تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا همانطور که قبلا گفته شد پیش بینی می شود حرکت اصلاحی از سطح ۱۲۸۹ در اطراف سطح مقاومت ۱۲۹۷ دلار در هر اونس به پایان رسیده باشد و پس از آن مجددا به پایین سطح حمایت ۱۲۸۶ کاهش یابد.

همانطور که در چارت پایین قیمت جهانی اونس طلا دیده می شود این سطوح مقاومت ۱۲۹۷ و حمایت ۱۲۸۶ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی و ۱۴٫۶درصدی از روند نزولی ۱۳۲۴ به ۱۲۸۱ قرار دارند. سقوط عمیق قیمت در معاملات هفته گذشته گسترش الگوی کنج یا گوه (Wedge) را تایید می کند که ممکن است در مجموع پنج موج باشد.

موج پنجم یعنی موج E در حال کاهش قیمت آن به سوی ۱۲۸۰ یعنی مماس با خط روند پایینی از الگوی گوه است. در نمودار روزانه نیز قیمت جهانی اونس طلا نتوانسته خود را بالای سطح مقاومت ۱۳۰۷ تثبیت کند و این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت از روند افزایشی قیمت از سطح ۱۱۸۰٫۳۴ به ۱۳۴۶٫۷۳ است که این عدم توانایی قیمت در تثبیت بالای این سطح به معنای کاهش قیمت به سوی سطح ۱۲۸۳ می باشد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

تارگت های نزولی در صورت شکسته شدن سطح حمایت ۱۲۸۰ به ترتیب سطوح ۱۲۶۳ و ۱۲۵۰ خواهند بود در غیر این صورت ممکن است در حوالی سطوح ۱۲۸۳ و ۱۲۸۰ شاهد حمایت قیمت باشیم. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف افزایشی بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

اعلام قوی آمارهای اقتصادی از چین و شروغ قوی فصل درآمدها در آمریکا باعث شده تا نگرانی ها در مورد کاهش رشد اقتصادی جهانی کمتر شود و همین موجب کاهش قیمت جهانی اونس طلا به پایین ترین نرخهای یک هفته اخیر شده است. تقویت ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن نیز معمولا باعث کاهش قیمت فلزات گرانبها مخصوصا اونس طلا می شود.

هفته ی پیش پس از آنکه بزرگترین بانک آمریکا، یعنی بانک جی پی مورگان میزان سوددهی بالایی را در سه ماهه نخست سال میلادی جاری به ثبت رساند ارزش شاخص ها در بازار بورس سهام وال استریت آمریکا شاهد افزایش بود و امروز نیز بازارهای سهام آسیا با افزایش قیمت کار خود را آغاز کردند. این مسئله سبب تضعیف نسبی قیمت جهانی اونس طلا به پایین سطح ۱۲۹۰ شده است. در واقع می توان گفت واکنش اونس طلا به اخبار اقتصادی هفته گذشته از آمریکا و چین کاملا منطقی بود و از بالای سطح ۱۳۰۰ تا سطح ۱۲۸۶ تضعیف شد.

در حال حاضر نیز قیمت آن فاصله چندانی با سطح حمایت اولیه ۱۲۸۶ ندارد و احتمال شکست این سطح بسیار است که اگر این سناریو حاکم شود خود را گامی دیگر به سطح حمایت بعدی ۱۲۸۳ و ۱۲۸۰ نزدیک تر می کند. خوانندگانی که این گزارش تحلیلی را دنبال می کنند احتمال  رسیدن به عدد ۱۲۸۶ را بارها و بارها در گزارش مشاهده کرده اند. سطوح ۱۲۸۳ و ۱۲۸۰ حمایت های بسیار مهمی هستند که می تواند واکنش معامله گران تکنیکال را در پی داشته باشد.

به عبارتی وضعیت تکنیکی موجود در بازار اوضاع بنیادی را تحت الشعاع  قرار خواهد داد و تا چند روز آینده اظهار نظر جدی در رابطه با اونس طلا کار سختی به نظر می رسد مگر اینکه قیمت بتواند به زیر سطح حمایت ۱۲۸۰ برسد تا دور جدیدی از روند نزولی با حد تارگت های ۱۲۶۳ و ۱۲۵۰ آغاز شود در غیر این صورت ممکن است در سطوح ۱۲۸۳ و ۱۲۸۰ مورد حمایت قرار گیرد و شاهد اصلاح و برگشت قیمت به سطح ۱۳۰۷ در چارت روزانه باشیم. شاید بهترین کار برای بدست آوردن درکی بهتر از اوضاع فاندامنتالی بازار در شرایط فعلی صبر باشد، باید منتظر بود و واکنش بازار به سطوح حمایت ۱۲۸۳ و ۱۲۸۰ را دید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا