تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن از سطح مقاومت ۱۲۸۳ با قدرت عبور کند و تا سطح مقاومت بعدی ۱۲۹۱ افزایش داشته باشد و همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۵۰ درصدی از موج نزولی C از سطح ۱۳۲۴ تشکیل شده اند. از منظر تحلیل تکنیکال افزایش قیمت از سطح ۱۲۶۵ (پایین ترین سطح ۲۳ آوریل ۲۰۱۹) شامل سه موج می باشد که موج سوم یعنی موج C می تواند به پنج موج کوچک تر تقسیم شود.

حرکت نزولی کم عمق دیروز تا سطح ۱۲۷۷ در موج چهارم یعنی موج ۴ شکل گرفت که انتظار می رود توسط موج ۵ معکوس شود. خط روند افزایشی رسم شده اشاره به تارگت های افزایشی ۱۲۹۱ و ۱۲۹۹ دارد و این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۱۲۷۳ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته پایین آن بسته شود سیگنالی در جهت استمرار موج نزولی c با حد تارگت ۱۲۵۸ صادر خواهد کرد.

در بررسی چارت روزانه نیز قیمت جهانی اونس طلا در حال تلاش برای لمس مجدد سطح مقاومت ۱۲۸۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) است که اگر موفق به تثبیت کندل دو ساعته بالای آن شود موجب تقویت قیمت آن به سوی سطح مقاومت بعدی ۱۲۹۷ یعنی حوالی خط روند نزولی رسم شده می شود که این سطح بین نرخهای ۱۲۹۱ و ۱۲۹۹ در چارت یک ساعته قرار دارد. در چارت بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

پیرو تحلیل روز گذشته تهدید ترامپ به افزایش تعرفه کالاهای چینی موجب افزایش مجدد تنش های تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان شده و سرمایه گذاران را به سمت بازارهای امن نظیر اونس طلا سوق داده است. در واقع پس از آنکه روز یکشنبه ترامپ رئیس جمهور آمریکا تهدید به افزایش تعرفه های کالاهای وارداتی چینی کرد قیمت جهانی اونس طلا همچنان در تلاش برای عبور از سطح مقاومت اولیه ۱۲۸۳ است.

جنگ تجاری میان آمریکا و چین در طی این یکی دو روز گذشته دوباره بالا گرفته است و رئیس جمهور آمریکا در جدیدترین مرحله از این جنگ تجاری اعلام کرده است که تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از چین را از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش می دهد.

ترامپ با تغییر موضع ناگهانی نسبت به هفته قبل ، از روند کند مذاکرات تجاری با چین انتقاد کرد و تهدید کرد که تعرفه های بیشتری بر کالاهای چینی وضع خواهد کرد که این خبر فعلا باعث تثبیت قیمت جهانی اونس طلا بالای سطح حمایت ۱۲۷۳ شده است. بازگشت شرایط ریسک گریزی می تواند تاییدی بر افزایش قیمت جهانی اونس طلا تا نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۹۱ باشد.

عامل دیگری که موجب تقویت قیمت ها در بازار جهانی اونس طلا شده است اقدام دولت ترامپ در ارسال یک ناوگروه جنگی و تعدادی بمب افکن به منطقه خاورمیانه است که می تواند موجب تشدید تنش ها در منطقه خاورمیانه شود. در شرایط فعلی معامله گران بازار بیشتر بر روی افزایش تنش ها در خاورمیانه متمرکز شده اند و این عامل در کنار تشدید جنگ تجاری میان آمریکا و چین برای تثبیت قیمت جهانی اونس طلا بالای سطح حمایت ۱۲۷۳ کافی است، هرچند که قیمت هنوز با سطح مقاومت ۱۲۸۳ درگیر است.

در حال حاضر و با ظهور مجدد ریسک گریزی، طلا و ین ژاپن تقویت شده اند و از آنجاییکه در حال حاضر، رابطه همبستگی میان بازار طلا/ بازار سهام (که در واقع نمایانگر جریان ریسک پذیری و ریسک گریزی است) بخوبی برقرار است، معامله گران برای تشخیص روند قیمت جهانی اونس طلا به دقت تغییرات قیمت سهام را در بازارهای مالی بین الملل تحت نظر دارند.

روند ریسک گریزی با توجه به اینکه ترامپ مجددا از افزایش تعرفه های کالاهای چینی خبر داده فعلا پایدار است مگر آنکه خبر مثبت یا پیشرفتی در مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین حاصل شود زیرا همچنان احتمال دستیابی به یک توافق تجاری بین آمریکا و چین وجود دارد و پکن تایید کرده که طبق برنامه هیئت مذاکره کننده این کشور برای ادامه مذاکرات به واشنگتن سفر خواهد کرد.

با این حال به نظر می رسد که اونس طلا از این الگو پیروی کند و بدین جهت، ریسک گریزی عامل مستحکمی برای افزایش قیمت دارایی های امن و مطمئن نظیر طلا به سطوح ۱۲۹۱ و ۱۲۹۷ است. پیشتر این ایده را مطرح کردیم که به دلیل توجه سرمایه گذاران به طلا برای جبران تورم، طلا و دلار ارتباط معکوس خواهند داشت و صعود امروز اونس طلا با تضعیف دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی بازار همراه بود و در واقع، طلا دنباله روی حرکت نزولی دلار بوده است و توجیه ما برای این حرکت آن است که با شروع جریان ریسک گریزی، رفته رفته تمایل سرمایه گذاران برای خرید فلزات گرانبها به عنوان جایگزین اوراق قرضه در سرمایه گذاریها، بیشتر می شود.

افزایش تقاضا برای خرید اوراق قرضه خزانه داری آمریکا به این موضوع اشاره دارد که مازاد سرمایه ها از خرید اوراق قرضه، به سوی طلا روانه خواهد شد. با این حال باید توجه داشت که آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۷۳۹٫۶۴۴ تن کاهش یافته است و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد و بنابراین می بایست نسبت به ادامه حرکت نزولی از نزدیکی سطوح مقاومت ۱۲۹۱ و ۱۲۹۷ با احتیاط عمل کرد زیرا ممکن است این حرکت اصلاحی افزایشی قیمت که در واکنش به تهدید ترامپ برای افزایش تعرفه کالاهای وارداتی چین آغاز شده در حوالی این سطوح مقاومت پایان یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا