تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLK9) سیگنال خرید صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن تا سطوح ۶۵٫۴۶ و ۶۶٫۳۱ دلار در هر بشکه صعود کند و این حرکت افزایشی را قرار گرفتن قیمت در موج c نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این موج از سطح ۵۸٫۲۰ (پایین ترین سطح ۲۸ مارس ۲۰۱۹) شروع شده است و به بالای خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی یعنی سطح ۶۴٫۰۷ رسیده است و به همین خاطر شانس افزایش بیشتر قیمت آن تا سطح ۶۵٫۴۶ یا ۶۶٫۳۱ زیاد است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد.

در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. از منظر تحلیل بنیادی تشدید تنش ها در لیبی خریداران نفت را وارد بازار کرده است و قیمت جهانی نفت به بالاترین رقم طی ۵ ماه گذشته افزایش یافته است.

این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه به هر دلیلی قیمت آن به پایین سطح ۶۴٫۰۷ برسد به معنای عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت ۶۴٫۶۲ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی C از سطح ۵۱٫۲۳) است که می تواند باعث حرکت اصلاحی عمیق قیمت شود.

با این حال در چارت روزانه از آنجایی که قیمت آن به بالای سطح مقاومت ۶۳٫۷۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند نزولی ۷۶٫۹۰ به ۴۲٫۳۶) رسیده است احتمال صعود قیمت آن به سوی سطح ۶۸٫۷۵ زیاد است که این مشروط به تثبیت قیمت آن در بالای سطح ۶۳٫۷۱ به همین صورتی است که مشاهده می فرمائید.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند.

نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است. در چارت زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRM9) سیگنال خرید صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن به ترتیب به سطوح ۷۲٫۲۶ و ۷۲٫۷۱ افزایش داشته باشد و این حرکت صعودی را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت بعدی نشان داده است.

همانطور که در چارت دیده می شود رالی افزایشی قیمت از سطح ۴۹٫۹۳ (پایین ترین دسامبر ۲۰۱۸) هنوز به قوّت خود باقی است و این حرکت در قالب یک موج (c) یعنی سومین موج از یک موج بزرگ تر C از سطح ۵۹٫۴۹ شکل گرفته است.

بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن از هدف موج (c) تارگت قیمت در حدود سطح ۷۲٫۲۶ یعنی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی را نشانه گرفته است و این در حالی است که بررسی خطوط فیبوناچی پروجکشن دیگر از موج C هدف قیمت را بر روی سطح ۷۲٫۷۱ نشان می دهد.

از این رو برای امروز روند صعودی است و هر گونه حرکت اصلاحی نزولی کوتاه و محدود به نزدیکی سطح حمایت ۷۰٫۳۲ خواهد بود. در چارت روزانه نیز قیمت نفت برنت دریای شمال در حال پیشروی به سوی سطح مقاومت ۷۲٫۶۸ است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند نزولی ۸۶٫۷۴ به ۴۹٫۹۳ تشکیل شده است.

از نظر تحلیل تکنیکال این سطح مقاومت توسط مقاومت دیگری در ۷۲٫۶۸ دلار در هر بشکه (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۶٫۷۴) این محدوده را تبدیل به مقاومت نفت برنت دریای شمال کرده است که انتظار می رود در برخورد به این ناحیه مقاومتی شاهد اصلاح قیمت باشیم.

به عبارتی این منطقه سطوحی است که برای بستن پوزیشن خرید نفت برنت دریای شمال از جذابیت خاصی برخوردار بوده و ممکن است با رسیدن قیمت به این سطح معامله ‌گران اقدام به عرضه ‌کنند. در واقع در این سطوح میزان عرضه بر تقاضا افزایش‌ یافته و همین امر می تواند موجب اصلاح قیمت ‌شود. در چارت پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن