۶) است که اگر با قدرت این سطح حمایت نیز شکسته شود سیگنال فروش در چارت دیلی تا سطح ۱۲۶۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) صادر خواهد کرد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

از نظر تحلیل بنیادی توافق تجاری آمریکا و چین می تواند موجب آرامش سرمایه گذاران شود و در کوتاه مدت این توافق می تواند موجب تقویت ارزش دلار آمریکا و شاخص سهام شود که این مساله به افت قیمت طلا می انجامد. در واقع یکی از عواملی که موجب افت قیمت جهانی طلا به زیر کانال ۱۳۰۰ همین خوش بینی های گسترده در مورد پیشرفت در مذاکرات تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان و پایان جنگ تجاری است که باعث تقویت شاخص جهانی دلار آمریکا نیز شده است.

از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد.

به طور خاص؛ امیدواری سرمایه ‌گذاران از هر گونه حصول توافق میان آمریکا و چین، از جذابیت طلا به عنوان یک دارایی امن برای سرمایه ‌گذاری می کاهد و اگر توافق تجاری میان دو کشور منعقد شود، با توجه به تقویت جریان ریسک پذیری و هجوم سرمایه ها به سمت بازار سهام این مساله باعث کاهش قیمت جهانی طلا خواهد شد.

بازار به این مذاکرات خوشبین است و سرمایه ‌گذاران در انتظار نتیجه نشست هستند. اگر روند صعودی شاخص جهانی دلار آمریکا طی هفته جاری ادامه یابد، احتمال سقوط قیمت جهانی اونس طلا به سوی سطح ۱۲۸۰ (پایین ترین سطح ۵ مارس ۲۰۱۹) وجود دارد.

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده است پیش بینی می شود در سه ماهه دوم سال میلادی ۲۰۱۹ به سوی سطوح ۹۹٫۲۱ و ۱۰۰٫۱۴ افزایش یابد و این موضوع را قرار گرفتن قیمت در موج افزایشی قوی (۳) یا موج C نشان داده است.

باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪. این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود.

بطوری که هر موقع این شاخص حرکت نزولی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تقویت شده و خریداری می شوند و هر موقع این شاخص روند صعودی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و فروخته می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این محدوده بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج (۳) یا خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از روند نزولی ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) به ۸۸٫۲۵۳ (پایین ترین سطح ۱۶ فوریه ۲۰۱۸) تشکیل شده اند. باید توجه داشت از آنجایی که موج (۳) معمولا ویژگی شارپی و تندی در جهت افزایش دارد براحتی می تواند تا سطح ۹۹٫۲۱ دست یابد.

از نظر تحلیل تکنیکال موج های کوچک خیلی زیادی این موج را ساخته اند. موج اول یعنی موج i در شکست سطح مقاومت ۹۷٫۸۷۳ ناموفق بود و موج سوم یعنی موج iii نیز در تلاش اول خود نتوانست از این سطح مقاومت عبور کند. با این حال شاخص جهانی دلار آمریکا تحت آزمایش قوی ترین رالی خود قرار گرفته است که به احتمال زیاد این بار سطح مقاومت ۹۷٫۸۷۳ توان چندانی برای مقاومت نخواهد داشت.

چنانچه این سطح مقاومت با قدرت شکسته شود و کندل روزانه بالای آن بسته شود موجب تقویت قیمت به سوی سطح ۱۰۰٫۱۴۶ خواهد شد، اما بهتر است هدف واقع بینانه را در حدود سطح ۹۹٫۲۱ در نظر گرفت. این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۹۶٫۰۳۶ شکسته شود و کندل روزانه پایین آن بسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سطح حمایت بعدی ۹۴٫۲۰ خواهد شد که در چارت پایین به وضوح مشاهده می فرمائید. در تقویم اقتصادی امروز، آمارهای خرده فروشی و موسسه مدیریت عرضه کارخانه ای (ISM) آمریکا اعلام خواهند شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا