تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح مقاومت ۱۳۱۴ افزایش یابد و در صورت شکست آن تا سطح مقاومت بعدی ۱۳۲۴ صعود کند که این موضوع را  بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت پایین نشان داده است. همانطور که در نمودار زیر دیده می شود این سطح مقاومت ۱۳۱۴ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از روند نزولی ۱۳۲۴ به ۱۲۸۱ قرار گرفته است.

هر چند قیمت جهانی طلا در تلاش برای رسیدن به این سطح مقاومت است اما سطح مقاومت ۱۳۱۱ که مماس با خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۳۴۶ است فعلا مانع از ادامه ی سیر صعودی شده است که همین باعث تشکیل حرکت اصلاحی جزئی شده است که به باور ما این حرکت اصلاحی در بالای سطح حمایت ۱۳۰۲ و ۱۳۰۰ به پایان خواهد رسید و بعد از آن می بایست منتظر ادامه ی افزایش قیمت بود مگر آنکه کندل دو ساعته پایین سطح ۱۲۹۷ بسته شود که آن وقت انتظار می رود قیمت تا سطح ۱۲۹۰ اصلاح کند.  

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

در چارت روزانه نیز قیمت آن در تلاش برای تثبیت بالای سطح ۱۳۰۷ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۱۱۸۰ به ۱۳۴۶) می باشد که در صورت تحقق تثبیت کندل روزانه بالای آن می تواند تا هدف ۱۳۲۲ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی) افزایش داشته باشد.  در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف افزایشی بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) دیشب منتشر شد و این خبر باعث تضعیف آنی قیمت جهانی اونس طلا بلافاصله پس از اعلام خبر تا سطح ۱۳۱۰ شد. لحن صورتجلسه اصطلاحا ملایم ‌تر (Dovish) بود و همین مساله موجب تقویت اونس طلا شد. در صورتجلسه دیشب مشخص شد اکثر سیاست گذاران بانک مرکزی آمریکا گفتند که صبر در مورد افزایش نرخ بهره لازم است. مقامات متعدد اظهار داشتند که دیدگاه ها در مورد نرخ بهره بانک فدرال می تواند هر دو راه (افزایش یا عدم افزایش نرخ بهره) را تغییر دهد.

اکثریت معتقدند که نرخ بهره در سال ۲۰۱۹ ثابت نگه داشته شود و مقامات متعددی در مورد منحنی مسطح بازدهی اوراق قرضه ابراز نگرانی کردند. عدم قطعیت ناشی از برگزیت و تنش های تجاری میان آمریکا و چین هنوز باقی مانده است، اما خطرات چشم انداز نامطلوب کاهش یافته است. بعضی از اعضای بانک فدرال رزرو آمریکا گفتند که اقتصاد این کشور می تواند بهبود یابد و در اوایل سال آینده افزایش نرخ بهره را تأمین کند.

از سوی دیگر هیچ مقام رسمی اعلام نکرده است که در سال جاری کاهش نرخ بهره مورد نیاز است. از نظر اعضای بانک فدرال به زمان لازم برای ارزیابی اینکه ضعف اقتصادی سه ماهه اول سال به سه ماهه دوم سال تراوش کند نیاز است. این مسائل باعث شده تا احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در سال جاری به حدود صفر درصد برسد که خبر خوشایندی برای خریداران اونس طلا محسوب می شود.

به عبارتی نیرویی که قیمت اونس طلا را از سطح ۱۲۸۰ تا این حد قوی کرده همچنان پابرجا است و احتمال ادامه آن به سطوح ۱۳۱۴ و ۱۳۲۲ بسیار است. در تقویم اقتصادی اقتصادی امروز از آمریکا به غیر از شاخص قیمت تولیدکنندگان (PPI) و سخنرانی چند تن از مقامات بانک فدرال رزرو آمریکا (کلریدا ، ویلیامز و بولارد) خبر خاص دیگری اعلام نخواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا