تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در روندی خنثی در محدوده ۱۲۸۳ و ۱۲۷۳ در نوسان باشد و با شکست یکی از سطوح فوق جهت بعدی قیمت مشخص گردد. این محدوده بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصد و ۶۱٫۸ درصد از موج نزولی C از سطح ۱۳۳۲٫۳۳ تشکیل شده اند.

از این رو شکست سطح مقاومت ۱۲۸۳ و به شرط تثبیت کندل دو ساعته بالای آن ممکن است منجر به فعال شدن سفارشات خرید و افزایش قیمت به سطوح ۱٫۲۹۱ تا ۱٫۲۹۹ شود و این در حالی است که شکست سطح حمایت ۱۲۷۳ می تواند باعث فعال شدن سفارشات فروش و کاهش قیمت تا محدوده ۱۲۶۷ و ۱۲۵۸ شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

حرکت اصلاحی قیمت جهانی اونس طلا در برخورد به سطح حمایت ۱۲۶۷ صرفا به عنوان یک حرکت پول بک به سمت گوه یا کنج (Wedge) طبقه بندی شده است و ممکن است این حرکت در حدود سطح مقاومت ۱۲۸۳ به پایان برسد. براساس این طبقه بندی، اونس طلا تا زمانیکه زیر سطح مقاومت ۱۲۸۳ تثبیت شده است متمایل به کاهش قیمت به پایین سطح ۱۲۷۳ است.

در نمودار روزانه نیز اونس طلا با سطح مقاومت ۱٫۲۸۳ مواجه است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصد از روند صعودی ۱۱۸۰٫۳۴ به ۱۳۴۶٫۷۳ قرار دارد که می تواند در صورت عدم توانایی در عبور از این سطح مقاومت منجر به سقوط قیمت به سوی سطح ۱۲۶۳ شود.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف بعدی آن بعد از شکسته شدن یکی از سطوح ۱۲۸۳ یا ۱۲۷۳ به وضوح مشخص شده است.

کاهش شاخص ها در بازارهای بورس و انتشار آمارهای ضعیف از اقتصاد آلمان کمی موجب افزایش اونس طلا شده است اما هنوز با سطح مقاومت ۱۲۸۳ مواجه است و شاخص ارزش دلار آمریکا در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی به بالاترین رقم ۲۳ ماه اخیر یعنی ۹۸٫۱۸۹ رسیده است.

پس از آنکه آمارها نشان داد که میزان فعالیت های اقتصادی در آلمان افت قابل توجهی داشته این مسئله باعث تشدید نگرانی ها در مورد کند شدن رشد اقتصاد جهانی شد و ارزش سهام در بازارهای آسیایی در معاملات اولیه امروز شاهد کاهش بود و به همین خاطر قیمت جهانی اونس طلا فعلا مابین نرخهای ۱۲۷۳ و ۱۲۸۳ در نوسان است.

از این رو باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح ۱۲۸۳ یا ۱۲۷۳ شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند و انتظار می رود، تا زمانی که حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، قیمت در نوسانات خنثی قرار داشته باشد. امروز شاخص مقدماتی تولید ناخالص داخلی آمریکا (GDP) برای سه ماهه اول سال میلادی در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود و پیش بینی می شود از رقم قبلی %۲٫۲ به %۲٫۰۰ تغییر یابد.

این شاخص کلی سنجش میزان کالاها و خدماتی است که در یک دوره زمانی توسط اقتصاد یک کشور تولید می شود. در واقع، این شاخص، شاهین ترازوی اقتصاد یک کشور محسوب می شود و به زبان ساده، در صورت افزایش میزان تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی مطلوب بوده و وضعیت کلی مناسب تلقی می شود. در بازار معاملات طلا، توجه به این شاخص اهمیت ویژه ای دارد، زیرا در صورت افزایش این شاخص این امر به تقویت دلار آمریکا و تضعیف اونس طلا خواهد انجامید و همچنین بالعکس.

شاخص دیگر مرتبط با آن که در ایالات متحده آمریکا ، بانک فدرال این کشور توجه بیشتری را بدان معطوف می کند، شاخص قیمتی تولیدات ناخالص داخلی آمریکا یا GDP Deflator است که میزان تورم را در تمامی فعالیتهای اقتصادی ارزیابی می کند و پیش بینی می شود از رقم قبلی %۱٫۹ به %۱٫۳ تغییر یابد.

این شاخص برای اندازه گیری میزان تفاوت تولید ناخالص داخلی واقعی و اسمی است و از آنجاییکه بر خلاف شاخص CPI سبد مشخصی از کالا و خدمات را در بر نمی گیرد و میزان تورم در مجموعه بزرگتری از اقتصاد را ارایه می کند، می تواند چشم انداز جامعی از وضعیت تورم در کشور را معین نماید. به هر حال با اعلام اخبار امروز ممکن است نوساناتی را برای اونس طلا به همراه داشته باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا