تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود به سوی سطح حمایت ۱۲۸۳ دلار در هر اونس کاهش یابد و این موضوع را بررسی الگوی گوه یا کنج (Wedge) نشان داده است. سقوط عمیق قیمت در معاملات هفته گذشته گسترش الگوی کنج یا گوه (Wedge) را تایید می کند که ممکن است در مجموع پنج موج باشد. در چارت پایین سطح ۱۲۸۳ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۱۱۸۰ به ۱۳۴۶ قرار گرفته است.

موج پنجم یعنی موج E در حال کاهش قیمت آن به سوی ۱۲۸۰ یعنی مماس با خط روند پایینی از الگوی گوه است که انتظار می رود این موج در حوالی سطح حمایت ۱۲۸۳ پایان یابد. در نمودار روزانه نیز قیمت جهانی اونس طلا نتوانسته خود را بالای سطح مقاومت ۱۳۰۷ تثبیت کند و این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند افزایشی قیمت از سطح ۱۱۸۰٫۳۴ به ۱۳۴۶٫۷۳ است که این عدم توانایی قیمت در تثبیت بالای این سطح به معنای کاهش قیمت به سوی سطح ۱۲۸۳ می باشد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

تارگت های نزولی تنها در صورت شکسته شدن سطح حمایت ۱۲۸۰ به ترتیب سطوح ۱۲۶۳ و ۱۲۵۰ خواهند بود در غیر این صورت ممکن است در حوالی سطوح ۱۲۸۳ و ۱۲۸۰ شاهد حمایت قیمت و بازگشت قیمت به سوی سطح مقاومت ۱۳۰۷ باشیم. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف افزایشی بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

همانطور که دیروز گفته شد اعلام قوی آمارهای اقتصادی ازچین و شروغ قوی فصل در آمدها در آمریکا باعث شده تا نگرانی ها در مورد کاهش رشد اقتصادی جهانی کمتر شود و همین موجب کاهش قیمت جهانی اونس طلا به پایین ترین نرخهای یک هفته اخیر شده است.

تقویت ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن نیز معمولا باعث کاهش قیمت فلزات گرانبها مخصوصا اونس طلا می شود. خوش بینی ها نسبت به مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین باعث شده تا سرمایه گذاران به بازارهای پرریسک تر یعنی بازار سهام روی خوش نشان دهند.

هفته ی پیش پس از آنکه بزرگترین بانک آمریکا، یعنی بانک جی پی مورگان میزان سوددهی بالایی را در سه ماهه نخست سال میلادی جاری به ثبت رساند ارزش شاخص ها در بازار بورس سهام وال استریت آمریکا شاهد افزایش بود و بر سایر بازارهای بورس بین الملل تاثیر مثبت گذاشت. این مسئله سبب تضعیف قیمت جهانی اونس طلا به پایین سطح ۱۲۸۶ شده است. در واقع می توان گفت واکنش اونس طلا به اخبار مثبت اقتصادی اخیر از آمریکا و چین کاملا منطقی بود و از بالای سطح ۱۳۰۰ تا نرخهای پایین سطح ۱۲۸۶ تضعیف شد.

در حال حاضر نیز قیمت آن فاصله چندانی با سطح حمایت اولیه ۱۲۸۳ ندارد و در صورتیکه این سطح با قدرت شکسته شود خود را گامی دیگر به سطح حمایت بعدی ۱۲۸۰ نزدیک تر می کند. خوانندگانی که این گزارش تحلیلی را دنبال می کنند احتمال  رسیدن به عدد ۱۲۸۳ را بارها و بارها در گزارش مشاهده کرده اند. برای امروز سطوح ۱۲۸۳ و ۱۲۸۰ حمایت های بسیار مهمی هستند که می تواند واکنش معامله گران تکنیکال را در پی داشته باشد.

به عبارتی وضعیت تکنیکی موجود در بازار اوضاع بنیادی را تحت الشعاع  قرار خواهد داد و تا چند روز آینده اظهار نظر جدی در رابطه با اونس طلا کار سختی به نظر می رسد مگر اینکه قیمت بتواند به زیر سطح حمایت ۱۲۸۰ برسد تا دور جدیدی از روند نزولی با حد تارگت های ۱۲۶۳ و ۱۲۵۰ آغاز شود در غیر این صورت ممکن است در سطوح ۱۲۸۳ و ۱۲۸۰ مورد حمایت قرار گیرد و شاهد اصلاح و برگشت قیمت به سطح ۱۳۰۷ در چارت روزانه باشیم.

همانطور که دیروز گفته شد شاید بهترین کار برای بدست آوردن درکی بهتر از اوضاع فاندامنتالی بازار در شرایط فعلی صبر باشد، باید منتظر بود و واکنش بازار به سطوح حمایت ۱۲۸۳ و ۱۲۸۰ را دید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا