تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود به حرکت اصلاحی خود که از سطح ۱۲۸۹ (پایین ترین سطح دیروز) آغاز کرده است در اطراف سطح مقاومت ۱۲۹۷ دلار در هر اونس پایان دهد و پس از آن مجددا سطح حمایت ۱۲۹۰ را لمس کند.

همانطور که در چارت پایین قیمت جهانی اونس طلا دیده می شود این سطوح مقاومت و حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی و ۲۳٫۶ درصدی از روند نزولی ۱۳۲۴ به ۱۲۸۱ قرار دارند. سقوط عمیق قیمت در روز گذشته گسترش الگوی کنج یا گوه (Wedge) را تایید می کند که ممکن است در مجموع پنج موج باشد.

موج پنجم یعنی موج E در حال کاهش قیمت آن به سوی ۱۲۸۰ یعنی مماس با خط روند پایینی از الگوی گوه است. در نمودار روزانه نیز قیمت جهانی اونس طلا نتوانسته خود را بالای سطح مقاومت ۱۳۰۷ تثبیت کند و این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت از روند افزایشی قیمت از سطح ۱۱۸۰٫۳۴ به ۱۳۴۶٫۷۳ است که این عدم توانایی قیمت در تثبیت بالای این سطح به معنای کاهش قیمت به سوی سطح ۱۲۸۳ می باشد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف افزایشی بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

قیمت جهانی اونس طلا پس از اعلام قوی آمارهای اقتصادی ایالات متحده در معاملات روز گذشته بزرگترین کاهش روزانه خود را در دو هفته گذشته ثبت کرد. انتشار آمارهای قوی از بازار کار آمریکا و نرخ تورم این کشور موجب کاهش نگرانی ها در مورد اقتصاد آمریکا شد که همین مساله باعث تقویت ارزش دلار آمریکا در بازارها شده است.

از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد.

بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست. دیروز تعداد مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا به کمترین نرخهای ۴۹٫۵ ساله گذشته رسید که نشاندهنده قدرت بازار کار آمریکا است و این می تواند انتظارات بازار از کاهش شدید رشد اقتصادی این کشور را تا حدی ملایم کند.

از سوی دیگر شاخص قیمت تولید کنندگان آمریکا (PPI) در ماه مارس بیشترین افزایش در طی ۵ ماه گذشته را به ثبت رساند، اما نرخ تورم در بخش عمده فروشی چندان بالا نبود. در سایر تحولات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نسبت به برگزاری سومین نشست خود با رهبر کره شمالی ابراز علاقمندی کرد که این تحولات فعلا قیمت جهانی اونس طلا را به پایین کانال ۱۳۰۰ هدایت کرده است.

در واقع می توان گفت واکنش اونس طلا به اخبار اقتصادی دیروز از آمریکا کاملا منطقی بود و از بالای سطح ۱۳۰۰ تا سطح ۱۲۸۹ تضعیف شد .در حال حاضر قیمت فاصله چندانی با سطح حمایت اولیه ۱۲۹۰ ندارد و احتمال شکست این سطح بسیار است که اگر این سناریو حاکم شود خود را گامی دیگر به سطح حمایت بعدی ۱۲۸۳ و ۱۲۸۰ نزدیک تر می کند. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا خبر خاصی اعلام نمی شود و در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران تنها شاخص مقدماتی تمایلات مصرف کنندگان دانشگاه میشیگان منتشر خواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا