تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

با عرض تبریک عید سعید فطر به تمامی کاربران سایت ، عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت ، صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

**************

چنانچه قویاً انتظار می رفت، قیمت نفت در سراشیبی سقوط قرار گرفت و روز گذشته با شکسته شدن سطح ۱۰۴٫۰۸ دلار/ بشکه تا منطقه ۱۰۲٫۲۰ پایین آمد. نگاهی به چارت قیمت نفت خام نیز موئد این مطلب است .

نفت در معاملات روز گذشته همانطور که پیش بینی کرده بودیم ضعیف ترین کالا بوده و معامله گرانی که دیروز نفت را فروختد سود قابل توجهی بدست آوردند.

بدین ترتیب تا زمانی که نشانه آشکار از بازگشت قیمت ندیده ایم همچنان توصیه معاملاتی ما برای نفت فروش است اما با توجه به بازگشت سریع قیمت که در واکنش به اخبار مثبت اقتصادی چین از سطح ۱۰۲٫۲۰ به حدود منطقه ۱۰۴ اصلاح کرد بهتر است که برای امروز چنانچه قیمت به زیر ۱۰۳ رسید مجدد وارد معاملات فروش شد در غیر این صورت برای امروز پیشنهاد می شود که فقط نظاره گر قیمت بود تا جهت بعدی مشخص گردد.

از این رو در صورتیکه امروز قیمت به زیر سطح ۱۰۳ کاهش یابد، امکان سقوط مجدد نفت تا سطح ۱۰۲٫۲۰  قوت بیشتری خواهد گرفت. امری که در صورت تحقق ، می تواند به انجام حرکت نزولی نفت برای بازگشت به محدوده های پایین قیمت ۱۰۲٫۲۰ و ۱۰۰٫۶۰ بیانجامد.

این هفته با توجه به افزایش انتظارات در خصوص توقف محرکهای اقتصادی بانک مرکزی آمریکا که قرار است در ماه سپتامبر صورت گیرد ، نفت سرخورده تر از همیشه به سقوط خود ادامه داد و تنها امروز صبح انتشار چند خبر مثبت اقتصادی از چین ، تنش در لیبی و برخی نگرانی ها از طوفان فصلی در آتلانتیک به کمک نفت آمد و قیمت را برای مدت کوتاهی به بالای ۱۰۴ رساند .

بنابراین چنین به نظر می رسد که روند حرکت نزولی در مرحله تثبیت نهایی قرار دارد و هنوز هم این امکان وجود دارد با این حال تا زمانیکه حرکت جدید آغاز شود، انتظار می رود امروز قیمت نفت خام سبک آمریکا فعلا مابین نرخهای ۱۰۳٫۷۰ و ۱۰۴٫۹۵ در نوسان خنثی باقی بماند. در حرکت افزایشی سطوح مقاومت به ترتیب در منطقه ۱۰۴٫۹۵ و ۱۰۵٫۵۰ دلار/بشکه قرار دارند.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال براساس آنچه که قبلا گفته بودیم قیمت از سطح حمایتی که در منطقه ۱۰۶٫۷۶ و ۱۰۶٫۶۹ دلار/بشکه تشکیل شده بود، فرود آمد و تا نرخ ۱۰۵٫۸۳ سقوط کرد اما نتوانست از سطح حمایت ۱۰۵٫۷۲ ( بر روی خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) عبور کند و مقداری اصلاح کرد و هم اکنون در اطراف منطقه مقاومت ۱۰۶٫۶۹ و ۱۰۶٫۷۶ در نوسان است.

برای امروز طبق گزارش دیروز تا زمانی که قیمت زیر مقاومت ۱۰۷٫۴۰ است، فشار نزولی همچنان وجود دارد و در این مسیر، سطح مقاومت بر روی نرخ ۱۰۷٫۴۰ تشکیل شده است و احتمال بازگشت و شروع حرکت کاهشی دوباره به سوی نرخهای  ۱۰۵٫۷۲ و ۱۰۵٫۴۲ ( بر روی خط فیب ۱۵۰ درصدی) وجود دارند که در نمودار زیر به وضوح مشخص گردیده است.

از دیدگاه امواج الیوت همانطور که در چارت مشخص است موج نزولی c را در چارت ذیل نشان داده ایم و هدف این موج نیز حوالی منطقه ۱۰۵٫۷۲ الی ۱۰۵٫۴۲ ارزیابی می شود . به همین دلیل معامله گران این نفت بهتر است روند نزولی آن را با دقت بیشتری دنبال کنند.

برای تایید حرکت برگشتی و صعودی قیمت نیز باید بتواند از سطح مقاومت ۱۰۷٫۴۰ عبور کند و حداقل باید بتواند ۲ ساعت در بالای آن تثبیت شود در غیر این صورت می توان چنین نتیجه گیری کرد که در حال حاضر قیمت نفت برنت وارد فاز تجمعی گردیده است و محتمل ترین سناریو ابتدا اصلاح قیمت تا نزدیکی سطح مقاومت ۱۰۷٫۴۰ و سپس آغاز موج نزولی دیگر به سوی منطقه ۱۰۵۷۲ و ۱۰۵٫۴۲ دلار/بشکه می باشد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت