تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در روندی خنثی در محدوده ۱۲۸۳ و ۱۲۹۱ در نوسان باشد و با شکست یکی از سطوح فوق جهت بعدی قیمت مشخص گردد. این محدوده بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصد و ۵۰ درصد از موج نزولی C از سطح ۱۳۳۲٫۳۳ تشکیل شده اند.

از این رو شکست سطح حمایت ۱۲۸۳ می تواند باعث فعال شدن سفارشات فروش و کاهش قیمت تا محدوده ۱۲۷۳ و ۱۲۶۷ (به ترتیب خطوط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی و ۸۶٫۴ درصدی) شود و این در حالی است که شکست سطح مقاومت ۱۲۹۱ و به شرط تثبیت کندل دو ساعته بالای آن ممکن است منجر به فعال شدن سفارشات خرید و افزایش قیمت به سطوح ۱۲۹۹ تا ۱۳۰۸ شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

حرکت اصلاحی قیمت جهانی اونس طلا در برخورد به سطح حمایت ۱۲۶۷ صرفا به عنوان یک حرکت پول بک به سمت گوه یا کنج (Wedge) طبقه بندی شده است و ممکن است این حرکت در زیر یا حوالی سطح مقاومت ۱۲۹۱ به پایان برسد. براساس این طبقه بندی، اونس طلا تا زمانیکه زیر سطح مقاومت ۱۲۹۱ تثبیت شده است متمایل به کاهش قیمت به پایین سطح ۱۲۸۳ و ۱۲۸۲ است.

در نمودار روزانه نیز اونس طلا نیز هر چند به بالای سطح مقاومت ۱٫۲۸۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصد از روند صعودی ۱۱۸۰٫۳۴ به ۱۳۴۶٫۷۳) رسیده است اما برای تایید شکست این سطح مقاومت می بایست به بالای سطح مقاومت ۱۲۹۱ برسد در غیر این صورت ممکن است این شکست یک شکست غلط (false break) باشد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف بعدی آن بعد از شکسته شدن یکی از سطوح ۱۲۸۳ یا ۱۲۹۱ به وضوح مشخص شده است.

قیمت جهانی اونس طلا فعلا مابین نرخهای ۱۲۸۳ و ۱۲۹۱ در نوسان است و از این رو باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند و انتظار می رود، تا زمانی که حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، قیمت در نوسانات خنثی قرار داشته باشد. شاخص تولید ناخالص داخلی آمریکا هفته گذشته اعلام شد و شک و تردیدهایی را در مورد وضعیت اقتصادی آمریکا و قدرت خرید مصرف کنندگان آمریکایی ایجاد کرد.

در واقع پس از آنکه ارزش دلار آمریکا در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی مقداری کاهش یافت، طلا در معاملات روز جمعه بیشترین رشد قیمت یک روزه را در طی ۷ هفته گذشته به ثبت رساند اما هنوز موفق به شکست سطح مقاومت ۱۲۹۱ نشده است.

ظاهرا سرمایه گذاران به جای تمرکز بر آمار قوی رشد اقتصادی آمریکا بر روی نقاط ضعف اقتصاد آمریکا معطوف شده اند. آمارها نشان داد که هر چند رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در طی سه ماهه اول سال میلادی جاری به ۳٫۲ درصد رسید اما میزان برآورد بانک فدرال رزرو از رقم تورم در این کشور به ۱٫۳ درصد رسیده در حالی که در سه ماهه قبلی سال گذشته این رقم ۱٫۸ درصد بود که همین اندکی باعث کاهش ارزش دلار آمریکا شده است.

با این حال چشم انداز شاخص جهانی دلار آمریکا در سه ماهه دوم سال میلادی جاری صعودی پیش بینی می شود. جلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) و گزارش ماهیانه اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) در هفته جاری برای بازار جهانی اونس طلا بسیار قابل اهمیت و مهم تحلیل می شود و می تواند آینده وضعیت قیمت جهانی اونس طلا را تا حد زیادی مشخص نماید.

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده است پیش بینی می شود در سه ماهه دوم سال میلادی ۲۰۱۹ به سوی سطوح ۹۹٫۲۱ و ۱۰۰٫۱۴ افزایش یابد و این موضوع را قرار گرفتن قیمت در موج افزایشی قوی (۳) یا موج C نشان داده است.

باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪. این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود. بطوری که هر موقع این شاخص حرکت نزولی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تقویت شده و خریداری می شوند و هر موقع این شاخص روند صعودی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و فروخته می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این محدوده بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج (۳) یا خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از روند نزولی ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) به ۸۸٫۲۵۳ (پایین ترین سطح ۱۶ فوریه ۲۰۱۸) تشکیل شده اند. باید توجه داشت از آنجایی که موج (۳) معمولا ویژگی شارپی و تندی در جهت افزایش دارد براحتی می تواند تا سطح ۹۹٫۲۱ دست یابد.  از نظر تحلیل تکنیکال موج های کوچک خیلی زیادی این موج را ساخته اند. موج اول یعنی موج i در شکست سطح مقاومت ۹۷٫۸۷۳ ناموفق بود و موج سوم یعنی موج iii نیز در تلاش اول خود نتوانست از این سطح مقاومت عبور کند.

با این حال شاخص جهانی دلار آمریکا بعد از آزمایش قوی ترین رالی خود سرانجام توانست از این سطح مقاومت ۹۷٫۸۷۳ با قدرت عبور کند. با توجه به اینکه این سطح مقاومت با قدرت شکسته شده است و کندل روزانه بالای آن بسته شده است (همانند کندل هفته گذشته) موجب تقویت قیمت به سوی سطح ۱۰۰٫۱۴۶ خواهد شد، اما بهتر است هدف واقع بینانه را در حدود سطح ۹۹٫۲۱ در نظر گرفت. این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۹۶٫۰۳۶ شکسته شود و کندل روزانه پایین آن بسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سطح حمایت بعدی ۹۴٫۲۰ خواهد شد که در چارت پایین به وضوح مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا