تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLK9) همانطور که قبلا گفته شد پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطح ۶۲٫۸۰ دلار به ازای هر بشکه کاهش یابد و چنانچه این سطح حمایت شکسته شود منجر به فرود بیشتر قیمت آن به سوی سطح حمایت بعدی ۶۱٫۴۶ خواهد شد و این موضوع را عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت ۶۴٫۶۲ نشان داده است. همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی از موج افزایشی C از سطح ۵۱٫۲۳ قرار گرفته است.

این ناتوانی قیمت در عبور از این سطح مقاومت و واگرایی کاهشی در اندیکاتور یک ساعته مک دی (MACD) نشانه ی مهمی در چارت بوجود آورده است که ممکن است باعث برگشت روند قیمت شود و یا اینکه حداقل قیمت را تا سطح ۶۲٫۸۰ پایین بکشاند.

این در حالی است که در حرکت صعودی تنها به شرط شکسته شدن سطح مقاومت ۶۴٫۶۲ و تثبیت کندل دو ساعته بالای آن باعث تقویت قیمت به سوی سطح مقاومت بعدی ۶۶٫۳۱ می شود که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی c از سطح ۵۸٫۲۰ قرار گرفته است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

در چارت روزانه از آنجایی که قیمت آن به بالای سطح مقاومت ۶۳٫۷۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند نزولی ۷۶٫۹۰ به ۴۲٫۳۶) رسیده است اما هنوز نسبت به شکست کامل آن شک و تردیدهای وجود دارد زیرا ممکن است شکست فیک باشد.

برای ادامه ی حرکت صعودی لازم است قیمت آن با قدرت خود را بالای خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند نزولی ۷۶٫۹۰ به ۴۲٫۳۶ تثبیت کند تا شاهد صعود قیمت آن به سوی سطح ۶۸٫۷۵ باشیم که آنهم مشروط به تثبیت قیمت آن در بالای سطح ۶۳٫۷۱ برای چند روز می باشد و اگر موفق به تثبیت بالای آن نشود باید در روزهای آتی منتظر کاهش قیمت آن به سوی سطح ۵۹٫۶۳ بود.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند.

نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.  در چارت زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRM9) همانطور که قبلا گفته شد پیش بینی می شود قیمت آن تا ۶۹٫۱۱ کاهش یابد ، زیرا روند صعودی خود از پایین ترین نرخ ۸ مارس ۲۰۱۹ یعنی از سطح ۶۴٫۰۲ را به پایان رسانده است.

در چارت پایین این روند توسط موج (c) رانده شده است که موج سوم از یک موج بزرگتر C از سطح ۵۹٫۴۹ است. تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی پروجکشن نشان می دهد که این دو موج به پیک و سقف قیمت خود رسیده اند، زیرا موج (c) نزدیک به خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج ۷۲٫۲۶ است و این در حالی است که موج C نزدیک به خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از سطح ۷۲٫۷۱ است.

واگرایی نزولی در تایم فریم یک ساعته مک دی (MACD)  نشان دهنده سقوط بیشتر است و ممکن است نفت روند صعودی خود را از پایین ترین سطح دسامبر ۲۰۱۸ یعنی سطح ۴۹٫۹۳ تغییر دهد، بدون آنکه به هدف نهایی افزایشی خود یعنی سطوح ۷۲٫۲۶ و ۷۲٫۷۱ برسد.

در نمودار روزانه، نفت به نظر می رسد با نزدیک شدن به مقاومت کلیدی در سطح ۷۲٫۶۸ ضعیف تر شده است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصد از روند نزولی از سطح ۸۶٫۷۴ به ۴۹٫۹۳ است. این مقاومت توسط مقاومت دیگر بر روی ۷۲٫۶۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۶٫۷۴) تقویت شده است.

بنابراین واگرایی نزولی در اندیکاتور روزانه RSI نشان می دهد  که قیمت نفت برنت دریای شمال توان صعود بیشتر به سوی سطح مقاومت ۷۲٫۶۸ را ندارد و احتمال از سرگیری روند نزولی و کاهش قیمت آن به سوی سطح حمایت ۶۸٫۳۳ دلار به ازای هر بشکه زیاد است. در چارت بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن