تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود با توجه به شکسته شدن سطح حمایت ۱۲۷۳ دلار به ازای هر اونس تا سطح حمایت بعدی ۱۲۶۳ کاهش یابد و همانطور که گفته شد سطح حمایت پیشین ۱۲۸۳ نیز با قدرت شکسته شده است و هر گونه حرکت اصلاحی محدود به این سطح مقاومت خواهد بود.

در چارت پایین سطح حمایت ۱۲۸۳ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت اصلاحی ۳۸٫۲ درصدی روند صعودی از ۱۱۸۰٫۳۴ به ۱۳۴۶٫۷۳ قرار داشت و سطح حمایت بعدی نیز در قیمت ۱۲۶۳ خواهد بود که با کاهش قیمت به زیر آن می تواند باعث از دست رفتن قیمت تا سطح ۱۲۴۳ شود. به همین خاطر براساس قواعد تکنیکال فیبوناچی هر وقت یک خط فیبوناچی با قدرت شکسته شود به سمت خط فیبوناچی بعدی حرکت خواهد کرد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ – ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

الگوی امواج الیوت ویو نشان می دهد که قیمت جهانی اونس طلا در امتداد موج نزولی c از سطح ۱۳۲۴ قرار دارد و در این موج از توانایی بالایی برای کاهش تا سطح ۱۲۵۸ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) برخوردار است و همچنین این سطح در نزدیکی ۱۲۶۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند صعودی ۱۱۸۰ به ۱۳۴۶) قرار گرفته است.

از منظر تحلیل تکنیکال الگوی مثلث به عنوان یک الگوی سقف قیمت برای اونس طلا تأیید شده است که نشان از تغییر روند صعودی از سطح ۱۱۵۹ دارد و این به تارگت های نزولی پایین تر یعنی در حدود سطح ۱۲۴۳ اشاره دارد. لازم به ذکر است هر گونه حرکت اصلاحی از نرخهای فعلی به بالای سطح مقاومت ۱۲۷۳ صرفا یک حرکت پول بک موقتی به سوی خط روند پایینی از الگوی مثلث تلقی می شود که می تواند مجدد در زیر یا حوالی سطح مقاومت ۱۲۸۳ فروشندگان را وارد بازار کند.

بنابراین نمودار روزانه به روشنی نشان می دهد احتمال شروع ریزش جدید تا سطوح ۱۲۶۳ و ۱۲۵۸ وجود دارد. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف افزایشی بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

پس از اعلام آمارهای قوی از بازار مسکن آمریکا بازارهای بورس سهام ایالات متحده و ارزش دلار آمریکا با افزایش روبرو شدند و قیمت طلا امروز نیز تا بدین لحظه پایین سطح ۱۲۷۳ در نوسان است و در حوالی پایین ترین رقم ۴ ماه اخیر قرار گرفته است.

آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۷۴۹٫۶۲۸ تن کاهش یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

در واقع پس از آنکه شاخص های سهام نزدک و استاندارد اند پورز پانصد آمریکا به بالاترین حد خود رسیدند قیمت جهانی طلا به پایین ترین سطح چهار ماهه گذشته کاهش یافته است. از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا به بالاترین نرخهای ۲۲ ماهه اخیر سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست.

بنابراین، همچنان روند حرکت اونس طلا را نزولی می دانیم و انتظار می رود این حرکت در معاملات امروز نیز ادامه داشته باشد. این هفته هر چند تعداد اخبار اقتصادی آمریکا به غیر از شاخص تولیدات ناخالص داخلی (GDP) چندان مهم نیست، اما به نظر می رسد تا زمانیکه پایین سطح مقاومت ۱۲۸۳ تثبیت شده است پتانسیل لازم برای حرکت نزولی بازار را در اختیار دارد.

در مجموع با توجه به شکسته شدن خطوط میانگین متحرک ۱۰۰ و ۵۰ روزه در معاملات هفته گذشته ، تا زمانیکه قیمت آن پایین سطوح مقاومت ۱۲۷۳ و ۱۲۸۳ تثبیت شده است قیمت جهانی اونس طلا هدف های نزولی ۱۲۶۳ و ۱۲۵۸ را نشانه گرفته است که برای ورود به پوزیشن فروش مناسب به نظر می رسد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا