تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح ۱۲۶۳ دلار به ازای هر اونس کاهش یابد، چرا که سطح حمایت ۱۲۸۳ با قدرت شکسته شده است. در چارت پایین این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت اصلاحی ۳۸٫۲ درصد در روند صعودی از ۱۱۸۰٫۳۴ به ۱۳۴۶٫۷۳ قرار داشت و سطح حمایت بعدی در قیمت ۱۲۶۳ خواهد بود که با نفوذ قیمت به زیر آن می تواند باعث از دست رفتن قیمت تا سطح ۱۲۴۳ شود. به همین خاطر براساس قواعد تکنیکال فیبوناچی هر وقت یک خط فیبوناچی با قدرت شکسته شود به سمت خط فیبوناچی بعدی حرکت خواهد کرد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

الگوی امواج الیوت ویو نشان می دهد که قیمت جهانی اونس طلا در امتداد موج نزولی c از سطح ۱۳۲۴ قرار دارد و در این موج  از توانایی بالایی برای کاهش تا سطح ۱۲۵۸ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) برخوردار است و همچنین این سطح در نزدیکی ۱۲۶۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند صعودی ۱۱۸۰ به ۱۳۴۶) قرار گرفته است. از منظر تحلیل تکنیکال الگوی مثلث به عنوان یک الگوی سقف قیمت برای اونس طلا تأیید شده است که نشان از تغییر روند صعودی از سطح ۱۱۵۹ دارد و این به تارگت های نزولی پایین تر یعنی در حدود سطح ۱۲۴۴ اشاره دارد.

لازم به ذکر است هر گونه حرکت اصلاحی از نرخهای فعلی صرفا یک جرکت پول بک موقتی به سوی خط روند پایینی از الگوی مثلث تلقی می شود که می تواند مجدد در حوالی سطح مقاومت ۱۲۸۳ فروشندگان را وارد بازار کند. بنابراین نمودار روزانه به روشنی نشان می دهد احتمال شروع ریزش جدید تا نزدیکی سطح ۱۲۶۳ وجود دارد. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف افزایشی بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

مهمترین جریان غالب در بازارهای جهانی پدیده ریسک پذیری و ادامه روند صعودی بازارهای سهام بین الملل است و اکنون تاثیر افزایش بازارهای سهام آمریکا در روند حرکت نزولی اونس طلا نیز پدیدار شده و به دلیل تغییر تمایلات، حرکت نزولی اونس طلا به سرعت به پایین ترین نرخهای ۴ ماهه گذشته ادامه دارد. اخبار کنونی بازار نیز حاکی از آن است که ریسک پذیری به بازارهای مالی بازگشته و شاخص های سهام بین الملل در حال تقویت هستند.

شاخصهای سهام در سراسر جهان به بالاترین حد خود در شش ماهه اخیر رسیده اند که عمده ی دلیل آن آمارهای مثبت اقتصادی از آمریکا ، چین و آلمان است که باعث افزایش اعتماد عمومی سرمایه گذاران به بازار سهام و خروج سرمایه ها از بازار طلا شده است. در واقع می توان گفت آمارهای بهتر از حد انتظار از اقتصاد چین و آمریکا موجب بهبود شاخص ها در بورس های بین الملل شده و تمایل سرمایه گذاران برای ریسک پذیری را بالا برده است.

امروز روند رشد اقتصادی چین در سه ماهه ابتدای سال میلادی جاری به لطف رشد قابل توجه بخش تولیدات کارخانه ای این کشور همانند رقم پیشین به میزان %۶٫۴ افزایش یافت که بیشتر از نرخ رشد %۶٫۳ پیش بینی شده برای این کشور است. این آمارها بیانگر آن است که محرک اقتصادی اخیر دولت چین در حال به ثمر نشستن است و همین مسئله سبب رشد شاخص ها در بازارهای بورس آسیا گشته است.

در سایر تحولات نشانه های در خصوص پیشرفت در مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین و انتشار آمارهای قوی از اقتصاد آمریکا موجب شده تا قیمت جهانی اونس طلا در نرخهای پایین خطوط میانگین متحرک ۵۰ و ۱۰۰ روزه گذشته قرار گیرد. لازم به ذکر است امروز آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۷۵۲٫۲۷۱ تن کاهش یافته است این در حالی است که دیروز ۷۵۴٫۰۳ تن بود و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا