تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLK9) همانطور که دیروز گفته شد پیش بینی می شود قیمت آن با توجه به شکسته شدن سطح مقاومت ۶۰٫۳۹ دلار در هر بشکه یعنی بالاترین سطح ۲۱ مارس ۲۰۱۹ به نرخهای بالاتر افزایش داشته باشد و این موضوع را تکمیل شدن حرکت اصلاحی در برخورد به این سطح مقاومت در سطح حمایت ۵۸٫۲۳ نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این حرکت اصلاحی یک الگوی مسطح یا فلت (Flat) به خود گرفته که از سه موج از نظر طولی با هم برابر است و این معمولا جزو الگوهای ادامه دهنده است که می تواند دور جدیدی از رالی افزایشی را برای قیمت نفت خام سبک آمریکا بدنبال داشته باشد.

از منظر تحلیل تکنیکال امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می شود اگر قیمت آن به همین صورت در بالای سطح مقاومت ۶۰٫۳۹ تثبیت شود زمینه را برای صعود بیشتر تا سطح ۶۴٫۶۲ فراهم آورد که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی C از سطح ۵۱٫۲۳ قرار گرفته است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

در چارت روزانه نیز قیمت نفت خام سبک آمریکا از سطح مقاومت ۵۹٫۶۳ عبور کرده است که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند نزولی ۷۶٫۹۰ به ۴۲٫۳۶ است و برای ادامه ی سیر صعودی خود به سوی سطح مقاومت ۶۳٫۷۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی) می بایست به همین صورت در بالای این سطح مقاومت ۵۹٫۶۳  تثبیت شود که این سناریو تا حد زیادی محتمل به نظر می رسد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند.

نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRM9) همانطور که دیروز گفته شد پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطوح ۷۰٫۳۲ و ۷۲٫۲۶ افزایش یابد و این حرکت صعودی را بررسی الگوی گوه یا کنج (Wedge) و سطوح فیبوناچی پروجکشن در نمودار به وضوح نشان داده است و هنوز هم تمایل برای خرید وجود دارد و حرکت اصلاحی به سطوح پایین چندان پایدار نخواهد بود.

همانطور که در چارت تایم فریم یک ساعته دیده می شود حرکت اصلاحی از سطح ۶۸٫۶۹ (بالارتین سطح ۲۱ مارس ۲۰۱۹) یک الگوی گوه یا کنج را بوجود آورده است که بیشتر شبیه به یک الگوی ادامه دهنده است که می تواند دور جدیدی از رالی افزایشی را بدنبال داشته باشد و تارگت صعودی ۷۰٫۳۲ را نمایان سازد. این تارگت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی (c) از سطح ۶۴٫۰۲ قرار گرفته است.

همانطور که در نمودار نفت برنت دریای شمال دیده می شود این سطح حمایت بر روی ۶۷٫۱۷ دیده می شود که اگر به هر دلیلی این سطح حمایت با قدرت شکسته شود منجر به فرود قیمت آن به سوی سطح حمایت بعدی ۶۵٫۹۶ می شود و به محض اینکه قیمت به سطح ۶۵٫۹۶ کاهش یابد الگوی گوه یا کنج تبدیل به یک الگوی سقف خواهد شد که نشاندهنده وارونه یا معکوس شدن روند صعودی قیمت است که تحقق این سناریو در هفته جاری کمی بعید به نظر می رسد.

در چارت روزانه نیز علیرغم واگرایی کاهشی در اندیکاتور RSI قیمت نفت برنت دریای شمال چندان تمایلی برای کاهش به سوی سطح ۶۳٫۹۹ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۸۶٫۷۴ به ۴۹٫۹۳) از خود نشان نداده است و از آنجایی که در چارت تایم فریم یک ساعته سیگنال خرید صادر کرده است و در چارت روزانه نیز سطح مقاومت ۶۸٫۳۳ شکسته شده است احتمال افزایش قیمت آن به سوی سطح مقاومت ۷۲٫۶۸ وجود دارد.

بنابراین چنانچه قیمت آن به همین صورت در بالای این سطح مقاومت تثبیت شود سبب افزایش آن به سوی سطح مقاومت بعدی ۷۲٫۶۸ دلار در هر بشکه خواهد شد که در چارت روزانه مشاهده می فرمائید. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

از منظر تحلیل بنیادی تحریم های آمریکا علیه ونزوئلا در کنار کاهش تولید های داوطلبانه سایر اعضای اوپک و همچنین چند تولید کننده دیگر باعث شده تا قیمت نفت با افزایش چشمگیری روبرو شود. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

بامداد امروز موسسه نفت آمریکا (API) که بزرگترین انجمن تجاری نفت و گاز طبیعی آمریکایی می‌باشد، در آخرین گزارش هفتگی خود اعلام کرد که موجودی ذخایر آن در هفته منتهی به ۲۹ مارس ۲۰۱۹ به میزان ۲٫۹۶۳ میلیون بشکه افزایش داشته است و این در حالی است که رقم قبلی به میزان ۱٫۹۳۰ میلیون بشکه افزایش یافته بود.

امروز معامله گران چشم به گزارش هفتگی ذخایر نفت خام و بنزین آمریکا دوخته اند که ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) منتشر خواهد شد و انتظار می رود موجودی ذخایر نفت آن از رقم قبلی ۲٫۸۰۰ میلیون بشکه به میزان ۴۲۵- هزار بشکه کاهش داشته باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن