تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLM9) سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح ۵۸٫۸۵ دلار در هر بشکه کاهش داشته باشد و این حرکت نزولی را قرار گرفتن قیمت در موج نزولی c نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۶۶٫۶۰ است و به پایین سطح ۶۰٫۴۸ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) کاهش یافته و به همین دلیل می تواند تا سطوح ۵۸٫۸۵ و ۵۷٫۸۴ سقوط کند.

بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند صعودی ۴۲٫۳۶ به ۶۶٫۶۰ سطح حمایت قیمت را بر روی ۶۰٫۸۸ نشان می دهد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی واقع شده که شکسته شده است و این شکست زمینه را برای نزول بیشتر به تارگت ۵۷٫۳۴ فراهم آورده است.

در چارت روزانه نیز قیمت نفت خام سبک آمریکا در موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی بزرگ از سطح ۷۶٫۹۰ (بالاترین سطح ۳ اکتبر ۲۰۱۸) قرار گرفته است و تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی پروجکشن با توجه به کاهش قیمت به زیر سطح ۶۱٫۵۶ به تارگت نزولی ۵۸٫۴۵ اشاره دارد که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ تشکیل شده است. به باور ما این موج نزولی محدود به سطح ۵۸٫۴۵ نخواهد شد زیرا این موج قادر است خود را تا سطوح ۵۳٫۴۱ و ۴۵٫۲۵ دلار در هر بشکه پایین بکشاند.

از منظر تحلیل بنیادی تولیدات نفت خام ایالات متحده آمریکا در هفته گذشته به میزان ۱۲٫۳ میلیون بشکه در روز رسید و در طول سال گذشته در حدود ۲ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است و براساس اداره اطلاعات انرژی آمریکا صادرات نفت خام آمریکا برای اولین بار در ماه نوامبر با شکست مرز ۳ میلیون بشکه در روز به رکورد ۳٫۶ میلیون بشکه در روز رسید.

در سایر تحولات پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد از جمعه هفته جاری بر ۲۰۰ میلیارد از کالاهای چینی ۲۵% تعرفه اعمال می شود قیمت نفت به شدت با کاهش مواجه شده است. در چارت زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRN9) پیش بینی می شود قیمت آن از سطح حمایت ۶۸٫۷۴ عبور کند و تا سطح حمایت بعدی ۶۷٫۰۱ کاهش یابد و برای امروز نیز سیگنال فروش صادر کرده است.

همانطور که در چارت دیده می شود قیمت آن در موج نزولی c یا موج ۳ از سطح ۷۳٫۲۷ قرار گرفته است و هر دو این موجها از توانایی خوبی برای رساندن قیمت به سطح ۶۸٫۷۴ برخوردارند با این حال این موجها ممکن است بیشتر گسترش یابند.

بررسی تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی ریتریسمنت قیمت نفت برنت دریای شمال از روند صعودی ۴۹٫۹۳ (پایین ترین سطح ۲۶ دسامبر ۲۰۱۸) به ۷۵٫۶۰ (بالاترین سطح ۲۵ آوریل ۲۰۱۹) هدف نزولی بسیار پایین تر یعنی در حدود سطح ۶۵٫۷۹ را نشانه گرفته است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی دیده می شود زیرا محض کاهش قیمت آن به سطح ۶۸٫۷۴ کاملا می توان مطمئن شد که سطح حمایت ۶۹٫۵۳ با قدرت شکسته می شود.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

در چارت روزانه نیز سقوط فعلی قیمت نفت برنت دریای شمال به عنوان ادامه ی روند نزولی پیشین از سطح ۸۶٫۷۴ در نظر گرفته شده است و با توجه به قرار گرفتن قیمت آن در موج نزولی قوی (C) ممکن است قیمت آن تا محدوده ۶۱٫۵۴ و ۵۲٫۸۵ دلار در هر بشکه ریزش داشته باشد که هر یک از این سطوح در چارت به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی واقع شده اند.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. در چارت بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن