تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLM9) پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح ۶۰٫۴۸ دلار در هر بشکه کاهش یابد و این حرکت نزولی را قرار گرفتن قیمت در موج نزولی c نشان داده است. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۶۶٫۶۰ است که توانسته به پایین سطح ۶۲٫۱۱ (خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی) برسد و از این رو شانس ادامه ی کاهش قیمت به سوی سطح ۶۰٫۴۸ زیاد است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال در صورت کاهش قیمت به سطح ۶۰٫۴۸ شکسته شدن سطح حمایت ۶۰٫۸۸ تایید خواهد شد و این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۴۲٫۳۶ به ۶۶٫۶۰ تشکیل شده است و این شکست زمینه را برای سقوط بیشتر به سوی سطح ۵۷٫۳۴ فراهم می آورد اما تارگت نزولی واقع بینانه را می توان در حدود سطح ۵۸٫۸۵ در نظر گرفت. اولین سطح مقاومت قیمت بر روی ۶۲٫۱۱ دیده می شود که اگر به هر دلیلی با قدرت شکسته شود باعث تقویت قیمت به سوی سطح مقاومت بعدی ۶۳٫۰۶ می شود.

با این حال باید توجه داشت که کاهش شدید قیمت از سطح ۶۶٫۶۰ مهر تاییدی در جهت وارونه یا معکوس شدن روند صعودی از سطح ۴۲٫۳۶ می باشد مخصوصا اینکه قیمت نفت خام سبک آمریکا به زیر خط روند صعودی رسم شده از سطح ۴۲٫۳۶ نیز کاهش یافته است.

در چارت روزانه نیز به نظر می رسد که قیمت نفت خام سبک آمریکا در موج نزولی C در حرکت است که سومین موج از چرخه سه موجی بزرگ از سطح ۷۶٫۹۰ (بالاترین سطح ۳ اکتبر ۲۰۱۸) می باشد و از نظر بررسی امواج الیوت در این موج قادر است  دیر یا زود خود را تا حدود سطح ۵۳٫۴۱ پایین بکشاند.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در چارت زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRN9) سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن با شکسته شدن سطح حمایت ۶۹٫۵۳ تا سطوح ۶۸٫۷۴ و ۶۷٫۰۱ کاهش داشته باشد و این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت و امواج الیوت ویو نشان داده است.

همانطور که در چارت دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریمسنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۴۹٫۹۳ به ۷۵٫۵۹ تشکیل شده اند و این روند صعودی معکوس شده است که این موضوع را کاهش شارپی قیمت در معاملات دیروز تایید کرده است. این کاهش قیمت هر گونه شانس کشش روند صعودی را تقریبا از بین برده است.

از منظر تحلیل تکنیکال این کاهش قیمت در قالب یک موج نزولی c شکل گرفته است که بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن تارگت نزولی ۶۸٫۷۴ یعنی بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی را نشان می دهد. به باور ما به محض اینکه قیمت نفت برنت دریای شمال به این سطح کاهش یابد شکسته شدن سطح حمایت ۶۹٫۵۳ تایید خواهد شد و زمینه را برای سقوط بیشتر تا سطح ۶۵٫۷۹ فراهم می آورد اما بهتر است تارگت نزولی واقع بینانه را در حدود سطح ۶۷٫۰۱ در نظر گرفت.

لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی کوتاه و محدود به سطح مقاومت ۷۱٫۵۴ خواهد بود. در چارت روزانه نیز سیگنال فروش به سطوح ۶۱٫۵۴ و ۵۲٫۸۵ (خطوط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ د رصدی و ۶۱٫۸ درصدی) در موج نزولی (C) صادر شده است زیرا کاهش شارپی قیمت در روزهای ۲۴ آوریل و  ۲ مه ۲۰۹ به معنای وارونه شدن روند است که در واقع می توان به عنوان استمرار روند نزولی قبلی از سطح ۸۶٫۷۴ در نظر گرفت. در چارت بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

از نظر تحلیل بنیادی به دنبال افزایش تولید نفت آمریکا و احتمال افزایش عرضه نفت اوپک قیمت نفت با کاهش مواجه شده است و قیمت نفت در مسیر دومین هفته کاهش متوالی قرار گرفته است و با توجه به ادامه افزایش تولید نفت آمریکا قیمت نفت در بازارهای جهانی رو به کاهش گذاشته است.

میزان سطح تولید نفت آمریکا در طی یک سال گذشته به حدود ۲ میلیون بشکه افزایش داشته و در هفته گذشته به رکورد بی سابقه ۱۲٫۳ میلیون بشکه در روز رسید. باید توجه داشت آمارهای اداره اطلاعات انرژی نشان می دهد که میزان صادرات نفت این کشور امسال برای اولین بار از مرز ۳ میلیون بشکه عبور کرده است و بهبود زیرساخت های صادرات، عرضه نفت آمریکا به بازارهای جهانی افزایش بیشتری خواهد داشت که همین مساله باعث تضعیف قیمت نفت خام سبک آمریکا و برنت دریای شمال در بازار شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن