تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLK9) پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطح ۶۲٫۸۰ دلار در هر بشکه کاهش یابد و این موضوع را عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت ۶۴٫۶۲ نشان داده است. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی C از سطح ۵۱٫۲۳ تشکیل شده است.

این ناتوانی قیمت در عبور از این سطح مقاومت نشانه ی مهمی در چارت بوجود آورده است که ممکن است باعث برگشت روند قیمت شود و یا اینکه حداقل قیمت را تا سطح ۶۲٫۸۰ پایین بکشاند. این در حالی است که در حرکت صعودی تنها به شرط شکسته شدن سطح مقاومت ۶۴٫۶۲ و تثبیت کندل دو ساعته بالای آن باعث تقویت قیمت به سوی سطح مقاومت بعدی ۶۵٫۴۶ می شود که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی از موج افزایشی c از سطح ۵۸٫۲۰ قرار گرفته است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از این رو در حرکت نزولی چنانچه به هر دلیلی قیمت آن به پایین سطح ۶۴٫۰۷ برسد به معنای عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت ۶۴٫۶۲ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی C از سطح ۵۱٫۲۳) است که می تواند باعث حرکت اصلاحی نزولی عمیق قیمت شود.

در چارت روزانه از آنجایی که قیمت آن به بالای سطح مقاومت ۶۳٫۷۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند نزولی ۷۶٫۹۰ به ۴۲٫۳۶) رسیده است اما هنوز نسبت به شکست کامل آن شک و تردیدهای وجود دارد زیرا ممکن است یک شکست غلط یا اشتباه (False Break) باشد.

برای ادامه ی حرکت صعودی لازم است قیمت آن با قدرت خود را بالای خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند نزولی ۷۶٫۹۰ به ۴۲٫۳۶ تثبیت کند تا شاهد صعود قیمت آن به سوی سطح ۶۸٫۷۵ باشیم که آنهم مشروط به تثبیت قیمت آن در بالای سطح ۶۳٫۷۱ برای چند روز می باشد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند.

نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.  در چارت زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRM9) سیگنال خرید صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن به ترتیب به سطوح ۷۲٫۲۶ و ۷۲٫۷۱ افزایش داشته باشد و این حرکت صعودی را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت نشان داده است.

همانطور که در چارت دیده می شود رالی افزایشی قیمت از سطح ۴۹٫۹۳ (پایین ترین دسامبر ۲۰۱۸) هنوز به قوّت خود باقی است و این حرکت در قالب یک موج (c) یعنی سومین موج از یک موج بزرگ تر C از سطح ۵۹٫۴۹ شکل گرفته است.

بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن از هدف موج (c) تارگت قیمت در حدود سطح ۷۲٫۲۶ یعنی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی را نشانه گرفته است و این در حالی است که بررسی خطوط فیبوناچی پروجکشن دیگر از موج C هدف قیمت را بر روی سطح ۷۲٫۷۱ نشان می دهد.

از این رو برای امروز روند صعودی است و هر گونه حرکت اصلاحی نزولی کوتاه و محدود به نزدیکی سطح حمایت ۷۰٫۳۲ خواهد بود. در چارت روزانه نیز قیمت نفت برنت دریای شمال در حال پیشروی به سوی سطح مقاومت ۷۲٫۶۸ است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند نزولی ۸۶٫۷۴ به ۴۹٫۹۳ تشکیل شده است.

از نظر تحلیل تکنیکال این سطح مقاومت توسط مقاومت دیگری در ۷۲٫۶۸ دلار در هر بشکه (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۶٫۷۴) این محدوده را تبدیل به مقاومت نفت برنت دریای شمال کرده است که انتظار می رود در برخورد به این ناحیه مقاومتی شاهد اصلاح قیمت باشیم.

به عبارتی این منطقه سطوحی است که برای بستن پوزیشن خرید نفت برنت دریای شمال از جذابیت خاصی برخوردار بوده و ممکن است با رسیدن قیمت به این سطح معامله ‌گران اقدام به عرضه ‌کنند. در واقع در این سطوح میزان عرضه بر تقاضا افزایش‌ یافته و همین امر می تواند موجب اصلاح قیمت ‌شود. در چارت بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

بامداد امروز موسسه نفت آمریکا (API) که بزرگترین انجمن تجاری نفت و گاز طبیعی آمریکایی می‌باشد، در آخرین گزارش هفتگی خود اعلام کرد که موجودی ذخایر آن در هفته منتهی به ۵ آوریل ۲۰۱۹ به میزان ۴٫۰۹۱ میلیون بشکه افزایش داشته است و این در حالی است که رقم قبلی به میزان ۲٫۹۶۳ میلیون بشکه افزایش یافته بود.

امروز معامله گران چشم به گزارش هفتگی ذخایر نفت خام و بنزین آمریکا دوخته اند که ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) منتشر خواهد شد و انتظار می رود رشد موجودی ذخایر نفت آن از رقم قبلی ۷٫۲۳۸ میلیون بشکه به میزان ۲٫۲۹۴ میلیون بشکه کاهش داشته باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن