تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLM9) پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطوح ۶۰٫۸۸ و ۶۰٫۴۸ دلار در هر بشکه کاهش یابد که این حرکت را عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت ۶۳٫۰۶ در چارت تایم فریم یک ساعته پایین به وضوح نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی از روند صعودی ۴۲٫۳۶ به ۶۶٫۶۰ تشکیل شده است و حرکت افزایشی اخیر را صرفا یک پول بک به سوی خط روند افزایشی رسم شده می توان در نظر گرفت و در واقع دور اول سقوط قیمت از سطح ۶۶٫۶۰ به پایان رسیده است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ – ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

در چارت پایین عمق این ریزش قیمت نشاندهنده معکوس شدن روند صعودی از سطح ۴۲٫۳۶ است و در این حرکت کاهشی دیر یا زود می بایست منتظر فرود بیشتر قیمت آن به پایین سطح ۶۰٫۰۴ (پایین ترین سطح ۶ مه ۲۰۱۹) بود. از منظر تحلیل تکنیکال هنوز خیلی مشخص نیست که تا چه اندازه این افزایش قیمت که اخیرا شاهد بودیم قوی خواهد بود اما در بهترین حالت افزایشی ممکن است به نزدیکی سطح ۶۴٫۷۵ برسد که آنهم مشروط به شکست کامل سطح مقاومت ۶۳٫۰۶ می باشد. به باور ما شتاب افزایش اخیر قیمت خیلی سریع بوده و انتظار می رود که ابتدا معکوس شود.

در چارت روزانه نیز قیمت نفت خام سبک آمریکا در موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی بزرگ از سطح ۷۶٫۹۰ (بالاترین سطح ۳ اکتبر ۲۰۱۸) قرار گرفته است و بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن به تارگت نزولی ۵۸٫۴۵ اشاره دارد که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی واقع شده است و به محض شکسته شدن دوباره سطح حمایت ۶۱٫۵۶ سقوط قیمت به این تارگت نزولی محقق خواهد شد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. در چارت زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRN9) پیش بینی می شود قیمت آن به سطوح ۶۸٫۷۴ و ۶۸٫۳۳ کاهش یابد و این حرکت را عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت ۷۱٫۸۵ نشان داده است. همانطور که در چارت دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی از روند صعودی ۴۹٫۹۳ (پایین ترین سطح ۲۶ دسامبر ۲۰۱۸) به ۷۵٫۶۰ (بالاترین سطح ۲۵ آوریل ۲۰۱۸) تشکیل شده است.

در چارت کاهش قیمت از سطح ۷۵٫۶۰ بیشتر شبیه به یک الگوی زیگزاگ عادی است که شامل سه موج می باشد و موج اول یعنی موج a و موج سوم یعنی موج c با هم برابر هستند. این کاهش قیمت به عنوان اولین بخش از روند نزولی میان مدت می توان در نظر گرفت و افزایش فعلی نیز دومین بخش از این حرکت است. با این حال هنوز خیلی مشخص نیست که تا چه اندازه این افزایش قیمت که اخیرا شاهد بودیم قوی خواهد بود.

به باور ما شتاب افزایش اخیر قیمت نفت برنت دریای شمال خیلی سریع بوده و انتظار می رود که ابتدا معکوس شود. در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۷۱٫۸۵ با قدرت شکسته شود سیگنالی در جهت استمرار حرکت افزایشی به سوی سطح ۷۳٫۲۷ (سقف موج b) صادر خواهد کرد. در چارت روزانه کاهش فعلی قیمت به عنوان استمرار روند نزولی قبلی از سطح ۸۶٫۷۴ در نظر گرفته شده است و با توجه به قرار گرفتن قیمت در موج نزولی قوی (C) دیر یا زود می بایست منتظر کاهش قیمت آن به سطوح ۶۱٫۵۴ و ۵۲٫۸۵ باشیم.

هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی (C) قرار دارند. با این حال باید توجه داشت تنها در صورت افزایش قیمت به بالای سطح مقاومت ۷۲٫۶۸ دلار در هر بشکه (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند نزولی ۸۶٫۷۴ به ۴۹٫۹۳) می‌بایست در سناریوی نزولی قیمت نفت برنت دریای شمال تجدید نظر کرد. در چارت بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن