تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLM9) پیش بینی می شود قیمت آن سطح مقاومت ۶۲٫۱۱ دلار در هر بشکه را بشکند و تا سطح مقاومت بعدی ۶۳٫۰۶ افزایش داشته باشد که این حرکت را ادامه ی حرکت افزایشی قیمت از سطح ۶۰٫۰۴ (پایین ترین سطح ۶ مه ۲۰۱۹) نشان داده است. از منظر تحلیل تکنیکال این حرکت افزایشی از سه موج شکل گرفته است و موج سوم یعنی موج C قادر است قیمت را تا حدود سطح ۶۳٫۰۶ بالا برساند.

از نظر تحلیل تکنیکال استراتژیکی این هدف افزایشی بعد از شکسته شدن نزدیک ترین سطح مقاومت ۶۲٫۱۱ یعنی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی قبلی – c – بیشتر تایید خواهد شد. با این حال خریداران نفت خام سبک آمریکا زیاد نباید به این حرکت افزایشی امیدوار باشند زیرا ممکن است این حرکت افزایشی محدود به نزدیکی سطح مقاومت ۶۳٫۰۶ باشد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

به باور ما روند صعودی قیمت از سطح ۴۲٫۳۶ می تواند معکوس شود که این موضوع را شکسته شدن رو به پایین خط روند افزایشی نشان داده است. در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۶۰٫۸۸ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۴۲٫۳۶ به ۶۶٫۶۰) با قدرت شکسته شود تاییدی در جهت استمرار روند کاهشی قیمت از سطح ۶۶٫۰۶ است که می تواند تارگت نزولی ۵۸٫۸۵ را نشانه بگیرد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

در چارت روزانه نیز قیمت نفت خام سبک آمریکا در موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه بزرگ سه موجی از سطح ۷۶٫۹۰ (پایین ترین سطح ۳ اکتبر ۲۰۱۸) در جریان است و بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن به تارگت نزولی ۵۸٫۴۵ اشاره دارد و این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی واقع شده است که ممکن است به این زودی محقق نشود زیرا قیمت آن در تقریبا در اطراف سطح ۶۱٫۵۶ در نوسان است. در چارت زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRN9) پیش بینی می شود قیمت آن به سطوح ۷۰٫۴۷ و ۷۱٫۰۱ افزایش یابد که این حرکت را عدم توانایی قیمت در شکست سطح حمایت ۶۹٫۵۴ نشان داده است. براساس آن چیزی که در چارت دیده می شود این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۴۹٫۹۳ (پایین ترین سطح ۲۶ دسامبر ۲۰۱۸) به ۷۵٫۶۰ (بالاترین سطح ۲۵ آوریل ۲۰۱۹) تشکیل شده است.

مطالعه اساسی این الگوی نمودار هنوز کاهشی است با این حال نوسانات قیمتی که در برخورد به این سطح حمایت ۶۹٫۵۴ اتفاق افتاده ممکن است استمرار بیشتری داشته باشد. به باور ما سه موج این حرکت خنثی را شکل داده است و موج سوم یعنی موج c در حال پیشروی به سوی سطوح ۷۰٫۴۷ و ۷۱٫۵۴ است که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۵۰ درصدی قرار گرفته اند. قدرت موج افزایشی کنونی c فعلا نامشخص است زیرا ممکن است در بیشترین قدرت افزایشی تا سطح ۷۱٫۸۵ افزایش داشته باشد البته ممکن است که این موج در نرخهای پایین این سطح نیز به پایان برسد.

بنابراین برای امروز در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۶۹٫۵۴ با قدرت شکسته شد سیگنالی در جهت استمرار روند نزولی به سوی سطح ۶۵٫۷۹ صادر خواهد کرد. در بررسی چارت روزانه نیز روند صعودی قیمت از سطح ۴۹٫۹۳ می تواند معکوس شود و روند نزولی قیمت از سطح ۷۵٫۶۰ به عنوان استمرار روند نزولی قبلی قیمت از سطح ۸۶٫۷۴ در نظر گرفته می شود.

با توجه به قرار گیری قیمت در موج قوی (C) دیر یا زود می بایست منتظر فرود قیمت تا سطوح ۶۸٫۳۳ و ۶۶٫۹۱ باشیم که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند نزولی ۸۶٫۷۴ به ۴۹٫۹۳ و خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی (C) تشکیل شده است.

بامداد امروز موسسه نفت آمریکا (API) که بزرگترین انجمن تجاری نفت و گاز طبیعی آمریکایی می‌باشد، در آخرین گزارش هفتگی خود اعلام کرد که موجودی ذخایر آن در هفته منتهی به ۳ مه ۲۰۱۹ به میزان ۲٫۸۰۶ میلیون بشکه افزایش داشته است و این در حالی است که رقم قبلی به میزان ۶٫۸۱۰ میلیون بشکه افزایش یافته بود.

امروز معامله گران چشم به گزارش هفتگی ذخایر نفت خام و بنزین آمریکا دوخته اند که ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) منتشر خواهد شد و انتظار می رود موجودی ذخایر نفت آن از رقم قبلی ۹٫۹۳۴ میلیون بشکه به میزان ۱٫۲۱۵ میلیون بشکه تغییر داشته باشد. در چارت بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی ۷۰٫۴۷ و ۷۱٫۰۱ دلار در هر بشکه به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن