تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۱۲۶۷ را تاچ کند و در صورت شکست آن تا سطح حمایت بعدی ۱۲۵۸ کاهش یابد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت آن در موج نزولی C از سطح ۱۳۲۴ قرار گرفته است که در برخورد به سطح ۱۲۶۵ کمی با حمایت و اصلاح مواجه شد اما این حرکت اصلاحی دوام چندانی نداشت و نتوانست به بالای سطح مقاومت ۱۲۸۸ افزایش یابد.

این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۱۳۲۴ به ۱۲۶۵ تشکیل شده است. این ناتوانی قیمت به همراه کاهش شارپی شب گذشته به معنای تکمیل شدن این حرکت اصلاحی و از سرگیری موج نزولی C به سوی سطح ۱۲۵۸ است. برای امروز اولین سطح مقاومت قیمت بر روی ۱۲۸۰ قرار دارد و اگر به هر دلیلی این سطح مقاومت با قدرت شکسته شود باعث افزایش به سطح مقاومت بعدی ۱۲۸۸ می شود.

لازم به ذکر است در چارت روزانه نیز قیمت جهانی اونس طلا نتوانسته خود را بالای سطح مقاومت ۱۲۸۳ تثبیت کند و این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۱۱۸۰ به ۱۳۴۶ تشکیل شده است و تا زمانیکه قیمت آن پایین این سطح در نوسان است احتمال کاهش قیمت آن در چارت روزانه تا سطح ۱۲۶۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) وجود دارد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف بعدی آن بعد از شکسته شدن یکی از سطوح ۱۲۸۳ یا ۱۲۹۱ به وضوح مشخص شده است.

قیمت جهانی اونس طلا بعد از انتشار بیانیه شب گذشته کمیته بازار آزاد بانک فدرال رزرو آمریکا و سخنان رئیس بانک فدرال به کمترین نرخهای یک هفته گذشته نزول کرد و دیشب همانطور که پیش بینی می شد بانک فدرال رزرو آمریکا طبق انتظارات به اتفاق آرا تأیید کرد که میزان نرخ بهره فدرال را بدون تغییر در همان نرخ %۲٫۵ ثابت نگه داشته است و این رای گیری به اتفاق آرا بوده است. کمیته سیاست گذاری بانک فدرال در بیانیه خود اعلام کرد نرخ بهره به ذخایر مازاد (IOER) از %۲٫۴۰ به %۲٫۳۵ کاهش می یابد و بر موضع صبر خود تاکید می نماید.

در بیانیه بانک فدرال آمده است که فعالیت اقتصادی ایالات متحده آمریکا به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و این نهاد سیاست گذاری عبارت پیشین که به ضعف تورم به دلیل بهای انرژی اشاره کرده بود از بیانیه خود حذف نمود. از نظر بانک فدرال رزرو آمریکا تورم کلی و اصلی در بازه زمانی ۱۲ ماه کاهش یافته است. دستاوردهای شغلی قوی بوده و رشد هزینه های خانوار و سرمایه گذاری ثابت شده کسب و کار کمتر شده است.

نیم ساعت بعد از اعلام نرخ بهره بانک فدرال ، جرومی پاول رئیس بانک فدرال رزرو آمریکا در کنفرانس خبری خود اعلام کرد داده های شغلی و رشد اقتصادی کمی از انتظارات ما قوی تر بوده اند، در حالی که تورم کمی ضعیف تر شده است. برخی از عواملی که تورم را به %۱٫۵ رسانده اند زودگذر هستند که در واقع در واکنش به این خبر ارزش دلار آمریکا نزول اولیه خود را جبران کرد و در برابر ارزهای اصلی تقویت شد و قیمت جهانی اونس طلا سریعا از سطح ۱۲۸۷ به پایین سطح ۱۲۷۸ سقوط کرد.

از نظر جرومی پاول رئیس بانک فدرال رزرو آمریکا شرایط مالی جهانی آسان تر شده و خطرات چشم انداز کاهش یافته است. گزارش های پیشرفت در مذاکرات تجاری ایالات متحده و چین وجود دارد. از خطرات مربوط به برگزیت کمی کاهش یافته و اقتصاد چین و اروپا برخی از پیشرفت ها را به خود نشان داده اند. کاهش نرخ بهره به ذخایر مازاد(IOER) به معنای تغییر در سیاست های پولی بانک فدرال نیست.

برای امروز عمده توجهات بازار به پیشرفت در مذاکرات تجاری بین آمریکا و چین است مخصوصا آنکه انتشار خبری مبنی بر اینکه آمریکا و چین بزدوی از توافق تجاری رونمایی خواهند کرد در این ریزش قیمت جهانی اونس طلا به پایین ترین نرخهای یک هفته اخیر تا کنون موثر بوده است. فردا مهمترین خبر بازار اعلام گزارش ماهانه اشتغال ایالات متحده (NFP) است و انتظار می رود، با توجه به سخنان دیشب رئیس بانک فدرال چنانچه فردا نیز آمارهای اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا قوی تر از حد انتظارات اعلام شود به تضعیف اونس طلا به سطوح ۱۲۶۷ و ۱۲۶۳ بیانجامد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا