تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن به این حرکت اصلاحی افزایشی خود در حوالی سطح مقاومت ۱۲۹۱ پایان دهد و دوباره به سوی سطح حمایت ۱۲۶۷ برگردد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت و حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی و ۸۶٫۴ درصدی از یک موج نزولی C از سطح ۱۳۲۴ قرار گرفته اند.

از منظر تحلیل تکنیکال حرکت افزایشی قیمت از سطح ۱۲۶۵ (پایین ترین سطح ۲۳ آوریل ۲۰۱۹) می تواند شکل یک الگوی صاف (Flat) را داشته باشد که شامل سه موج است که تقریبا از نظر طولی با هم برابر هستند و در حرکت نزولی در صورتیکه سطح حمایت ۱۲۷۳ با قدرت شکسته شود سیگنالی در جهت استمرار موج نزولی C از سطح ۱۲۵۸ صادر خواهد کرد.

در چارت روزانه نیز پیش بینی می شود که قیمت جهانی اونس طلا این حرکت خنثی و رنج بین دامنه باریک ۱۲۸۳ و ۱۲۶۳ را بزودی تکمیل کند و در حرکت صعودی چنانچه از بالا سطح مقاومت ۱۲۹۱ که مماس با خط روند نزولی رسم شده در چارت روزانه است با قدرت شکسته شود باعث تقویت قیمت آن به سوی سطوح مقاومت بعدی ۱۲۹۹ و ۱۳۰۷ خواهد شد.

در غیر این صورت می بایست نسبت به ادامه حرکت نزولی از نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۹۱ با احتیاط عمل کرد زیرا ممکن است این حرکت اصلاحی آغاز شده در حوالی این سطح مقاومت پایان یابد. در چارت بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

پس از آنکه ترامپ رئیس جمهور آمریکا تهدید به افزایش تعرفه های کالاهای وارداتی چینی کرد که نشاندهنده وخامت چشمگیر در مذاکرات تجاری آمریکا و چین است و موجب کاهش داراییهای پرریسک و افزایش دارایی های مطمئن شد قیمت جهانی اونس طلا در معاملات امروز با افزایش به بالای سطح مقاومت ۱۲۸۳ روبرو شده است. جنگ تجاری میان آمریکا و چین دوباره بالا گرفته است و رئیس جمهور آمریکا در جدیدترین مرحله از این جنگ تجاری اعلام کرده است که تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از چین را از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش می دهد.

همزمان دولت چین مذاکرات تجاری با آمریکا را که با هدف کاهش این تنش های تجاری در جریان بود را لغو کرد و بازگشت شرایط ریسک گریزی تاییدی بر افزایش قیمت جهانی اونس طلا تا نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۹۱ است. در حال حاضر و با ظهور مجدد ریسک گریزی، طلا و ین ژاپن تقویت شده اند و از آنجاییکه در حال حاضر، رابطه همبستگی میان بازار طلا/ بازار سهام (که در واقع نمایانگر جریان ریسک پذیری و ریسک گریزی است) بخوبی برقرار است، معامله گران برای تشخیص روند قیمت جهانی اونس طلا به دقت تغییرات قیمت سهام را در بازارهای مالی بین الملل تحت نظر دارند.

روند ریسک گریزی با توجه به اینکه ترامپ مجددا از افزایش تعرفه های کالاهای چینی خبر داده فعلا برای امروز پایدار است و به نظر می رسد که اونس طلا از این الگو پیروی کند و بدین جهت، ریسک گریزی عامل مستحکمی برای افزایش قیمت دارایی های امن و مطمئن نظیر طلا است.

پیشتر این ایده را مطرح کردیم که به دلیل توجه سرمایه گذاران به طلا برای جبران تورم، طلا و دلار ارتباط معکوس خواهند داشت و صعود امروز اونس طلا با تضعیف دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی بازار همراه بود و در واقع، طلا دنباله روی حرکت نزولی دلار بوده است و توجیه ما برای این حرکت آن است که با شروع جریان ریسک گریزی، رفته رفته تمایل سرمایه گذاران برای خرید فلزات گرانبها به عنوان جایگزین اوراق قرضه در سرمایه گذاریها، بیشتر می شود.

افزایش تقاضا برای خرید اوراق قرضه خزانه داری آمریکا به این موضوع اشاره دارد که مازاد سرمایه ها از خرید اوراق قرضه، به سوی طلا روانه خواهد شد. با این حال باید توجه داشت که آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۷۴۰٫۸۱۸ تن کاهش یافته است و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

بنابراین می بایست نسبت به ادامه حرکت نزولی از نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۹۱ با احتیاط عمل کرد زیرا ممکن است این حرکت اصلاحی افزایشی قیمت که در واکنش به تهدید ترامپ برای افزایش تعرفه کالاهای وارداتی چین آغاز شده در حوالی سطح مقاومت ۱۲۹۱ پایان یابد و همانطور که در بخش تکنیکال گفته شد دوباره به سوی سطح حمایت ۱۲۶۷ کاهش یابد مگر آنکه کندل روزانه بالای سطح مقاومت ۱۲۹۱ بسته شود تا سیگنال افزایش به سطوح ۱۲۹۹ و ۱۳۰۷ صادر کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا